Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test VW Beetle GSR 2014: Brouk Fičák
6.7.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
V minulé generaci dal VW legendárnímu jménu Beetle docela nový náboj. Ta další se jej drží, jak si stojí jeho limitovaná edice s 211 koňmi?
Přehled kapitol
Manuál by byl prostě lepší volbou
Už podle nadpisu můžete jednoznačně soudit, jak se asi projevovalo DSG v testovaném retrohmyzu. Zkrátka tak, jak ho známe z většiny Volkswagenů, a zejména stejně, jako se projevuje v kombinaci s 2,0 TSI v kterémkoli modelu. Nebudu ho shazovat, takový není účel recenze, přesto si neodpustím řadu poznámek. Ve městě, kdy většina z nás telefonuje (ne, že ne) a při klasické jízdě, zvládá svádět boje s dvojicí spojek při změnách převodů bez jakýchkoliv připomínek. Je celkem svižné a řadit o dvě rychlosti nahoru nebo dolu mu nečiní potíže.
Bohužel totéž nelze řícu při rozjezdu v klidu, kdy i s plynem v blízkosti podlahy tak trochu váhá. Vypadá to, že by se chtělo rozjet na dvojku a tu rychle musí rázem nahradit jedničkou, což samozřejmě chvíli trvá. Není to milé, jakmile se například z vedlejší silnice chcete připojit do skulinky mezi vozy na hlavní. O jistém stáří šestistupňové skříně také vypovídá fakt, že v některých chvílích citeně krotí temperament motoru. Kdykoliv s ní pojedete rychle a začnete tahat za pádla, už vám tak „kouzelná“, jako v režimu D nepřijde.
Ještě trošku víc může zamrzet, že bez ohledu na manuální režim, kterého je nejlépe užívat prostřednictvím titěrných pádel, při plném plynu podřazuje, ba co víc ještě výlet k omezovači pravidelně utíná při dosažení 6 500 otáček dalším kvaltem. Na druhou stranu se mu musí nechat, že DSG není nastaveno jako většina novějších automatů. Samozřejmě teď hodlám pojednat na téma způsobu, jakým inženýři rozvrhli jednotlivé převody.
První čtyři rychlosti naskáčou za sebou rychlostí srovnatelnou s rychlostí pádu „Němců do krytu“ a ani pátá či šestá motoru velkou přítěž na bedra nepřikládají. Ostatně při dálniční stotřicítce točí motor tři tisícovky a ještě se z ní nezdráhá vyrážet za trojcifernými ciframi rychlostí začínající dvojkou. Jen je jednoduše škoda, nakolik vás dokáže odstavit od snadnějšího ovládání motoru častým prokluzem spojek, nebo když se chce angažovat až moc ve chvílích, kdy byste ho nejraději umlčeli. Z tohoto musím vyvodit jednoznačný závěr, a sice že čmeláci zaslouží manuální skříň, dvojnásob ti s obrovským křídlem na zadku.
Brouk R-line to rád hladké
Pohonné ústrojí s písmeny GSR mohlo evokovat dojem sportovního vozu a s tím jsem také do téhle recenze částečně vstupoval. Chtěl jsem si ověřit, zda by mohl být Beetle alespoň důstojným soupeřem modly GTI, vždyť ve specifikaci tak může vypadat, zda je jeho přiměřenou a stylovější alternativou. Vždyť dynamicky pocitově zase tolik nezaostává. Než přejdu k rozluštění hádanky, musíme se podívat letmo na techniku, se kterou se o to pokusí. Standardně se do útrob Beetlu GSR montuje sportovní podvozek a už slabší motorizace disponují větším rozchodem kol než má Golf VI GTI.
Zmíněné ani v nejmenším nezní špatně. Použitá platforma (jako v minulém Golfu) neskrývá znaky modularity, a tak si musí „bobánek“ vystačit s modifikovaným řešením Jetty - Golfu sedan chcete-li - přičemž zde ve verzi s víceprvkovou zadní nápravou a relativně krátkým rozvorem náprav (2 537 mm). Ano, rozvor je u Brouka skoro o 10 centimetrů kratší než v současné generaci Golfu a to už musí být někde znát - minimálně na zadních sedadlech to najevo vyjde. Nyní přichází na řadu odpovězení na otázku, jak to celé funguje v praxi na silnici.
Po té se GSR nese s noblesou, ale pomalu v každém momentu dává znát tužší naladění pružin a tlumičů. Jede-li se po hladkém asfaltu pak vám extrémní devatenáctipalcová kola napovídají o své přítomnosti jen na výraznějších spárách. Problém nastane v okamžiku, kdy zamíříte na okresku s několika výtluky a výraznějšími nerovnostmi, protože tam o jistý díl noblesy přichází. Samotný podvozek bych nevinil, komfort shazují kola. Beetle mi celkovým naladěním dává částečně vzpomenout na některé podvozky audích paketů S line, které musejí pracovat i ve chvílích, kdy jsou standardní verze ještě zcela vyklidněné. Brouk neskáče a neklidnou zádí netrpí, jen se mu to prostě tak nějak nelíbí.
Nebyl bych rád, kdybyste z uvedeného usoudili něco o kostitřasu, ale trošku tužší než by mu slušelo je. Přitom běžnější typy nerovností nečítají velké problémy, trochu si zanadáváte na jámách a díry budete od té doby projíždět jen s ušními vycpávkami, abyste neslyšeli občasné lomození, až příležitostné loupnutí od přední nápravy. Na dálnici může čmelák obtěžovat zvětšeným hlukem způsobeným pneumatikami nebo svistem obtékajícího vzduchu ve vyšších rychlostech. Ono značně vzpřímené přední okno prostě aerodynamické účinnosti logicky nepřidá.
Takový univerzál jako GTI či Golf R na všech druzích silnic Beetle skutečně není, i když v závěsu na odpočívadle slzy ronit nemusí. A ani v nejmenším nejde jen a pouze o zhoršený komfort. Vhání vám do hlavy myšlenky, jak moc by mu slušely adaptivní tlumiče. Při rychlé jízdě po hladkém asfaltu si remake 21. století nechá líbit mnohé, ale vždy naráží na mantinely určené rychlejším sklonem k nedotáčivosti. Přitom nejsou problémem zakroucené utahující se zatáčky, ale paradoxně ty, které už přijíždíte rychlostí s trojcifernou hodnotou.
Zpočátku neochvějně přilepený k asfaltu a přisednutý na zadních kolech rázem ztrácejí jeho přední kola přilnavost a vůz se snaží náznakem vyjít po tečně. Nebavíme se tu o nějakém neschopném ťulpasovi kapitulujícím při první možné příležitosti, jen se prostě Beetle nechová tak, jak vypadá. Na to je až příliš vysoký a zároveň krátký. Jízda na samotné hranici možností přesto umí vyčarovat úsměv na tváři.
V zákrutách se karoserie naklání více než bych tipoval, více mi vadilo, že brzdy dosahují stupně, kdy už mají dost, za velmi krátkou chvíli. Ostatně ani smotný brzdový pedál nereaguje hned v prvních milimetrech dráhy. Bohužel, ani použitý elektromechanický posilovač řízení s proměnlivým účinkem obrázky povrchu pod koly na dlaně nenakreslí, co víc - ono není řízení Brouka ani strmé. Velkým volantem se musí otáčet až běda, což mu poměrně výrazně kazí reputaci. Takže, jak si stojí tahle paráda v celkové sumarizaci?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Už druhé moderní auto geniálního konstruktéra Formule 1 se poprvé ukázalo v akci, s motorem 3,9 V12 bez turba zní božsky
7.4.2024 - Tesla se znovu pokouší prodat své autonomní řízení jiným výrobcům aut, nikdo ho ale nechce
7.4.2024 - První silniční F1 Mercedesu ve volném prodeji nikdo nechce, majitel ji jedním tahem zlevnil o 13,5 milionu
7.4.2024 - Prodeje elektromobilů v Německu dál kolabují, teď už o masivních 29 procent. I diesely je znovu válcují
7.4.2024 - GM ukázal, jak se rodilo jedno z nejošklivějších aut všech dob, byla to od začátku velká bolest
7.4.2024
Živá témata na fóru
- Koupě auta do 100 tisíc - držák se spotřebou 05.06. 01:52 - Trypex
- Elektromobily a vse kolem nich 05.05. 23:48 - honziss
- Rychlodotazy 05.05. 19:12 - Brus
- Onboard videa 05.05. 14:41 - brnenska.odchytova
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.05. 14:30 - mattonecz
- Politický koutek 05.05. 08:48 - jerry
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz