Reklama

První auta dostanou „zázračný materiál”, omezí jejich nejnepříjemnější projev

Od jeho objevu uběhlo teprve 14 let, možná proto je stále titulován jako „zázračný materiál”, jehož veškeré možnosti teprve prozkoumány. Grafen teď míří do prvních sériových aut.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

První auta dostanou „zázračný materiál”, omezí jejich nejnepříjemnější projev

22.10.2018 | Petr Prokopec

Od jeho objevu uběhlo teprve 14 let, možná proto je stále titulován jako „zázračný materiál”, jehož veškeré možnosti teprve prozkoumány. Grafen teď míří do prvních sériových aut.

Grafen je supertenkou formou uhlíku, která se strukturou podobá grafitu, nicméně po karbynu jde o nejpevnější známý materiál světa. Tvoří jej rovinná síť jedné vrstvy atomů uhlíku uspořádaných do šestiúhelníku, díky které je prakticky průhledný. Nejde však o jedinou zvláštnost, dle objevitele grafenu, profesora Andre Geima, se totiž třeba v něm obsažené elektrony chovají dost neobvyklým způsobem. Jakoby popíraly svou hmotnost a pohybují se rychlostí světla. To dává netušené možnosti, díky nimž se čtrnáct let starému materiálu dodnes říká „zázračný” a mohl by najít využití v neskutečné šíři oborů.

Výjimkou samozřejmě není ani automobilový svět, ostatně již v roce 2015 vyrukovala španělská značka Spania GTA s druhou generací svého jediného modelu Spano. Ta se i nadále pyšnila přeplňovanou verzí 8,3litrového desetiválce z Dodge Viper, jehož 925 koní bylo spárováno s velmi nízkou hmotností 1 350 kilogramů. Na té mělo zásluhu hlavně použití grafenu, který v rámci monokoku doplnil do té doby používaný titan, kevlar a karbon. Za první použití v sériové výrobě ale tento experiment s exotickým autem označit nelze.

O rok později začala s grafénem koketovat britská společnost Briggs Automotive Company (neboli BAC), která jej použila na speciální verzi silniční formule Mono. Z lehkého materiálu byly zformovány zadní blatníky, přičemž firma od té doby hledá způsob, jak grafen dostat do sériovější výroby. Pokud si totiž uvědomíme, že je 200krát pevnější než ocel, avšak o 20 procent lehčí než karbon, nepřekvapí, že jde o extrémně drahý materiál.

Tento oříšek nakonec až letos rozlouskl Ford, který ještě do konce letošního roku nasadit grafen v motorovém prostoru modelů F-150 a Mustang. Automobilka totiž zjistila, že s jeho pomocí dokáže velmi účinně snížit jeden z nejnepříjemnějších projevů aut, tedy jejich hlučnost. Stojí za tím spolupráce se společnosti Eagle Industries a XG Sciences, která odstartovala již v roce 2014 a během které bylo odhaleno, že grafen v kombinaci s pěnou sníží hlučnost o 17 procent.

Použito jej však musí být malé množství, aby nedošlo k nevítanému navýšení hmotnosti. Ford ale zjevně odhalil požadovanou míru a zároveň dosáhl i ekonomické udržitelnosti projektu. Byť zpočátku se vše bude točit jen okolo dílčích komponentů, jakými jsou krom krytů motoru třeba části palivového vedení či palivové pumpy.

Do budoucna ovšem můžeme počítat s daleko větším množstvím komponentů, mluvit se začíná o grafenových bateriích, které by mohly být oním vytouženým průlomem v oblasti elektrifikace. Nahradit totiž mají lithium-iontové akumulátory, vůči nimž budou lehčí, nabídnou vyšší hustotu a s ohledem na rychlost elektronů poklesne i doba potřebná k dobíjení. Kdy se tak ovšem stane, nevíme.

Stejně tak je otázkou, kdy dojde k rozšíření materiálu na další vozidla modrého oválu. Ford s tímto krokem ovšem počítá, s dodavatelskými firmami proto dále spolupracuje. Jsme přitom zvědavi, zda v mezičase nepozvedne rukavici některý z výrobců supersportů, který by tak konečně mohl představit vůz s muší hmotností a dechberoucí jízdní dynamikou, kterou svět dosud nepoznal.

První auta dostanou „zázračný materiál”, omezí jejich nejnepříjemnější projev - 1 - Ford grafen avizo 01První auta dostanou „zázračný materiál”, omezí jejich nejnepříjemnější projev - 2 - Ford grafen avizo 02
Ford začne jako první automobilka sériově používat grafen, a to ještě letos

První auta dostanou „zázračný materiál”, omezí jejich nejnepříjemnější projev - 3 - Ford grafen avizo 03První auta dostanou „zázračný materiál”, omezí jejich nejnepříjemnější projev - 4 - Ford grafen avizo 04
Poměrně mladý materiál má unikátní strukturu...

První auta dostanou „zázračný materiál”, omezí jejich nejnepříjemnější projev - 5 - Ford grafen avizo 05První auta dostanou „zázračný materiál”, omezí jejich nejnepříjemnější projev - 6 - Ford grafen avizo 06
...díky které je jeho možné využítí pomalu nekonečné

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama