Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Range Rover Sport 2014: trochu nesmyslný, velmi svůdný
24.7.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Poprvé jsme vyzkoušeli osmiválcový Sport s výkonem 510 koní. Není ve všem dokonalý, má ale svou duši.
Přehled kapitol
- Úvod, Dámy a pánové, vítá vás kapitán
- Vzhled bez výtek, Prostorný a bohatě vybavený interiér
- Úzké silnice odhalují jeho šířku, Hmotnost benzinové verze nepotěší
- Terénní schopnosti stále na výši, Fajnový společník na každý den
- Závěr, Proč ano/Proč ne, Cena, Technické parametry
- Kompletní fotogalerie (245 foto)
Britové pořád myslí i na terén
Momentálně tak již víme, jak vůz vypadá, jak se pohybuje na pevném asfaltu, i jaký má apetit. Kromě úvodního průjezdu letadlem jsme si ovšem ještě neřekli, jestli zvládá také pohyb v opravdu náročném terénu. Nebudu vás dlouho napínat a rovnou prozradím, že v tomto směru je Range Rover Sport bez ztráty květinky. Snad ještě působivější přitom je, že veškeré bláto, úzké lesní cesty, písečný i kamenný povrch zvládá britské SUV na standardně dodávaných univerzálních pneumatikách typu Mud and Snow. Před opuštěním pevné vozovky tak nemusíte volat technika s pneuservisu, aby dorazil s jiným obutím. Prostě jen na ovladači Terrain Response zvolíte daný program a necháte chytrou elektroniku, aby v kombinaci s redukcí odvedla zbytek.
Když už jsem přitom zmínil možnost přepnutí osmistupňového automatu ZF do nízkých otáček, měl bych také uvést, že daným systémem je standardně vybaven pouze benzinový osmiválec. Pro silnější diesel je pak redukce za příplatek, zatímco základní model TDV6 spoléhá pouze na jednoduchou rozvodovou skříň, která vůči komplexnější technologii šetří 18 kg. Tuto motorizaci jsem ovšem po dobu akce ve Walesu do rukou nedostal, o středovém diferenciálu Torsen rozdělujícím standardně výkon v poměru 42: 58 mezi přední a zadní nápravou (za mezních podmínek může jít až 78 procent síly motoru dozadu nebo až 62 % dopředu) tak nemohu referovat.
Multilamelová spojka se středovým diferenciálem uzamčeným standardně v poměru 50:50 (klidně lze ale vyslat sto procent výkonu na kteroukoliv nápravu) je ovšem trochu jiné kafe. Právě díky ní totiž Range Rover Sport zvládá věci, o kterých majitelé Porsche nebo BMW ani nesní. Na druhou stranu, právě výjimečné schopnosti v terénu naznačují, proč britský vůz není tak dokonalý na hladkých silnicích. Obě dvě disciplíny jsou od sebe totiž natolik vzdálené, že ideální kompromis prostě nastavit nelze. Je tedy jasné, že v jednom směru Range Rover Sport musí prohrávat a bohužel je to právě ta oblast, kterou většina majitelů upřednostňuje. Jak jsem totiž zmínil v úvodu, asi jen málokterý vlastník bude s vozem provádět stejné kousky, jaké pro nás automobilka v rámci prvního představení připravila.
Ideální společník na každý den
Výše zmíněné je ale třeba brát s jistou rezervou. Stejně jako se totiž klientela Range Roveru Sport nebude vyžívat v jízdě mimo terén, pak zřejmě s vozem ani nezamíří na okruh, nebo na Pikes Peak. Jednoduše jí postačí zápis do povědomí, že rychlejší produkční SUV na slavné hoře v americkém Coloradu není. V takovém případě je ale nutné se ptát, zda vůz může excelovat i jako každodenní společník. A odpověď je vcelku prostá - může, a nemá s tím jediný problém. Pokud totiž nechcete slyšet motor, stačí se držet v nižším pásmu otáček, kdy utlumení kabiny funguje dokonale. Kromě hluku motoru nepronikne dovnitř ani lomoz větru či od silnice.
Otázku spotřeby paliva jsem již zmiňoval, dodám tak jen možný dojezd. Při nádrži o objemu 105 litrů (diesely nabízejí pouze 77 l) by totiž nemělo být problémem pokořit s Range Roverem Sport vzdálenost až 950 km s lehkou nohou na plynu. Zapotřebí přitom není ani tankování benzinu s vyšším oktanovým číslem, neboť tato pohonná jednotka je beze změn nabízena i v Americe, kde si o takové 100 oktanů mohou jen číst při listování v katalogu NASCARu. S adaptivním tempomatem pak není problém ani s jízdou v dopravních kolonách, neboť systém nabízí asistenta s možností nouzového brzdění. Což oceníte zvláště ve chvíli, kdy řízení nevěnujete tolik pozornosti a přitom za sebou táhnete přívěs o hmotnosti až 3 500 kilogramů.
Do svého zavazadlového prostoru totiž dokáže pobrat až 1 761 litrů nákladu, přičemž díky parkovacím senzorům či asistentu není problémem ani parkování. Ostatně, s délkou 4 850 mm je vůz kratší než kdejaká limuzína, přestože prostor pro nohy a hlavu cestujících nabízí téměř stejný či větší.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Světu už 5 let chybí největší automobilový manažer všech dob, druhý takový se těžko někdy narodí
včera - Honda i v této době oznamuje, že do elektromobility napěchuje 1,46 bilionu Kč, nevyřeší tím vůbec nic
včera - Nový čínský unikátní osmiválec našel své využití, je podobně fascinující jako motor sám
včera - Porsche 911 Turbo má přejít zpět na manuál a pohon zadních kol. Zdánlivá absurdita dává jistý smysl
včera - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 05.18. 21:06 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.18. 20:50 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.18. 16:16 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 05.18. 15:12 - mattonecz
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.18. 13:19 - PepaSFI
- Lampárna (stěžovatelna) 05.18. 13:02 - Stepan
- Naprosté auto tele, žádá profíky o důležitou radu 05.18. 00:14 - mattonecz
- Škoda Auto obecně 05.17. 19:09 - řidičBOB