Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota FPEG: nový motor bez hřídele pro elektromobily s prodlouženým dojezdem
1.5.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Energii potřebnou k roztočení hřídele můžete využívat mnohem efektivněji. Stinnou stránkou je fakt, že jeden takový motor k pohonu úplně nestačí.
Elektromobily a hybridy dnes již asi nemusíme nějak extra představovat. Snad každý totiž ví, že o jejich pohon se zcela nebo do značné míry starají dráty, cívky a baterie. Ty pak mohou spolupracovat s konvenční pohonnou jednotkou, ta však původně byla postavena podle obvyklých pravidel. Svůj potenciál tak ve výsledku nedokáže plně využít. třebaže v případě „ampérovského“ pohonu prodlouží dojezd a takovému Fiskeru Karma se postará i o zvuk. Stále jde ovšem o běžné, i když více či méně upravené motory.
Právě proto se Toyota, která v daném odvětví patří na vrchol, rozhodla představit zcela originální pohonné ústrojí. To je samozřejmě na jedné straně složené z elektromotorů a baterií, na té druhé však nově stojí tzv. Free Piston Engine Linear Generator (FPEG). Tedy agregát, který se zvládá obejít bez hřídele i ojnic. Místo nich tu máme vzduchem plněnou komoru, která funguje jako pružina a daný píst ovládá stejným způsobem jako konvenční motor.
Tím zásadním prvkem je přitom vynechání hřídele, díky čemuž lze pohyb pístu dopředu a dozadu proměnit v energii, která následně zamíří do baterií či rovnou na kola, místo aby vyvíjela sílu potřebnou k roztočení pohonné jednotky. Samotné písty jsou přitom tvarovány do písmene W, motor pak vychází z dvoutaktního cyklu.
První fáze přitom počítá s odlifrováním výfukových plynů, přičemž skrze otvory ve stěnách motoru dojde k natažení čerstvého vzduchu přímo do komory, kde je smíchán s napřímo vstřikovaným palivem. Následně pak dochází k samotnému hoření, přičemž ona výše zmiňovaná vzduchová komora pomáhá s návratem pístu.
Píst má ve vnějších ramenech implantován neodymiový magnet (složený s neodymia, železa a boronu), zatímco stěna válců je obtočena drátem. Neustálým pohybem dopředu a dozadu tedy dochází ke tvorbě energie, i když té dostanete jen 10 kW. Dvě takové pohonné jednotky ale již prý dovedou rozjet modely jako Toyota Yaris nebo Corolla na 120 km/h.
Pokud by tedy Toyota použila dvě takové pohonné jednotky - navíc v protilehlé konfiguraci, aby byl vyvážen pohyb pístu - pak by se mohlo jednat o skutečně účinný agregát, který je navíc menší a lehčí než běžný spalovací motor. S ohledem na stavitelnost pístu je pak možné pozměnit celou charakteristiku. Na sériové využití si ovšem ještě nějaký ten pátek počkáme, neboť Toyota teprve koketuje s prvním prototypy.



Nový motor Toyoty se obejde bez hřídele, mnoho výkonu ovšem nevyvine
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
před 6 hodinamiČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 2 hodinamiŠéf Toyoty elektrickým autům dál nevěří. Odpískal plány na sportovní modely a řekl, proč nedávají smysl
před 3 hodinamiNový Jeep Compass předčasně odhalil únik. Vypadá o hodně líp než doteď, ze všeho nejdřív je venku ve verzi pro nás
před 5 hodinamiNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
před 6 hodinamiNissan začal prodávat auto, které je velké jako Škoda Superb, ale stojí míň než úplně základní Fabie
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry