Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Škoda Fabia RS: rychle ano, zběsile ne
8.8.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Z rallye na silnici, tak zní slogan, kterým dnes Fabii RS charakterizuje výrobce. Máme snad konečně čest se skutečně sportovní škodovkou?
Přehled kapitol
Zábavný podvozek, který umí vystrašit i natřást
Standardní Fabia není zrovna autem, které by bylo možno při lekcích z jízdních vlastností dávat za vzor. Klasická konstrukce spoléhající na vzpěry McPherson vepředu a kliky spojené zkrutnou příčkou vzadu je ekonomickým řešením a jako taková není tím nejlepším základem pro sportovní úpravy. Současně bych ji ale nezatracoval, při vhodném naladění s ní lze užít mnoho srandy. U Fabie RS byla o 15 mm snížena světlá výška, přitvrzeny tlumiče a dle mého názoru má i silnější stabilizátory. Ty spolu s tužšími pružinami přispívají ke zmenšení náklonů, na druhou stranu ubírají adhezi zadní nápravě. O tom se ostatně můžete přesvědčit na fotkách, Fabii není problém postavit na tři kola. V tu chvíli se stává velice tvárnou ve smyslu přetáčivého smyku. Ani nemusíte na brzdy, stačí rozkývat a už se záď sune ven. Na jízdu úplně dveřmi napřed ale zapomeňte, nevypínatelné ESP vám velmi brzo zatne tipec. Chytří už ví, že tím ze hry vypadla i veškerá zimní zábava. S Fabií si prostě na sněhu nezařádíte. Jinou kapitolou je chování Fabie na brzdách. Pokud jdete opravdu na krev, záď se výrazně odlehčí a znervózní. Lze toho využít na vjezdech do zatáček, ovšem při řešení krizové situace to příliš příjemné není a zvláště u spolujezdců to vyvolává nelibé pocity.
S nástrahami českých cest Fabia RS bojuje statečně, často ale hodí ručník do ringu. Už v průběhu prvních kilometrů jsem si říkal, že je to hrozný kostitřas, stačilo ale mírně upravit tlak v pneumatikách a situace se docela zlepšila. Samotný podvozek Fabie je totiž naladěn docela dobře a současně zaslouží pochvalu za akustickou izolaci, problémem jsou nízkoprofilové pneumatiky. Říkám si, jak by se Fabia chovala na 16" kolech. Odhaduji, že na jízdních vlastnostech by jí to příliš neublížilo, komfort jízdy by se ale vylepšil. Takto se jen velký odvážlivec pustí do pravého pruhu D1. Příčné nerovnosti jsou totiž jednou z věcí, na kterých podvozek velmi rychle začne mávat bílou vlajkou.
Rychle jezdit se nebojí, na okruh se jí ale nechce
Zatím jsem se věnoval jednotlivým částem, bylo by na čase podívat se na to, jak Fabia funguje jako celek. Dříve, než se do toho pustím, se přece jen ještě trochu rozepíšu o brzdách. Na jedné straně je lze pochválit za účinnost a dávkovatelnost, Škodovka odolala dnešní módě přeposilovaných brzd, a tak je na pedál potřeba opravdu šlápnout. Na druhé straně to ale brzo vzdají. V kopcovitém terénu na česko-slovenském pomezí se jasně ukázalo, že brzdy odejdou při cestě z kopce, kde by se to ještě dalo očekávat, problém jim ale dělají i výjezdy. Zdá se to nelogické? Ano, je. Na vině je elektronická náhražka samosvorného diferenciálu XDS, která uzávěru supluje pomocí přibržďování protáčejícího se kola. Na výjezdech z utažených zatáček tak musíte dávat pozor a plyn dávkovat s rozmyslem. Jinak se vám lehce stane, že už za čtvrtou zatáčkou toho budou mít brzdy dost.
Dáte-li si dohromady vše, co jsem až dosud napsal, už je vám asi jasné, v jakých režimech se Fabia RS cítí dobře a do kterých se jí příliš nechce. Umí jezdit pomalu, umí jezdit rychle v běžném provozu. Je výborná při předjíždění a umí být zábavná na okreskách. Ani na dálnicích se neztratí, byť už od 150 km/h začne být motor docela slyšet. Problém ani nejsou vysoké rychlosti, jen od nějakých 180 km/h začne být až přecitlivělá na boční vítr a každý závan vyvolá ne zrovna příjemné pohyby karoserie.
Vzít ale Fabii na okruh? Vlastně ano, existuje okruh, kde by mohla v rámci možností fungovat. Je jím známá Nordschleife (330 foto). Ostatně jednu žlutou obutou do semislicků jsme tam potkali. A nestála jen na parkovišti, majitel jezdil a jezdil. Na jiných okruzích se ale bude malé RS vždy trápit. Už jen kvůli neschopnosti její převodovky reagovat na rychle se měnící situaci.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 56 minutami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 2 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 3 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 5 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva