Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Jaguar XE 2015: volba fajnšmekrů svět aut nezmění
18.7.2015 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
(+ video) XE je mezi sedany střední třídy zásadní novinkou. Je hezký a exceluje podvozkem, zavedené pořádky ale téměř jistě nenaruší.
Přehled kapitol
20d vs. 20t? 1:0 pro naftu
Spolu s XE uvádí Jaguar na scénu rodinu svých nových čtyřválců Ingenium. Její součástí budou jak benzínové, tak dieselové agregáty, ovšem v tuto chvíli v XE najdete jen ty druhé. Benzínové varianty přijdou až později a prozatím XE dostává motory od Fordu. Prvotní dojem z nového dieselu je dobrý. Zásluhou poměrně nízkého kompresního poměru 15,5:1 má měkký chod a přijatelný akustický projev za všech teplotních stavů. Nejvyšší výkon 132 kW (180 k) dosahuje při 4 000 ot./min, přesto se nebrání vytočení o dalších 500 otáček výš. Lze jej mít i se šestistupňovým manuálem, v testovaném autě byl však spojen s osmistupňovým automatem ZF.
Hlavně asi jeho zásluhou (tedy jeho mnoha krátkých převodů) je dynamický projev dieselové verze opravdu příjemný, do 160 km/h je vždy k dispozici nějaký převod, na kterém je možno dostatečně zrychlovat. Papírově by měl v kombinaci jezdit za 4,2 l/100 km, osobně jsem se o ekonomy run nepokoušel, ovšem od kolegů jsem zaslechl zmínku, že průměr okolo 5 l je snadno dosažitelný. V mém případě svítila na displeji čísla okolo 9 l/100 km, ovšem já se soustředil spíše na dynamický projev motoru.
Z benzínové verze 20t jsem ale byl poněkud zklamán. Hlavním důvodem bylo chování motoru. Jak už bylo řečeno, pochází od Fordu a bohužel je dalším z řady podobných jednotek, které sice papírově slibují leccos, ve skutečnosti je ale jejich projev mdlý a při jízdě si říkáte, jestli jsou čísla v katalogu pravdivá. Má mít špičkový výkon 147 kW (200 k) při 5 500 ot./min, ovšem při jízdě máte pocit, že jich část zůstala doma. Motoru chybí jakákoliv výbušnost, jakákoliv špička, jakýkoliv projev nějakého charakteru. Sice se snadno točí, jenže na zrychlení auta se to zásadně neprojevuje. Zrychlení z 0-100 km/h má tato verze jen o desetinu rychlejší než 20d a pocitově nebyla rychlejší ani výše. Jen spotřebou ji výrazně překonávala. Při hodně defenzivním řízení vyžadovala okolo 7 l, dříve zmíněný test na horské silnici 27 l, běžnější rychlá jízda pak cca 10 l/100 km.
Jediným aspektem, kde benzínová verze vítězí, je akustické hledisko. Je tichá, přitom při vytočení umí potěšit ucho petrolheadovo. Zvuk přichází hlavně od výfuků a je výraznější, přesto ne obtěžující na zadních sedadlech. Byl-li bych postaven před volbu mezi 20d a 20t, ač nafťáky nemám zrovna v lásce, sáhl bych po 20d. Situace se může změnit po příchodu nových jednotek, motor od Fordu ale akcie XE spíše snižuje.
F-Type se čtyřmi dveřmi
Asi vás nepřekvapí, že jednoznačně nejlepší dojem ve mě zanechala v tuto chvíli nejvyšší verze S. Ta je vybavená kompresorem přeplňovaným třílitrovým šestiválcem o výkonu 250 kW (340 k) původem z F-Type. Od slabších verzí se v podstatě liší jen sériově montovanými adaptivními tlumiči a lepšími brzdami. I na ni tedy platí výše zmíněná óda na podvozek. V kombinaci s motorem tak dává základ velmi rychlému, ale současně stále civilizovanému autu. Bylo by ale chybou považovat XE S za nějak extra sportovně orientovanou verzi, primárně nabízí komfort kombinovaný s nenucenou rychlostí.
Pokud jste se někdy svezli v F-Type vybaveným tímto motorem, nemohli jste nepostřehnout akustické divadlo, které v něm předvádí. Ani nemusíte mít výfuk přepnutý do hlasitého módu, motor se dost ozývá i tak. Při vytočení zpívá krásnou šestiválcovou árii a při řazení práská do výfuku tak, že se všichni okolo téměř vrhají k zemi. V XE S je jeho projev utlumen, žádné výstřelky se nekonají. Ano, stále krásně zpívá vně i uvnitř, jinak ale vaše uši nechává na pokoji. Neobtěžuje ani vytím kompresoru, musíte se snažit, abyste jej zaslechli.
Dynamický projev ale zůstal stejný. Díky kompresoru má motor okamžité reakce na plyn a ani nepotřebuje nějak obzvláště točit, abyste mohli jezdit rychle. Ovšem pravá radost u něj začíná až po překročení 4 000 otáček. Výkon graduje do krásné špičky, ucho si užívá. Spolu s s tím roste i rychlost a je třeba se hlídat, protože s tímto autem jsou jakékoliv rychlostní limity příliš těsné. U F-Type se nám dynamika zdála ne úplně adekvátní papírovým číslům, u XE bych řekl, že je to naopak. Vždyť stejný výkon měla ikona nedávné doby, BMW M3 E46, jenže na rozdíl od něj má XE k dobru výrazně lepší podvozek a v důsledku tak bude za všech okolností citelně rychlejší.
Kardinální otázkou je, jak to bude u S s ekonomikou provozu. Zkušenost s F-Type napovídá, že tohle nebude úplně úsporné auto a má relativně krátká projížďka tomu bohužel nasvědčovala. Přestože jsem začínal na frekventované silnici s plynulým provozem, kde se spotřeba po několika kilometrech ustálila těsně pod hranicí 10 l/100 km, po odbočení na horskou silnici a pár sešlápnutí plynu velmi rychle poskočila na 15 l.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 25 minutami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před hodinou - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 3 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 4 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva