Toto jsou všechny sériové motory s více než dvěma turby, je jich jen hrstka

13.11.2016 | Marek Bednář | 5 příspěvků

Chcete-li automobil s co nejvíce turby pod kapotou, bude potřeba sáhnout hluboko do kapsy. A hledat, protože víc než dvě turba je pořád vzácnost.

Byly doby, kdy jedno turbodmychadlo pod kapotou bylo něco úžasného, minimálně pro fanoušky této technologie. Před několika dekádami sloužilo turbo v motoru pro dosažení vyššího výkonu bez ohledu na spotřebu paliva. Dnes je jedno turbo pod kapotou naprosto běžnou věcí a slouží zejména k tomu, aby motor mohl při nízkém zatížení vykazovat nízké hodnoty spotřeby, i když je otázka, jak dlouho to ještě bude fungovat.

Dvě turbodmychadla pod kapotou jsou dnes také vcelku běžnou věcí, mají je čtyř-, šesti-, osmi- i dvanáctiválce. V tomhle případě bývá stále primárním cílem co největší výkon; nižší emise bývají bonusem. Obecně je dnes přeplňování turbodmychadly zcela běžnou věcí; co k tomu vedlo a jaké to má následky, jsme probírali nejednou.

Co ale pořád úplně běžné není a kvůli nákladům, hmotnosti a složitosti asi ani dlouho nebude, jsou motory s větším počtem turbodmychadel než se dvěma. Považte, už dvě turba, ať jsou uspořádaná jak chtějí, přidávají určité množství hmotnosti navíc a zejména je vedení potrubí v motoru poměrně složité.

Když přidáte další jedno či dvě turbodmychadla, v závislosti na tom, jestli jsou sekvenčně nebo paralelně uspořádaná, samozřejmě zvýšíte i složitost motoru a jeho náročnost na prostor. Přesto se občas objeví vůz se třemi či čtyřmi turbodmychadly. Z historie zmiňme třeba Bugatti EB110, které mělo 3,5l V12 a čtyři turba.

Pokud se podíváme na všechny dnes sériově vyráběné motory s třemi a více turbodmychadly dnes, příliš široký výběr není - k mání tak, že můžete zítra přijít do showroomu a učinit objednávku, jsou v podstatě čtyři motory, třebaže dostupné ve větším počtu různých modelů. Pojďme se podívat, jaké to jsou.

1. Audi 4,0 V8 TDI

Nový čtyřlitrový osmiválec sem prochází trochu s odřenýma ušima, protože má dvě konvenční turbodmychadla, kterým společnost dělá elektrický kompresor. Jeho lopatky tedy roztáčí elektřina, nikoliv výfukové plyny jako u klasického turba. Výsledkem je téměř stoprocentní eliminace „turbodíry” a fakt, že je maximum točivého momentu dostupné už od 1 000 otáček.

Tomuto motoru jsme se detailně věnovali už při jeho představení, proto buďme stručnější - nasávaný vzduch jde za všech okolností přes jedno ze dvou konvenčních turbodmychadel do jednoho z mezichladičů. V nízkých otáčkách a v prvních momentech po sešlápnutí plynu pracuje elektrický kompresor, který dále stlačuje již zchlazený vzduch na jedné straně motoru. Výsledkem je 435 koní a 900 Nm, podle Audi nejsilnější aktuálně dostupný turbodiesel v osobním autě.

Toto jsou všechny sériové motory s více než dvěma turby, je jich jen hrstka - 1 - Audi 40 V8 TDI 2016 435 PS zive 02Toto jsou všechny sériové motory s více než dvěma turby, je jich jen hrstka - 2 - Audi 40 V8 TDI 2016 435 PS zive 03Toto jsou všechny sériové motory s více než dvěma turby, je jich jen hrstka - 3 - Audi 40 V8 TDI 2016 435 PS zive 05

2. Bugatti 8,0 W16

Jediný benzínový motor tohoto seznamu je rovnou jediný aktuálně vyráběný šestnáctiválec. Má čtyři turbodmychadla, přesněji dvakrát bi-turbo se sekvenčním uspořádáním, a všechna jsou poháněna normálně výfukovými plyny. I tomuto motoru jsme se věnovali detailně v rámci Vídeňského motorového sympozia v květnu letošního roku.

Chiron v nízkých otáčkách používá jen dvě turba, která by sama zvládla z motoru dolovat 1 600 Nm jen do nějakých 4 000 ot/min., pak by točivý moment klesal. Tato dvě turba přesto pracují v celém spektru otáček, v 3 800 ot./min ale motor otevře klapky dalším dvěma turbodmychadlům, která jsou aktivní pouze v druhé polovině otáčkového spektra. Díky tomu může dodávat 1 600 Nm až do 6 tisíc otáček.

Toto jsou všechny sériové motory s více než dvěma turby, je jich jen hrstka - 4 - Bugatti Chiron zive Zeneva 2016 dalsi 33Toto jsou všechny sériové motory s více než dvěma turby, je jich jen hrstka - 5 - Bugatti Chiron zive Zeneva 2016 dalsi 34Toto jsou všechny sériové motory s více než dvěma turby, je jich jen hrstka - 6 - Bugatti Chiron zive Zeneva 2016 dalsi 37Toto jsou všechny sériové motory s více než dvěma turby, je jich jen hrstka - 7 - Bugatti Chiron zive Zeneva 2016 dalsi 39

3. BMW N57S

Tenhle motor má v katalozích označení 50d, ovšem pětilitr to není. Je to řadový šestiválec o objemu tří litrů, který nabídne 381 koní a 740 Nm. Testovali jsme ho v M550d a můžete si ho pořídit i v X5 a X6 M50d. Všude bude mít stejná tři turba a stejných 381 koní. M550d F10 s ním bylo nejsilnějším naftovým sedanem světa, alespoň než přišlo nové BMW 750d G11.

U tohoto motoru fungují všechna tři turba sekvenčně - první pracuje od volnoběhu, druhé se rozbíhá později a třetí se začíná roztáčet od 2 500 otáček. Výsledkem je 740 Nm mezi 2 a 3 tisíci otáček a 381 koní v rozsahu 4 000 - 4 400 ot./min. V našem testu nejvíce zapůsobil extrémní zátah motoru mezi 3 000 a 4 800 otáčkami. A také spotřeba, která se snadno mohla pohybovat okolo 20 litrů.

Toto jsou všechny sériové motory s více než dvěma turby, je jich jen hrstka - 8 - Test BMW M550d 84Toto jsou všechny sériové motory s více než dvěma turby, je jich jen hrstka - 9 - Test BMW M550d 88Toto jsou všechny sériové motory s více než dvěma turby, je jich jen hrstka - 10 - Test BMW M550d 87

4. BMW B57S0

Výše zmíněné BMW 750d G11 dostalo právě tenhle motor. Opět to je řadový šestiválec se třemi litry objemu, ale místo tří turbodmychadel má čtyři; je to v podstatě facelift motoru N57S. Ukázal se také na Vídeňském motorovém sympoziu a u té příležitosti jsme se mu věnovali do detailu. Vyšlo najevo, že tenhle motor vznikal ne tolik kvůli navýšení výkonu, jako spíš kvůli snížení spotřeby a emisí a plnění normy Euro VI b.

Podobně jako šestnáctiválec Chironu, i tenhle motor má v podstatě dvakrát sekvenční bi-turbo. V nízkých otáčkách pracují nízkotlaká turbodmychadla, ve vyšších otáčkách elektronika otevře klapky dalším dvěma turbům, tentokrát vysokotlakým, a pracují všechna čtyři. Výsledkem je 760 Nm mezi 2 a 2 tisíci otáček a rovných 400 koní okolo 4 100 ot./min.

Toto jsou všechny sériové motory s více než dvěma turby, je jich jen hrstka - 11 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 33Toto jsou všechny sériové motory s více než dvěma turby, je jich jen hrstka - 12 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 34

Zdroj: Auto Evolution

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 5 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše