Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota FPEG: nový motor bez hřídele pro elektromobily s prodlouženým dojezdem
1.5.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Energii potřebnou k roztočení hřídele můžete využívat mnohem efektivněji. Stinnou stránkou je fakt, že jeden takový motor k pohonu úplně nestačí.
Elektromobily a hybridy dnes již asi nemusíme nějak extra představovat. Snad každý totiž ví, že o jejich pohon se zcela nebo do značné míry starají dráty, cívky a baterie. Ty pak mohou spolupracovat s konvenční pohonnou jednotkou, ta však původně byla postavena podle obvyklých pravidel. Svůj potenciál tak ve výsledku nedokáže plně využít. třebaže v případě „ampérovského“ pohonu prodlouží dojezd a takovému Fiskeru Karma se postará i o zvuk. Stále jde ovšem o běžné, i když více či méně upravené motory.
Právě proto se Toyota, která v daném odvětví patří na vrchol, rozhodla představit zcela originální pohonné ústrojí. To je samozřejmě na jedné straně složené z elektromotorů a baterií, na té druhé však nově stojí tzv. Free Piston Engine Linear Generator (FPEG). Tedy agregát, který se zvládá obejít bez hřídele i ojnic. Místo nich tu máme vzduchem plněnou komoru, která funguje jako pružina a daný píst ovládá stejným způsobem jako konvenční motor.
Tím zásadním prvkem je přitom vynechání hřídele, díky čemuž lze pohyb pístu dopředu a dozadu proměnit v energii, která následně zamíří do baterií či rovnou na kola, místo aby vyvíjela sílu potřebnou k roztočení pohonné jednotky. Samotné písty jsou přitom tvarovány do písmene W, motor pak vychází z dvoutaktního cyklu.
První fáze přitom počítá s odlifrováním výfukových plynů, přičemž skrze otvory ve stěnách motoru dojde k natažení čerstvého vzduchu přímo do komory, kde je smíchán s napřímo vstřikovaným palivem. Následně pak dochází k samotnému hoření, přičemž ona výše zmiňovaná vzduchová komora pomáhá s návratem pístu.
Píst má ve vnějších ramenech implantován neodymiový magnet (složený s neodymia, železa a boronu), zatímco stěna válců je obtočena drátem. Neustálým pohybem dopředu a dozadu tedy dochází ke tvorbě energie, i když té dostanete jen 10 kW. Dvě takové pohonné jednotky ale již prý dovedou rozjet modely jako Toyota Yaris nebo Corolla na 120 km/h.
Pokud by tedy Toyota použila dvě takové pohonné jednotky - navíc v protilehlé konfiguraci, aby byl vyvážen pohyb pístu - pak by se mohlo jednat o skutečně účinný agregát, který je navíc menší a lehčí než běžný spalovací motor. S ohledem na stavitelnost pístu je pak možné pozměnit celou charakteristiku. Na sériové využití si ovšem ještě nějaký ten pátek počkáme, neboť Toyota teprve koketuje s prvním prototypy.



Nový motor Toyoty se obejde bez hřídele, mnoho výkonu ovšem nevyvine
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před 6 hodinami
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nejnovější články
 Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína
 před 2 hodinami
 Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů
 před 3 hodinami
 Toyota jde dál proti proudu, potvrdila příchod nového motoru V8. Použije neobvyklý základ a řekla i víc Toyota jde dál proti proudu, potvrdila příchod nového motoru V8. Použije neobvyklý základ a řekla i víc
 před 5 hodinami
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před 6 hodinami
 Jaguar zrušil letošní premiéru své údajně revoluční novinky, nedivili bychom se, kdyby tuhle příšeru odpískal nadobro Jaguar zrušil letošní premiéru své údajně revoluční novinky, nedivili bychom se, kdyby tuhle příšeru odpískal nadobro
 před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter