Toyota FPEG: nový motor bez hřídele pro elektromobily s prodlouženým dojezdem

Energii potřebnou k roztočení hřídele můžete využívat mnohem efektivněji. Stinnou stránkou je fakt, že jeden takový motor k pohonu úplně nestačí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Toyota FPEG: nový motor bez hřídele pro elektromobily s prodlouženým dojezdem

1.5.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Toyota FPEG: nový motor bez hřídele pro elektromobily s prodlouženým dojezdem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Energii potřebnou k roztočení hřídele můžete využívat mnohem efektivněji. Stinnou stránkou je fakt, že jeden takový motor k pohonu úplně nestačí.

Elektromobily a hybridy dnes již asi nemusíme nějak extra představovat. Snad každý totiž ví, že o jejich pohon se zcela nebo do značné míry starají dráty, cívky a baterie. Ty pak mohou spolupracovat s konvenční pohonnou jednotkou, ta však původně byla postavena podle obvyklých pravidel. Svůj potenciál tak ve výsledku nedokáže plně využít. třebaže v případě „ampérovského“ pohonu prodlouží dojezd a takovému Fiskeru Karma se postará i o zvuk. Stále jde ovšem o běžné, i když více či méně upravené motory.

Právě proto se Toyota, která v daném odvětví patří na vrchol, rozhodla představit zcela originální pohonné ústrojí. To je samozřejmě na jedné straně složené z elektromotorů a baterií, na té druhé však nově stojí tzv. Free Piston Engine Linear Generator (FPEG). Tedy agregát, který se zvládá obejít bez hřídele i ojnic. Místo nich tu máme vzduchem plněnou komoru, která funguje jako pružina a daný píst ovládá stejným způsobem jako konvenční motor.

Tím zásadním prvkem je přitom vynechání hřídele, díky čemuž lze pohyb pístu dopředu a dozadu proměnit v energii, která následně zamíří do baterií či rovnou na kola, místo aby vyvíjela sílu potřebnou k roztočení pohonné jednotky. Samotné písty jsou přitom tvarovány do písmene W, motor pak vychází z dvoutaktního cyklu.

První fáze přitom počítá s odlifrováním výfukových plynů, přičemž skrze otvory ve stěnách motoru dojde k natažení čerstvého vzduchu přímo do komory, kde je smíchán s napřímo vstřikovaným palivem. Následně pak dochází k samotnému hoření, přičemž ona výše zmiňovaná vzduchová komora pomáhá s návratem pístu.

Píst má ve vnějších ramenech implantován neodymiový magnet (složený s neodymia, železa a boronu), zatímco stěna válců je obtočena drátem. Neustálým pohybem dopředu a dozadu tedy dochází ke tvorbě energie, i když té dostanete jen 10 kW. Dvě takové pohonné jednotky ale již prý dovedou rozjet modely jako Toyota Yaris nebo Corolla na 120 km/h.

Pokud by tedy Toyota použila dvě takové pohonné jednotky - navíc v protilehlé konfiguraci, aby byl vyvážen pohyb pístu - pak by se mohlo jednat o skutečně účinný agregát, který je navíc menší a lehčí než běžný spalovací motor. S ohledem na stavitelnost pístu je pak možné pozměnit celou charakteristiku. Na sériové využití si ovšem ještě nějaký ten pátek počkáme, neboť Toyota teprve koketuje s prvním prototypy.


Toyota FPEG: nový motor bez hřídele pro elektromobily s prodlouženým dojezdem - 1 - Toyota FPEG 01Toyota FPEG: nový motor bez hřídele pro elektromobily s prodlouženým dojezdem - 2 - Toyota FPEG 02Toyota FPEG: nový motor bez hřídele pro elektromobily s prodlouženým dojezdem - 3 - Toyota FPEG 03
Nový motor Toyoty se obejde bez hřídele, mnoho výkonu ovšem nevyvine

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše