Test VW Beetle GSR 2014: Brouk Fičák

V minulé generaci dal VW legendárnímu jménu Beetle docela nový náboj. Ta další se jej drží, jak si stojí jeho limitovaná edice s 211 koňmi?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test VW Beetle GSR 2014: Brouk Fičák

6.7.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Test VW Beetle GSR 2014: Brouk Fičák

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V minulé generaci dal VW legendárnímu jménu Beetle docela nový náboj. Ta další se jej drží, jak si stojí jeho limitovaná edice s 211 koňmi?

Manuál by byl prostě lepší volbou

Už podle nadpisu můžete jednoznačně soudit, jak se asi projevovalo DSG v testovaném retrohmyzu. Zkrátka tak, jak ho známe z většiny Volkswagenů, a zejména stejně, jako se projevuje v kombinaci s 2,0 TSI v kterémkoli modelu. Nebudu ho shazovat, takový není účel recenze, přesto si neodpustím řadu poznámek. Ve městě, kdy většina z nás telefonuje (ne, že ne) a při klasické jízdě, zvládá svádět boje s dvojicí spojek při změnách převodů bez jakýchkoliv připomínek. Je celkem svižné a řadit o dvě rychlosti nahoru nebo dolu mu nečiní potíže.

Bohužel totéž nelze řícu při rozjezdu v klidu, kdy i s plynem v blízkosti podlahy tak trochu váhá. Vypadá to, že by se chtělo rozjet na dvojku a tu rychle musí rázem nahradit jedničkou, což samozřejmě chvíli trvá. Není to milé, jakmile se například z vedlejší silnice chcete připojit do skulinky mezi vozy na hlavní. O jistém stáří šestistupňové skříně také vypovídá fakt, že v některých chvílích citeně krotí temperament motoru. Kdykoliv s ní pojedete rychle a začnete tahat za pádla, už vám tak „kouzelná“, jako v režimu D nepřijde.

Test VW Beetle GSR 2014: Brouk Fičák - 38 - Test VW Beetle GSR 2014 61Test VW Beetle GSR 2014: Brouk Fičák - 39 - Test VW Beetle GSR 2014 62Test VW Beetle GSR 2014: Brouk Fičák - 40 - Test VW Beetle GSR 2014 63

Ještě trošku víc může zamrzet, že bez ohledu na manuální režim, kterého je nejlépe užívat prostřednictvím titěrných pádel, při plném plynu podřazuje, ba co víc ještě výlet k omezovači pravidelně utíná při dosažení 6 500 otáček dalším kvaltem. Na druhou stranu se mu musí nechat, že DSG není nastaveno jako většina novějších automatů. Samozřejmě teď hodlám pojednat na téma způsobu, jakým inženýři rozvrhli jednotlivé převody.

První čtyři rychlosti naskáčou za sebou rychlostí srovnatelnou s rychlostí pádu „Němců do krytu“ a ani pátá či šestá motoru velkou přítěž na bedra nepřikládají. Ostatně při dálniční stotřicítce točí motor tři tisícovky a ještě se z ní nezdráhá vyrážet za trojcifernými ciframi rychlostí začínající dvojkou. Jen je jednoduše škoda, nakolik vás dokáže odstavit od snadnějšího ovládání motoru častým prokluzem spojek, nebo když se chce angažovat až moc ve chvílích, kdy byste ho nejraději umlčeli. Z tohoto musím vyvodit jednoznačný závěr, a sice že čmeláci zaslouží manuální skříň, dvojnásob ti s obrovským křídlem na zadku.

Test VW Beetle GSR 2014: Brouk Fičák - 41 - Test VW Beetle GSR 2014 58Test VW Beetle GSR 2014: Brouk Fičák - 42 - Test VW Beetle GSR 2014 59Test VW Beetle GSR 2014: Brouk Fičák - 43 - Test VW Beetle GSR 2014 60

Brouk R-line to rád hladké

Pohonné ústrojí s písmeny GSR mohlo evokovat dojem sportovního vozu a s tím jsem také do téhle recenze částečně vstupoval. Chtěl jsem si ověřit, zda by mohl být Beetle alespoň důstojným soupeřem modly GTI, vždyť ve specifikaci tak může vypadat, zda je jeho přiměřenou a stylovější alternativou. Vždyť dynamicky pocitově zase tolik nezaostává. Než přejdu k rozluštění hádanky, musíme se podívat letmo na techniku, se kterou se o to pokusí. Standardně se do útrob Beetlu GSR montuje sportovní podvozek a už slabší motorizace disponují větším rozchodem kol než má Golf VI GTI.

Zmíněné ani v nejmenším nezní špatně. Použitá platforma (jako v minulém Golfu) neskrývá znaky modularity, a tak si musí „bobánek“ vystačit s modifikovaným řešením Jetty - Golfu sedan chcete-li - přičemž zde ve verzi s víceprvkovou zadní nápravou a relativně krátkým rozvorem náprav (2 537 mm). Ano, rozvor je u Brouka skoro o 10 centimetrů kratší než v současné generaci Golfu a to už musí být někde znát - minimálně na zadních sedadlech to najevo vyjde. Nyní přichází na řadu odpovězení na otázku, jak to celé funguje v praxi na silnici.

Test VW Beetle GSR 2014: Brouk Fičák - 44 - Test VW Beetle GSR 2014 31Test VW Beetle GSR 2014: Brouk Fičák - 45 - Test VW Beetle GSR 2014 32Test VW Beetle GSR 2014: Brouk Fičák - 46 - Test VW Beetle GSR 2014 34

Po té se GSR nese s noblesou, ale pomalu v každém momentu dává znát tužší naladění pružin a tlumičů. Jede-li se po hladkém asfaltu pak vám extrémní devatenáctipalcová kola napovídají o své přítomnosti jen na výraznějších spárách. Problém nastane v okamžiku, kdy zamíříte na okresku s několika výtluky a výraznějšími nerovnostmi, protože tam o jistý díl noblesy přichází. Samotný podvozek bych nevinil, komfort shazují kola. Beetle mi celkovým naladěním dává částečně vzpomenout na některé podvozky audích paketů S line, které musejí pracovat i ve chvílích, kdy jsou standardní verze ještě zcela vyklidněné. Brouk neskáče a neklidnou zádí netrpí, jen se mu to prostě tak nějak nelíbí.

Nebyl bych rád, kdybyste z uvedeného usoudili něco o kostitřasu, ale trošku tužší než by mu slušelo je. Přitom běžnější typy nerovností nečítají velké problémy, trochu si zanadáváte na jámách a díry budete od té doby projíždět jen s ušními vycpávkami, abyste neslyšeli občasné lomození, až příležitostné loupnutí od přední nápravy. Na dálnici může čmelák obtěžovat zvětšeným hlukem způsobeným pneumatikami nebo svistem obtékajícího vzduchu ve vyšších rychlostech. Ono značně vzpřímené přední okno prostě aerodynamické účinnosti logicky nepřidá.

Takový univerzál jako GTI či Golf R na všech druzích silnic Beetle skutečně není, i když v závěsu na odpočívadle slzy ronit nemusí. A ani v nejmenším nejde jen a pouze o zhoršený komfort. Vhání vám do hlavy myšlenky, jak moc by mu slušely adaptivní tlumiče. Při rychlé jízdě po hladkém asfaltu si remake 21. století nechá líbit mnohé, ale vždy naráží na mantinely určené rychlejším sklonem k nedotáčivosti. Přitom nejsou problémem zakroucené utahující se zatáčky, ale paradoxně ty, které už přijíždíte rychlostí s trojcifernou hodnotou.

Test VW Beetle GSR 2014: Brouk Fičák - 47 - Test VW Beetle GSR 2014 41Test VW Beetle GSR 2014: Brouk Fičák - 48 - Test VW Beetle GSR 2014 43Test VW Beetle GSR 2014: Brouk Fičák - 49 - Test VW Beetle GSR 2014 45

Zpočátku neochvějně přilepený k asfaltu a přisednutý na zadních kolech rázem ztrácejí jeho přední kola přilnavost a vůz se snaží náznakem vyjít po tečně. Nebavíme se tu o nějakém neschopném ťulpasovi kapitulujícím při první možné příležitosti, jen se prostě Beetle nechová tak, jak vypadá. Na to je až příliš vysoký a zároveň krátký. Jízda na samotné hranici možností přesto umí vyčarovat úsměv na tváři.

V zákrutách se karoserie naklání více než bych tipoval, více mi vadilo, že brzdy dosahují stupně, kdy už mají dost, za velmi krátkou chvíli. Ostatně ani smotný brzdový pedál nereaguje hned v prvních milimetrech dráhy. Bohužel, ani použitý elektromechanický posilovač řízení s proměnlivým účinkem obrázky povrchu pod koly na dlaně nenakreslí, co víc - ono není řízení Brouka ani strmé. Velkým volantem se musí otáčet až běda, což mu poměrně výrazně kazí reputaci. Takže, jak si stojí tahle paráda v celkové sumarizaci?

Test VW Beetle GSR 2014: Brouk Fičák - 50 - Test VW Beetle GSR 2014 46Test VW Beetle GSR 2014: Brouk Fičák - 51 - Test VW Beetle GSR 2014 47Test VW Beetle GSR 2014: Brouk Fičák - 52 - Test VW Beetle GSR 2014 48

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše