Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Kia Sportage 2016: podvozkem těší, ceníkem méně
11.2.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nová Kia Sportage je povedené auto, zejména podvozkově. Umí též mimo asfalt a nemá start-stop. Nechá si za to ale zaplatit a bez chyb není.
Přehled kapitol
Základní diesel je zoufale slabý
Nová Sportage se bude nabízet s celkem pěti motorovými verzemi. Benzíny tu jsou 1,6 GDI a 1,6 T-GDI a stojí u opačných konců nabídky - 132koňový GDI je nejlevnější, i když nikoliv nejslabší volba, motor 177koňový T-GDI je zase spojen jen s nejvyšší výbavou GT Line. Podle české Kie bude právě slabší benzín tvořit velkou část prodejů.
Je převzat přímo z minulé generace Sportage, na rozdíl od T-GDI, který pochází z modelu pro_cee'd. Byl ale upraven, dostal nové turbo single-scroll s elektrickým, nikoliv podtlakovým ovládáním a nabídne 265 Nm v pásmu od 1 500 do 4 500 otáček. Dostanete ho ale jen k nejvyšší výbavě za nejméně 810 tisíc korun před akční slevou.
České zastoupení Kie také odhaduje, že velké množství zájemců zvolí nejslabší diesel 1,7 CRDI o výkonu 115 koní a 280 Nm, který je také převzat z minulé generace. Rovnou řeknu, že pokud chtějí jezdit i po dálnicích nebo v kopcích, udělají chybu. Tenhle motor při svém výkonu funguje v nižších rychlostech, tak do stovky. Nad ni se sedmnáctistovce do mírného kopce na pátý a šestý kvalt tak moc nechce, že auto naložené dětmi, zavazadly a s lyžemi v boxu na střeše bude za trest.
Slabší dvoulitr dynamikou neurazí
Dvoulitrové CRDI s výkonem 136 koní a 373 Nm je nesrovnatelně lepší. Sportage není zrovna lehké auto a tento motor, slabší ze dvou nabízených dvoulitrových dieselů, na něj tak akorát stačí. Není to žádný expres, ale nesetkal jsem se s tím, že by byl výkon vyloženě nedostatečný, jako u 1,7 CRDI. Dost výkonu v nízkých a středních otáčkách znamená příjemnou pružnost a také není problém jet pomaličku na volnoběh i do docela slušného kopce.
Vrchol dieselové nabídky je silnější verze dvoulitru, která má 185 koní a 400 Nm. S ním bude auto pochopitelně nejsvižnější, ostatně i zrychlení na stovku je s 9,5 vteřiny, na roveň 177koňovému benzínu s manuální převodovkou. Ani tohle nebude trhač asfaltu, ale dovolím si tento motor označit za nejlepší volbu mezi diesely.
Dvoulitr není úplně nový, je však řádně přepracovaný. Tak moc, že se změnil i blok motoru - stále je z litiny, ale váží o 5 kg méně než dřív. Ani jeden diesel nepotřebuje vstřikování močoviny do výfuku, aby plnil emisní normu Euro 6b, tedy alespoň na papíře. Zlepšení v emisích oxidů dusíku bylo dosaženo mimo jiné snížením kompresního poměru. To znamená mimo jiné nižší teploty při spalování.
Upraveného toho tu je spousta - turbodmychadlo má lehčí vnitřnosti, aby se rychleji roztáčelo, a je stejně jako u benzínu T-GDI ovládané elektromotorem, nikoliv podtlakově. Také tu je chladič systému EGR a olejové čerpadlo pracuje s proměnlivým objemem, aby ušetřilo pár mililitrů paliva.
Co na pár desítkách kilometrů testovacích jízd moc ověřit nešlo, je spotřeba. Přesto ale čísla naskakující na palubním počítači něco řekla - při jízdě s ostřejší akcelerací nebylo problémem vidět číslo přes 10 litrů, ale dlouhodoběji s takovouto spotřebou nepočítejte. U slabšího dieselového dvoulitru se dá očekávat nějakých 6 až 7 litrů v kombinaci a máte-li lehkou nohu, určitě i méně. Motor 1,7 CRDI na tom nebude výrazně lépe, protože ho při sebevětších požadavcích na dynamiku bude potřeba více „ždímat”.
Co stojí za zmínku speciálně pro český trh, je fakt, že tu Sportage nebude vůbec nabízet systém start-stop. Ne že nebude v základu, nebude možno za něj ani připlatit, prostě v ČR Sportage se start-stopem nekoupíte. Znamená to dvě evropské homologace a vyšší náklady, ale podle české zastoupení Kie to budou zákazníci vítat.
Navíc u nás vláda nezvýhodňuje auta podle množství emitovaného CO2, takže start-stop má smysl jen kvůli evropským pokutám za nadlimitní spotřebu, s nimiž v tuto chvíli Kia nemá problém. I z toho můžeme vyčíst, že start-stop nemá vliv ani tak na spotřebu paliva, jako spíš na daně, resp. pokuty, ale to nám je známo už delší dobu.
Dalším specifikem českého trhu je, že dvoulitrový diesel bude v nabídce jen s pohonem všech kol. Kvituji, že Kia neopouští ideu, podle které by crossover měl být schopný jezdit i mimo asfalt. Většina nabídky u nás bude mít pohon všech kol a motory 1,6 GDI a 1,7 CRDI naopak čtyřkolku nedostanou. To je fajn, byť to samozřejmě znamená vyšší základní ceny.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejnovější články
- Aston Martin otevřel svou první rezidenční budovu, úchvatná stavba je prý téměř úplně rozprodaná
před 11 hodinami - Náklady na provoz elektromobilů dramaticky převyšují ty spojené s provozem spalovacích aut, říká konečně komplexní studie
včera - Zapomenutá silniční stíhačka od Peugeotu se ze z nouze ctnosti stala cenností, dodnes krásné kusy stojí majlant
včera - Vlastnictví vzácného Mercedesu ze začátku milénia ruinuje i boháče, jen výměna brzd je stojí miliony
včera - Američané chystají opulentní tank pro civilisty, do pancíře z kompozitu zabalí oázu luxusu
včera
Živá témata na fóru
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.04. 17:59 - Filip
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Rychlodotazy 05.04. 15:07 - pavproch
- Politický koutek 05.04. 13:36 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha