Test Mazda2 1,5 GTA: malé velké překvapení

Sportovně zaměřené verze vozů kategorie supermini bývají jen tu větší, tu menší show, ale málokdy od nich můžete očekávat něco více. O to příjemnější je pak zážitek z „ospoilerované” nákupní tašky, která svými výkony dává na frak sebevědomě se tvářícím sedanům vyšších tříd. A právě taková je Mazda2 GTA, malá vzrůstem, velká schopnostmi.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Mazda2 1,5 GTA: malé velké překvapení

4.5.2009 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

Test Mazda2 1,5 GTA: malé velké překvapení

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Sportovně zaměřené verze vozů kategorie supermini bývají jen tu větší, tu menší show, ale málokdy od nich můžete očekávat něco více. O to příjemnější je pak zážitek z „ospoilerované” nákupní tašky, která svými výkony dává na frak sebevědomě se tvářícím sedanům vyšších tříd. A právě taková je Mazda2 GTA, malá vzrůstem, velká schopnostmi.

Pod kapotou 103 koní, pod rukou 5 stupňů

Verze GTA je poháněna zážehovým čtyřválcem o objemu 1,5 l, jehož maximální výkon dosahuje 103 koní při 6000 otáčkách a točivý moment vrcholí na 135 N.m při 4 000 otáčkách. Motor má spalovací prostory čtvercového průřezu a je vybaven několika zajímavými prvky. Prvním je prodloužený sací trakt, což zvyšuje točivý moment, druhým je systém kontinuálně proměnného časování sacích ventilů S-VT. Na motor navazuje 5° manuální převodovka se spíše kratšími převodovými stupni.

Test Mazda2 1,5 GTA: malé velké překvapení - 26 - Mazda2_1,5_GTA_test_exterier_14Test Mazda2 1,5 GTA: malé velké překvapení - 27 - Mazda2_1,5_GTA_test_exterier_15

Motor je spolu s podvozkem jednou z nejsilnějších stránek tohoto auta. Má točivý charakter a velmi lineární odezvu bez výrazné výkonové špičky. Přesto mu ani v nižších a středních otáčkách nechybí dostatek síly. Pásmo použitelných otáček začíná někde u hranice 2 000 1/min, přesto je motoru lépe nad 2 500 1/min. Maximum je 6 000 1/min. Omezovač je posazen kousek výš, ale snahy o jeho dosažení nic nepřináší.

Pokud za pomoci přesné převodovky udržíte otáčky motoru nad hranicí maxima točivého momentu, tedy nad 4 000 1/min, dostane se vám velmi slušné porce výkonu, která s 1 030 kg vážícím vozem dokáže zajímavé věci. Je nutno zmínit výborné nastavení elektronického plynu, kdy motor bez prodlev reaguje na změnu pedálu. Další z věcí, kterými se Mazda vymyká konkurenci.

Otáčky na jednotlivé převodové stupně při vybraných rychlostech

3 4 5
50 2500 1900
90 4300 3400 2600
130 3700


Mazda2 GTA není žádným sprinterem, papírově má zrychlení z 0-100 km/h trvat 10,4 s, nám se nepodařilo k této hodnotě přiblížit ani na dohled. Nejlepším výsledkem bylo 11,8 s (měřena skutečná rychlost dle GPS). Svou roli ale zajisté hrála kombinace zimních pneumatik a teploty vzduchu 20°C. Zajímavější je pružné zrychlení. Na trojku zrychlíte z 80 na 120 km/h za 6 s a na čtyřku ze 100 na 140 km/h za 9,5 s. Za předpokladu, že nenecháte zahálet levou nohu a pravou ruku, můžete být s Mazdou2 GTA až překvapivě rychlí. Překvapivě většinou pro ostatní řidiče.

Ani na dálnici nebudete za brzdu. V kopcích na D1 před sebou dokonce budete v rychlostech v okolí limitu a kousek nad ním tlačit nejeden sedan střední třídy, jehož řidič zapomněl přejet do pravého pruhu a najednou se diví, že mu za zádí tancuje takové bílé nic. Mazda bez problému zrychluje na 170 km/h a bez obtíží je tuto rychlost schopna udržovat. Nejvyšší dosažená rychlost byla 189 km/h GPS.

Poznámka: Všechny citované rychlosti, kde není uvedeno jinak, byly odečteny na tachometru. Ten je poněkud optimistický a ve srovnání s GPS ukazuje o cca 10 % vyšší rychlost.

Zajisté vás bude zajímat spotřeba. Motor 1,5MZR lze prohlásit za úsporný. Podle výrobce má v kombinovaném cyklu dosahovat spotřeby 5,7 l na 100 km. Sám jsem se při jízdě v rámci platných limitů bez využívání plného potenciálu pohyboval v oblasti 6 - 7 l/100 km. Pokud se přestanete držet zpět a poženete ručičku otáčkoměru směrem k maximu, pojedete za 8 - 9 l/100 km. A pokud vás to začne bavit a dáte motoru opravdu zabrat, ukáže vám palubní počítač průměr 10 - 11 l/100 km. V této souvislosti musím zmínit jednu nepříjemnou vlastnost testovaného auta. Přestože je deklarovaný objem nádrže 42,8 l, nepodařilo se mi do ní dostat víc než 34 l. A to i v situaci kdy na palubním počítači svítil dojezd 0 km.

Závěrem této části chci zmínit zvuk motoru. Přestože ho naše testerka prohlásila za příliš hlasitý a obtěžující, mně osobně se velmi líbil. Opravdu slyšíte motor, ne jen koncovku výfuku. Celkově je posazen do vyšších tónin a při vytočení bych se ho nerozpakoval nazvat jekotem. Celkově se velmi hodil k projevu motoru a jen podtrhoval výborný dojem, který jsem z něj měl.

Zatáčky budete milovat

Jestliže byl v případě Mazdy GTA motor silnou stránkou, pak podvozek je jejím triumfem. Přes jeho jednoduchou konstrukci ho nenazvu jinak než výborným. Začněme tím, co bude pro většinu jeho majitelů asi nejdůležitějším. Přestože byly na testovaném voze pneumatiky s profilovým číslem 45, žehlilo auto nerovnosti českých silnic na jedničku. Samozřejmě, komfort limuzíny na vzduchovém podvozku očekávat nelze, přesto vám při jízdě po kostkách nebudou drkotat zuby a ani rozbité okresky vás nebudou obtěžovat. Podvozek zvládá oboje, jak uchránit posádku před nepohodlím způsobeným nekvalitní cestou, tak brání poskakování v zatáčkách.

Test Mazda2 1,5 GTA: malé velké překvapení - 28 - Mazda2_1,5_GTA_test_jizda_1Test Mazda2 1,5 GTA: malé velké překvapení - 29 - Mazda2_1,5_GTA_test_jizda_2Test Mazda2 1,5 GTA: malé velké překvapení - 30 - Mazda2_1,5_GTA_test_jizda_3

To ale nejsou všechny jeho trumfy. Jak už jsem naznačil výše, testovaný vůz byl navzdory teplému jarnímu počasí stále obut do zimních pneumatik. To mi při přebírání vozu poněkud pokazilo náladu, ale nebyl důvod. V konečném důsledku jsem byl tímto faktem omezován jen při intenzivním brzdění.

Nyní se dostáváme k tomu, proč jsem podvozek označil za výborný. Tak nenucenou neutralitu v tak vysokých rychlostech už jsem dlouho nezažil. Je neuvěřitelné, s jakou grácií Mazda2 GTA zvládá průjezdy táhlejšími zatáčkami. Vyzkoušel jsem ji na trati závodu do vrchu. Ve spodní partii, kde jsou utažené vracečky, trpělo auto nedostatkem výkonu a přece jen se v nich projevila vrozená nedotáčivost. V horní partii, kde jsou táhlejší zatáčky pravidelného poloměru, vůz exceloval. Stačilo držet vytočenou trojku a jen volantem posílat auto ze zatáčky do zatáčky. Mazda držela zvolenou stopu s příkladnou neutralitou. A pokud to náhodou člověk přehnal s nájezdovou rychlostí, stačilo ubrat plyn a záď mírným náznakem přetáčivosti pomohla.

Test Mazda2 1,5 GTA: malé velké překvapení - 31 - Mazda2_1,5_GTA_test_jizda_4Test Mazda2 1,5 GTA: malé velké překvapení - 32 - Mazda2_1,5_GTA_test_jizda_5Test Mazda2 1,5 GTA: malé velké překvapení - 33 - Mazda2_1,5_GTA_test_jizda_6

Pro ilustraci, přiložené fotografie byly pořízeny při rychlostech překračujících český limit o větší než malé číslo a přesto si povšimněte minimálního náklonu karoserie. Bravo Mazda.

Podvozku zdatně sekundují brzdy. Přestože se mohou přední kotouče za 16" koly zdát titěrné a vzadu jsou dokonce bubny, jejich účinek je plně dostačující. Jsou dobře dávkovatelné a poskytují slušnou zpětnou vazbu. I jejich výdrž je značná. Při intenzivním využívání sice začnou hučet, ale brzdí dál a ve snažení nepolevují. V této souvislosti nelze než kvitovat s povděkem fakt, že sériově montovaný stabilizační systém lze zcela vypnout.

Už by se mohlo zdát, že Mazda2 GTA je nejlepší ostré mini pod sluncem. Bohužel, není tomu tak. Na jeho štítu je jedna velká skvrna v podobě řízení. To je přeposilované a poskytuje řidiči absolutně nulovou zpětnou vazbu. Volba ideální stopy při průjezdu zatáčkou je tak skoro nemožná a celou dobu v podstatě jen tipujete a pak korigujete správné natočení volantu. Kdyby byl účinek posilovače alespoň nastaven progresivně. Ale ani to ne. Volant je potřeba držet dvěma rukama. Ne proto, že by byla potřeba síla. Naopak, je potřeba ho jemně balancovat a k tomu při vyšších rychlostech či v zatáčkách rozhodně jedna ruka nestačí.

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše