Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Proč jsou písty motoru kruhové, když to jde i lépe? VW to zkoušel
15.3.2019 | Petr Miler
Obrázek bloku motoru na fotce vlevo vypadá upravený v grafickém editoru, ale není tomu tak. Patří dieselu od VW a jeho řešení nepostrádá logiku.
Pokud už jste někdy přemýšleli nad tím, proč jsou písty a válce motorů kulaté, nejste sami. Však hlava válců a blok motoru jsou v podstatě obdélníkové a nechat v nich pracovat kruhové písty je zdánlivě hloupé. Kdyby v nich byly písty čtvercové, z bloku stejné velikosti by bylo možné vytěžit větší zdvihový objem, a tak dostat stejně objemný motor do menšího a lehčího balení nebo v rámci toho existujícího nabídnout větší. A je to pravda, alespoň teoreticky.
V praxi má tahle idea několik úskalí. Jednak, opracovat čtvercový otvor a vyrobit čtvercový píst je mnohem náročnější, než pokud jsou kruhového tvaru. Obojí samozřejmě může být odlitek, ale pořád je nutno finální opracování, vrtání a leštění, a to je prostě u kruhu při stejné přesnosti výrazně jednodušší a tedy i levnější, než u jakéhokoliv jiného tvaru. Jednak je tu otázka pístních kroužků - i pro ně je z hlediska výroby kruhový tvar nejjednodušší a nejlevnější.
Dále má u kruhového pístu při provozu celý obvod vždy zhruba stejnou teplotu. U čtvercových pístů by kvůli tvaru pístu měly středy hran vyšší teplotu než vrcholy, což znamená zvýšené namáhání a kratší životnost. I to může mít své řešení, jenže znovu komplikované. Pokud byste na něj rezignovali, běžným problémem by byly zkroucené písty, bloky i hlavy motoru. A pokud ne, jste znovu u výrazně vyšších nákladů na výrobu, pokud by se tohle stávat nemělo.
Tato idea se tím zdá být odsouzena k setrvání v učebnicích techniky, jenže přesto v historii najdeme případy, kdy jiné než kruhové válce motorů vznikly. A to i pro sériovou výrobu. Nejznámější aplikace jsou dvě a tou první je motor závodní motorky Honda NR750. Její motor byl v podstatě V8, ale se čtyřmi válci. Jak je to možné, nejlépe nastíní fotografie, ale přesto princip popišme. Válce i písty byly čtyři a měly tvar, který nejlépe připodobnit k oválné závodní trati. Na každý píst byly dvě ojnice, osm ventilů a dvě zapalovací svíčky. V podstatě si představte V8 se spojenými dvojicemi pístů na každé straně.
Tenhle motor vznikl původně v roce 1977, protože motocykly Honda nebyly se čtyřtaktními motory schopné v okruhových závodech konkurovat dvoutaktům. Proti přechodu na dvoutakty stálo vedení, protože co závodilo, muselo být k mání i v showroomech. Jenže podle pravidel byly maximem čtyři válce. Tenhle motor de facto jen čtyři válce má. Motocykly Honda s ním ale nikdy nevyhrály a po nějaké době zmizely ze závodění. Ještě na začátku 90tých let se ale prodávaly i silniční verze Hondy NR, ale prodalo se jich minimum, údajně jen asi 300 kusů, protože byly extrémně drahé.
Druhá známá aplikace je našemu světu aut podstatně bližší - šlo o dieselový motor Volkswagenu, který se objevil v roce 1990. Blok byl stejně dlouhý jako u motoru 1,6 D, kliková hřídel pocházela z 1,9 D a výsledný objem byl přesně 2 343 ccm. Písty byly tentokrát skutečně elipsoidní a byly vyvinuty firmou Mahle. Vrtání bylo 76,5 x 99,49 mm, kratší míra je stejná jako u 1,6 D. Protože tenhle motor neměl turbo, dával jen 76 koní a 165 Nm.
Vypadalo to s ním slibně, jenže Audi už mělo hotové tehdy nové motory TDI a Volkswagen zjistil, že motor s oválnými písty je na výrobu dražší než ono TDI. 2,3 D s oválnými písty se tak objevil v pár testovacích prototypech, ale sériového nasazení nikdy nedošel. Ne kvůli výkonu, kdyby se přidalo turbo, jistě by to mohlo znamenat zvenčí malý, ale uvnitř objemný a velmi silný motor. Tyhle dvě vlastnosti dohromady sice dovedly Audi k pětiválcům a VW ke konstrukci motorů VR5 a VR6, potažmo W8, W12 a W16, ale podle všeho to byly právě výrobní náklady na „nekruhové” písty, které vystavily 2,3 D potažmo TDI stopku.
Idea oválných pístů tak žije v srdcích techniků dále, je ale otázkou, jestli někdy dojde praktického použití. V dnešní době by výroba takového spolehlivého motoru byla jistě snazší než kdy dříve a nekonečný tlak na zmenšování motorů může automobilky přimět se k této myšlence vrátit. Možná se to nikdy nestane, ale pokud ano, pamatujte si, že o nový nápad se jednat rozhodně nebude.
Experiment Volkswagenu s oválnými písty byl dieselový čtyřválec. Na první fotce vlevo blok 2,3 D, vpravo blok 1,6 D - takový ve zdvihovém objemu rozdíl udělalo jen jiné tvarování pístů, vše ostatní zůstalo totožné
Takhle vypadal motor Hondy NR 750
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejnovější články
- Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 52 minutami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
včera
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry