Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volvo FKERS: setrvačníková rekuperace pod lupou, spotřebu o čtvrtinu nesníží
19.5.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Že jakákoli rekuperace kinetické energie nemůže při úsporné jízdě snížit spotřebu o čtvrtinu, jsme věděli hned. Ono to ale Volvo myslelo trochu jinak.
Řadu nových informací k systému Volvo FKERS (Flywheel Kinetic Energy Recovery System) jsme vám přinesli relativně nedávno, když automobilka oznámila dokončení jedné části vývoje a avizovala testy systému v prototypech budoucích sériových aut. Mohlo by se zdát, že není co dodat, automobilka nám toho ale tehdy o mnoho více neřekla, teď jsme o poznání chytřejší. Stalo se tak díky kolegům z Green Car Reports, kteří dostali možnosti poznat prototyp Volva S60 vybaveného tímto řešením na vlastní kůži a zjistit k němu několik dalších detailů.
Abychom dlouze nechodili kolem horké kaše, sluší se nejprve vysvětlit ohromující, ale zjevně nereálně znějící avízo snížení spotřeby o čtvrtinu. Něco takového rekuperace kinetické energie jakéhokoli typu (tedy ani tato) nemůže standardně svést, neboť při klidné, rozumné jízdě maříte jen naprosté minimum energie vložené do auta motorem brzděním. Pokud pojedete economy run, rekuperovat prakticky nebude co a typické ježdění dnešních řidičů má k economy runu docela blízko. Při aktivní jízdě je možné leccos, ale kolik lidí takhle jezdí a je fér skrze jejich styl prezentovat možnou úsporu pro „běžného řidiče”, který opravdu nemá co rekuperovat? Asi ne.
Ale Volvo onu čtvrtinu nemyslelo tak, že přidá k motoru setrvačník a spotřeba klesne o 25 procent, je v tom jiný fígl. Volvo říká, že díky použití tohoto systému, který dokáže přidat motoru až 80 koní výkonu navrch, dosáhne výkonu pětiválcového motoru z menšího čtyřválcového a tím sníží jakoby standardní spotřeba auta sníží o čtvrtinu, i když špičkový výkon zůstane zachován. To už z ní reálněji, má to ale trochu jiný háček, spíše pořádný hák - zatímco u většího motoru máte k dispozici maximální celkový výkon kdykoli a pořád, u menšího s FKERSsem to bude jen někdy a chvíli. Jak dlouhou?
I to už víme. Volvo kolegům sdělilo, že jejich setrvačník dokáže uchovat 0,15 kWh energie a to je velmi, velmi málo. Nevíme, s jakou účinností jej dokáže vracet zpátky na kola, ale pokud by to bylo stejné jako v případě akumulátoru a elektromotoru (90 procent, těžko to bude podstatně lepší, nějaké ztráty tady také budou), pak jde o ekvivalent asi 0,06 litru benzinu v nádrži, to je kapka. Však setrvačník dokáže také vracet na kola oněch 80 koní po dobu pouhých 6 sekund (co i přibližně naznačuje efektivitu zpracování onéch 0,15 kWh energie), pak je mimo hru a musíte jej znovu roztočit nějakým tím brzděním.
Zajímavá je také informace o tom, jak dlouho vydrží setrvačník „nabitý”. Tedy přesnou křivku úbytku energie neznáme, Volvo ale říká, že se zcela „vytříská” až za 30 minut. To naznačuje, že půjde o relativně použitelné řešení, kdy takto nastřádanou energii nebudete moci využít pouze hned a nebo nikdy, ale skutečně třeba i po dojezdu do města při pár pozvolnějších křižovatkových startech. A pokud jde o start a maximální akceleraci, tady svede FKERS leccos - Volvo říká, že zrychlení z 0 na 100 km/h ubere v případě S60 T5, což je zatím první veřejně předváděný funkční prototyp, podstatných 1,5 sekundy a na stovku tedy zrychlí za 5,5 s.
Úkolem pro konstruktéry dále bude setrvačník odhlučnit, což asi nebude úplně snadné. Zřejmě si z mládí vzpomenete na projev setrvačníkových autíček, ten u Volva S60 asi nebude jiný - kolegové z GCR říkají, že systém zněl jako „motor proudového letounu skřížený s laserovou puškou”, zároveň ale konstatují že v prototypu nebyl odhlučněn vůbec, to prostě zatím pro konstruktéry nebylo téma.
Další detaily z prvního svezení si případně v angličtině přectěte přímo na webu GCR, kde jsou k dispozici i další fotky konkrétního prototypu. My už dodáme jen tolik, že celé řešení váží 60 kilogramů, což je spolu s kompaktními rozměry a pochopitelně i nižší cenou jeho hlavní výhoda vedle elektrických hybridů, které potřebují těžší a dražší kombinaci elektromotoru, akumulátoru a řady další prvků, FKERS je mnohem jednodušší.
My říkáme: proč ne, ale prosíme, neslibovat nesmysly. Tohle je systém, který může pomoci aktivnějším řidičům, aby byli efektivnější a/nebo rychlejší. Pro příznivce superúsporné jízdy neřeší prakticky nic, pouze jim přidá 60 kilogramů kvílícího harampádí, které spotřebu leda zvýší...
Prototyp S60 T5 se setrvačníkovým pomocníkem
Dřívější oficiální obrázky celého řešení
Zdroj: GCR
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Policisté se pochlubili novým služebním Rolls-Roycem, od lidí teď schytávají ránu za ranou
včera - Dodnes úplně nový, ovšem totálně oholený Ford Focus legendární první generace se prodal za směšné peníze
11.5.2024 - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
10.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Filip Salač 12. místo se zraněným zápěstím včera 21:56
- Novým králem Le Mans je Jorge Martin, skvělý Marc Marquez dojel druhý! včera 14:50
- Vítězem Moto2 Garcia před Ogurou a Lopezem, 12. Salač včera 13:01
- Prvním dnešním vítězem v Le Mans David Alonso včera 11:58
- Šesti závody byl zakončen letošní ročník NW200 včera 09:21
Nejnovější články
- Číňané začali prodávat kopii původního Mini. Pochybně nebo ne, za 58 tisíc Kč je to pozoruhodná nabídka
před 47 minutami - Majitelé elektromobilů se stále častěji potýkají s osudem majitelů plynových aut, vztekají se zbytečně
před 2 hodinami - Přímo VW vám za 70 tisíc dovolí udělat si ze svého auta noclehárnu, někdo ale možná bude muset zůstat venku
včera - Policisté se pochlubili novým služebním Rolls-Roycem, od lidí teď schytávají ránu za ranou
včera - Další výrobce elektromobilů šlape vodu. Rivian za tři prodělal měsíce už 34 miliard, jak dlouho se to dá vydržet?
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 05.13. 08:00 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 05.12. 17:57 - PepaSFI
- BMW Divize 05.12. 16:43 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.12. 16:27 - pavproch
- Rychlodotazy 05.12. 12:41 - abgx1
- Suzuki obecně 05.12. 11:39 - jarka
- Politický koutek 05.12. 09:55 - Stepan
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.11. 22:49 - Filip