Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Porsche geniálně jednoduše vyřešilo jeden z největších problémů motorů s turby
16.9.2018 | Mirek Mazal
Motory s turbodmychadly mají svá pozitiva i negativa. Jednou z jejich největších potíží jsou opožděné reakce motoru po sešlápnutí plynového pedálu a právě ty Porsche chytře minimalizovalo.
Doba přeplňování jede na plné obrátky. V Evropě dnes nenajdeme jedinou značku aut, která by se držela čistě atmosférického plnění motoru, naopak najdeme spoustu těch, které „atmosféry” zcela vyřadily z nabídky. Důvodem pro takový rozmach přeplňování je nižší papírová spotřeba doprovázená vyšším výkonem, tedy ideální průsečík zákonných požadavků na straně jedné a preferencí zákazníků na straně druhé. Jaká je skutečnost, dnes nebudeme komentovat, místo toho se raději zaměříme na jízdní projev takového agregátu.
Každý motor, který pracuje s přetlakovým sáním plněným turbodmychadlem, má nutně problém s odezvou plynového pedálu. Aby došlo k pořádnému „napěchování” motoru vzduchem, musí přes lopatky turbíny projít potřebné množství výfukových plynů adekvátně vysokou rychlostí. V okamžiku, kdy motor pracuje pod zátěží, s tím není velký problém, reakce moderních turb ve vyšších otáčkách jsou dnes velmi rychlé. To ovšem neplatí ve chvíli, kdy se motor pohybuje v nízkých otáčkách nebo kdy řidič z nějakého důvodu sundá nohu z plynu.
První situaci se výrobci snaží řešit rozličnými způsoby od dvojitého přeplňování s dalším, menším turbem přes turbodmychadla typu twin-scroll až po elektrické přeplňování. S druhým problémem ale minimálně první dvě řešení neudělají mnoho. Když je totiž uzavřena klapka sání a přes válce přestane proudit vzduch, dojde nutně ke zpomalení turba a ztrátě tlaku v sacím traktu. Jeho znovuvytvoření chvíli trvá, což vede k prodlevě v reakci na zmáčknutí plynu v ty nejnevhodnější momenty - při řazení, po brzdění či při snaze hledat prací s plynovým pedálem limity trakce hnaných kol.
Automobilky jsou si tohoto problému pochopitelně vědomy a s pomalým nástupem výkonu pracují. V tomto směru se tedy obecně podařilo dosáhnout výrazného zlepšení, přesto u aut s přeplňovanými motory stále člověk pozná, kdy turbo zabere a začne do válců tlačit vzduch. A bohužel to není stejný moment, kdy šlápnete na plyn. Hlavně ve vyšším tempu se nároky na odezvu plynu zvyšují a rozdíl proti atmosférickým jednotkám je nezpochybnitelný a pro náročného řidiče velmi otravný.
Porsche představilo turbo zakomponované do modelu 911 v roce 1975. Tehdy to bylo opravdu „lenivé” přeplňování, během dekád vývoje směrem k udržitelnosti řidičského zážitku ale technici došli k funkci nazvané Dynamic Boost. U dnešních modelů Turbo a Turbo S management motoru v jízdních režimech Sport a Sport Plus dosahuje zrychlení reakce na plyn prostřednictvím udržování tlaku v sání. Co je podstatné, obejde se to i bez přidávání paliva, jež lze pro tyto účely použít, u silničních aut je to ale v době honby za co nejnižší spotřebou a emisemi prakticky nepoužitelné řešení.
Porsche na to tedy jde jinak. U svých motorů používá jedinou škrticí klapku, kterou nechává pootevřenou i při sundané noze z plynu. Elektronika tak dělá v podstatě to samé, co zkušení řidiči dělali s dávnými Porsche s turby - problémům s nástupem plnícího tlaku se šlo tehdy částečně vyhnout tím, že při řazení nahoru nepustíte zcela pedál plynu, ale škrtící klapku necháte trochu otevřenou. Porsche Dynamic Boost dnes dělá prakticky totéž, akorát ne pouze při řazení nahoru.
K čemu to je, ptáte se? Inu, ponechání otevřeného přívodu vzduchu umožní motoru pumpovat vzduch a tím udržet dostatečně vysoký tok plynů ve výfukovém traktu tak, aby se turbo udrželo v otáčkách. Stačí pa po přidání plynu otevřít kohoutek s benzínem a motor reaguje výrazně dříve a bez skokového nárůstu točivého momentu, který jinak znesnadňuje ovladatelnost aut s přeplňovanými motory. Porsche Dynamic Boost tak funguje například při delším brzdění, což je zrovna ten moment, kdy se lopatky turbíny zastaví zcela.
Samozřejmě to má i nevýhody. U auta se nemůžete spolehnout na intenzivní brzdění motorem, které umí pomoci i ovladatelnosti. Porsche sází na o to účinnější brzdy, které samotnou deceleraci jistě obstarají bez potíží. Je to ale vzhledem k pozitivnímu efektu celého řešení relativně malé minus. Kouzlem Dynamic Boostu je hlavně jednoduchost - nic ze zmíněného nevyžaduje složité konstrukční zásahy - a nulový negativní vliv na spotřebu a emise vozu.




Porsche 911 Turbo bojuje proti prodlevě turbo otevřenou škrticí klapkou v režimech Sport a Sport Plus. Celému řešení říká Dynamic Boost
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
- Kamion plný aut dostal smyk na dálnici, po proražení svodidel se zasekl na hraně srázu
před 3 hodinami - Poškozený tovární prototyp se v provozu jen tak nevidí, je to samozvaný mistr světa
včera - Sociální sítě jednou zafungovaly, spojily majitele dvou aut se stejným problémem
12.12.2019 - Kombík schopný jet přes 300 km/h ukázal, co umí na mokré německé dálnici
11.12.2019 - Tatry s pohonem 8x8 ve světě dodnes ohromují v extrémních terénních závodech
8.12.2019
Nejnovější články
- Soukromý vůz šéfa vývoje ostrých Porsche nejlépe ukazuje, jaký je to blázen do aut
před hodinou - K mání je vzácné auto schopné jet až 447 km/h, majitel za něj kdysi dal 35 milionů
před 2 hodinami - Kamion plný aut dostal smyk na dálnici, po proražení svodidel se zasekl na hraně srázu
před 3 hodinami - Nejspolehlivější ojetiny všech staří do 130 tisíc podle Němců: I s málem si lze vybírat
před 4 hodinami - Majitel Tesly zjistil, že do jeho auta silně zatéká, video s následky baví internet
před 5 hodinami - Bašta odbytu většiny automobilek se dále hroutí, problémy se ve spirále vrátí i k nám
před 6 hodinami - Toto Ferrari utrpělo totální škodu, i když mu není skoro nic a ujelo jen 422 km
před 7 hodinami - Pokud potřebujete nové auto, nekupujte ho teď, radí renomovaný profesor
před 8 hodinami - Rusové poznávají odvrácenou tvář obří, 700km dálnice z Moskvy do Petrohradu
dnes - Seat omylem odhalil přelomový nový model moc brzy, z obrázku jde „vytáhnout” vše
včera

Nové na MotoForum.cz
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 14:31 - mmira
- Benzínová čtyřkolka do milionu 14:29 - mmira
- Detektory policejních radarů 12:44 - Snowman000
- Elektromobily a vse kolem nich 11:47 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10:45 - Stepan
- Co právě teď posloucháte? 09:17 - vonkreuz
- Náhrada m135i 22:05 - Spectral
- Policejní kontroly a měření 19:23 - 406 Coupe
- Autoservis - průměrná cena 17:52 - Strejcs
- Lyžárna 15:41 - pavproch
Autobazar
Ford Fusion 1.4
r.v. 2012
104 000,- KčVW Golf 1.0 TSI
r.v. 2017
390 000,- KčOpel Astra 1.4 T
r.v. 2015
220 000,- KčŠkoda Octavia RS 2.0 TDI
r.v. 2017
580 000,- KčŠkoda Octavia 1.6 TDI
r.v. 2017
330 000,- KčFord Fusion 1.4
r.v. 2006
80 000,- Kč