Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota FPEG: nový motor bez hřídele pro elektromobily s prodlouženým dojezdem
1.5.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Energii potřebnou k roztočení hřídele můžete využívat mnohem efektivněji. Stinnou stránkou je fakt, že jeden takový motor k pohonu úplně nestačí.
Elektromobily a hybridy dnes již asi nemusíme nějak extra představovat. Snad každý totiž ví, že o jejich pohon se zcela nebo do značné míry starají dráty, cívky a baterie. Ty pak mohou spolupracovat s konvenční pohonnou jednotkou, ta však původně byla postavena podle obvyklých pravidel. Svůj potenciál tak ve výsledku nedokáže plně využít. třebaže v případě „ampérovského“ pohonu prodlouží dojezd a takovému Fiskeru Karma se postará i o zvuk. Stále jde ovšem o běžné, i když více či méně upravené motory.
Právě proto se Toyota, která v daném odvětví patří na vrchol, rozhodla představit zcela originální pohonné ústrojí. To je samozřejmě na jedné straně složené z elektromotorů a baterií, na té druhé však nově stojí tzv. Free Piston Engine Linear Generator (FPEG). Tedy agregát, který se zvládá obejít bez hřídele i ojnic. Místo nich tu máme vzduchem plněnou komoru, která funguje jako pružina a daný píst ovládá stejným způsobem jako konvenční motor.
Tím zásadním prvkem je přitom vynechání hřídele, díky čemuž lze pohyb pístu dopředu a dozadu proměnit v energii, která následně zamíří do baterií či rovnou na kola, místo aby vyvíjela sílu potřebnou k roztočení pohonné jednotky. Samotné písty jsou přitom tvarovány do písmene W, motor pak vychází z dvoutaktního cyklu.
První fáze přitom počítá s odlifrováním výfukových plynů, přičemž skrze otvory ve stěnách motoru dojde k natažení čerstvého vzduchu přímo do komory, kde je smíchán s napřímo vstřikovaným palivem. Následně pak dochází k samotnému hoření, přičemž ona výše zmiňovaná vzduchová komora pomáhá s návratem pístu.
Píst má ve vnějších ramenech implantován neodymiový magnet (složený s neodymia, železa a boronu), zatímco stěna válců je obtočena drátem. Neustálým pohybem dopředu a dozadu tedy dochází ke tvorbě energie, i když té dostanete jen 10 kW. Dvě takové pohonné jednotky ale již prý dovedou rozjet modely jako Toyota Yaris nebo Corolla na 120 km/h.
Pokud by tedy Toyota použila dvě takové pohonné jednotky - navíc v protilehlé konfiguraci, aby byl vyvážen pohyb pístu - pak by se mohlo jednat o skutečně účinný agregát, který je navíc menší a lehčí než běžný spalovací motor. S ohledem na stavitelnost pístu je pak možné pozměnit celou charakteristiku. Na sériové využití si ovšem ještě nějaký ten pátek počkáme, neboť Toyota teprve koketuje s prvním prototypy.



Nový motor Toyoty se obejde bez hřídele, mnoho výkonu ovšem nevyvine
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
včera
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejčtenější články
„Poklad” za 60 tisíc měsíčně: Majitel procitl ze zeleného snu, na tomto autě „provařil” za 3 roky 2 miliony
15.11.2025
Číňané nakonec nabídnou všechno. Teď přichází s luxusním autem, na které si svého času netrouflo ani Audi
15.11.2025
Elektrická Godzilla nebude, automobilka ji odpískala. Prý zkoumá „jiné cesty” kvůli „přehodnocení elektromobilů”
15.11.2025
Problémy VW se prohlubují, nejvyšší vedení kvůli finančním potížím odmítlo schválit investice do továren a nových modelů
16.11.2025
Muž ukradl autobus MHD. Jezdil s ním i s lidmi normálně po městě, dokonce nenechal nastoupit člověka s propadlou „síťovkou”
16.11.2025
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 12.15. 20:29 - GeneHawkins
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.15. 18:33 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.15. 15:01 - pavproch
- BMW Divize 12.15. 14:30 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 12.15. 11:48 - pavproch
- F1 12.15. 11:28 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 12.15. 10:36 - pavproch
- Střešní box do T drážky 12.14. 18:30 - Kubka Palma
