Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young

V dnešní elektronické době je nový off-road klasické konstrukce raritou. Aby byl navíc v neterénních kritériích plně funkční, to je naprostý unikát. Jeep Wrangler Unlimited Rubicon takový opravdu je!
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young

23.6.2008 | Jaroslav Vavera, Jiří Kaloč | Přidat příspěvek

Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V dnešní elektronické době je nový off-road klasické konstrukce raritou. Aby byl navíc v neterénních kritériích plně funkční, to je naprostý unikát. Jeep Wrangler Unlimited Rubicon takový opravdu je!

Samozřejmě, že ryzí terénní automobily se stále vyrábějí, pokud se ale budeme bavit o klasice jménem Jeep, pak nejryzejší off-roady dnes u Jeepu představují vyšlechtěné odrůdy s názvem Rubicon. A právě tento model navíc s praktickou čtyřdveřovou karoserií Unlimited se koncem června stal předmětem našeho dalšího zkoumání stavu terénních automobilů na českém trhu ve druhé polovině prvního desetiletí třetího tisíciletí.

Off-roady na ústupu

Jak už jsem řekl, stav to není nijak zvlášť utěšený, nicméně zcela realisticky odráží poptávku po takových automobilech. I když terénních čtyřkolek rok od roku přibývá, o jejich terénní schopnosti má většina nových majitelů stále menší a menší zájem. A pro skupinku těch, kteří se právě o tyto vlastnosti zajímají nejvíc, mají dnes výrobci připraveny čím dál více specializované modely. Jeep mezi takové výrobce pochopitelně neodmyslitelně patří, a tak není divu, že vloni důsledně inovoval se smyslem pro zachování jeho drsné povahy nejstarší model nabídky - legendární Wrangler.

Starý dobrý Wrangler

Základ současného Wrangleru je shodný se svými předchůdci, o jejichž terénních schopnostech nikdo nikdy nepochyboval, nicméně praktické využití i v jiných oblastech bylo dosud velmi omezené, což bylo z jedné strany způsobeno karoserií a z druhé jízdními vlastnostmi a výkony. Problém nepraktické karoserie řeší u Wrangleru nová varianta s názvem Unlimited se čtyřdveřovou karoserií a velkým zavazadlovým prostorem. Tento Wrangler má o 52,3 cm delší rozvor náprav a přitom jen o 52,8 cm delší karoserii. Tím je mimochodem řečeno, že u delšího provedení nedošlo k zvětšení předního ani zadního převisu karoserie, takže Unlimited má stejné nájezdové úhly jako třídveřová verze Wrangleru. I když Rubiconu chybí boční stupačky, s delším rozvorem se samozřejmě zmenšil přechodový úhel z 25° na průměrných 21°, a tak je třeba být v terénu o něco obezřetnější. Přes nadprůměrnou světlou výšku 245 pod přední a 250 mm pod zadní nápravou se Wrangler Unlimited dříve nebo později dostanete při přejezdu hrany ke svým mezím, ovšem i na to je připraven. Odolný spodek vozidla snese nějaké to „nalehnutí“ na zem bez známek poškození.

Praktický interiér

Jestliže v terénu má Unlimited díky delšímu rozvoru jistá omezení, praktičností interiéru to svému majiteli bohatě vynahradí. Na předních sedadlech se nezměnilo nic, ale cestující ve druhé řadě mohou být s prostorem okolo sebe maximálně spokojeni. A to ještě za nimi zbývá zavazadlový prostor o objemu 498 litrů, který lze zvětšit při dvoumístném uspořádání až na 923 litrů (při zaplnění po spodní rám oken). Ve zbrusu novém interiéru nadchne posaz za volantem, který má optimální velikost i tloušťku věnce, navíc potěší svým „retro“ designem. Palubní deska je rovněž zcela nová, ovšem spartánský duch z ní rozhodně nevyprchal. Luxusními prvky se u Rubiconu z pochopitelných důvodů šetřilo, a tak je třeba si připlatit například za elektrické stahování oken, které si leckdo v tomto případě odpustí, v základu pak není ani klimatizace a připlatit si musíte i za sundavací střechu Hard Top, kterou lze samozřejmě v létě sejmou dolů. Zůstává však nezodpovězenou otázkou do jaké míry vozu prospěje ježdění v terénu s otevřeným interiérem... Naopak vítaným zpestřením výbavy je nový multimediální systém věhlasné značky Harman/Kardon s širokoúhlým dotykovým displejem, pevným diskem o kapacitě 20 GB a připojením prostřednictvím USB. Jeho součástí může být navigační systém, na pevný disk si můžete samozřejmě ukládat oblíbené písničky ale třeba také filmy a fotografie z cest, které lze pak večer přátelům v kempu přehrát...


Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young - 1 - PA296824Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young - 2 - PA296829Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young - 3 - PA296835Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young - 4 - PA296841Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young - 5 - PA296858Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young - 6 - PA296865Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young - 7 - PA296867Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young - 8 - PA296868Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young - 9 - PA296870Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young - 10 - PA296871

Pro jízdu po silnici je sice Jeep vybaven moderní elektronikou včetně stabilizačního systému ESP, přesto je třeba brát jeho jízdní vlastnosti s rezervou už proto, že odstupňování šestistupňové převodovky je orientováno hlavně na sílu v pomalých rychlostech a vysoké těžiště, pneumatiky s velkým profilem či tuhé nápravy rovněž neumožní projíždět zatáčky jako ve sportovním kupé.

Americký zeměplaz

V terénu je to samozřejmě jiné. Zde bude Wrangler Rubicon jen stěží hledat důstojné soupeře. Důkazem budiž mimo jiné největší celkový převod, který kvůli extrémní terénní redukci (4,1:1) dosahuje hodnoty 74,97:1, čemuž se dnes z konkurence blíží pouze Defender (62,98:1). Díky tomu Rubicon nabídne také extrémní točivý moment na kolo při rozjezdu o hodnotě 7684 N.m. S turbodieselem 2,8 CRD se tak můžete plazit po kopcích na první převodový stupeň bez plynu a pouze kontrolovat kudy vede nejjednodušší trasa obtížným terénem a motor bude mít stále k dispozici dostatek síly pro pohyb vpřed. Přitom bude Rubicon i na extrémních nerovnostech kopírovat povrch, po kterém se pohybuje, což umožňuje přední odpojitelný stabilizátor, který zvětšuje již tak extrémní křížení Wrangleru o dalších 28 procent. Dostat Rubicon do úzkých je tedy opravdu velmi složité a tak moje jízda připomínala hledání největšího stoupání a největších nerovností, což samozřejmě v praxi nikdo dělat nebude. Nakonec jsem na extrémně prudkém kopci, po němž se nedalo po dvou vyjít nahoru, vyzkoušel schopnosti vozu s otevřenými i zavřenými nápravovými diferenciály. Teprve v okamžiku, kdy se točivý moment cukavě ztrácí na předních kolech a vy sedíte v automobilu v poloze kosmonauta startující rakety v očekávání, že se překlopíte každou chvíli dozadu, pochopíte, jaký má význam závěr předního diferenciálu. U takto trakčně vybaveného automobilu záleží samozřejmě na obutí. V našem testu měl Rubicon smíšené pneumatiky Goodyear Wrangler AT/R, přesto si i na kluzkém blátě vedl zcela suverénně a nezastavil se ani v blátivém brodu, který měl naštěstí pevné podloží.

Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young - 11 - PA266649_1Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young - 12 - PA266655_1Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young - 13 - PA266657_1Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young - 14 - PA266706_1Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young - 15 - PA266713_1Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young - 16 - PA266721_1Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young - 17 - PA266726_1Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young - 18 - PA266728_1Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young - 19 - PA266731_1Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young - 20 - PA266745_1Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young - 21 - PA266756_1Test Jeep Wrangler Rubicon 2,8 CRD: Forever Young - 22 - PA266785

Wrangler Unlimited Rubicon mě přesvědčil o tom, že v dnešní moderní době lze stále sériově vyrábět automobil, který si zachoval ryzího ducha klasického off-roadu, přitom je uživatelsky poměrně přátelský a zároveň široce využitelný pro nejrůznější činnosti, které s jízdou v terénu ani nemusí souviset. Přesto je třeba zdůraznit, že Wrangler ve verzi Rubicon je terénní specialita s extrémními schopnostmi. Kdo jich není schopný využít, určitě si vystačí s třídveřovými verzemi Sport a Sahara, jejichž terénní schopnosti jsou ve srovnání s konkurencí také stále nadprůměrné.

Jaroslav Vavera, Jiří Kaloč

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše