Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test VW T6 Multivan 2,0 TSI 4Motion: jaký je „Mulťák” za 2 miliony?
27.1.2017 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Praktičtější a variabilnější automobil pro rodinu na trhu jen tak nenajdete, VW si však jeho nechává vyvažovat talent zlatem. A moc dobře ví, proč.
Přehled kapitol
TSI výkonově stačí, spotřebou nepřekvapí
U velkých osobních dodávek s přídomkem luxusní bylo ještě donedávna zvykem nabízet je kromě naftových motorů také s velkými a kultivovanými benzínovými šestiválci, ta doba je však v Evropě pravděpodobně nenávratně pryč. Mercedes zážehové agregáty z nové generace třídy V zcela vypustil, zatímco u Volkswagenu zůstaly, místo atmosférické 3,2 V6 o výkonu 235 koní však můžete mít pouze dvoulitrové turbo disponující maximálním výkonem 204 koní a nejvyšším točivým momentem 350 newtonmetrů.
Na první pohled se může zdát, že pouze čtyřválec bude u auta s transkontinentálními ambicemi, ale zároveň velikostí, tvarem a váhou lodního kontejneru docela málo, jenže takto motorizovaný Multivan umí docela hejbnout kostrou. Dvouspojková převodovka má při rozjezdech z místa mírně letargické reakce a chvíli trvá, než pochopí, co se po ni chce - což je ve chvílích, kdy potřebujete promptně opustit křižovatku, trochu otravné - nicméně stovka do deseti sekund u vozu s hmotností 2,2 tuny bude potenciálně uspokojivá pro většinu budoucích majitelů.
Že by to třeba s třílitrovým šestiválcem TDI, který pod kapotou modernizovaného Amaroku kompletně vytlačil z pozic původní naftový dvoulitr, mohlo být významně lepší, je nasnadě. Podobně těžké sedmisedadlové Audi Q7 umí se stejným motorem a nesrovnatelně jemněji zabírajícím osmistupňovým automatem zrychlit na 100 kilometrů v hodině za šest a půl sekundy, takže vedle něj působí Multivan TSI jako medvěd na babetě a přitom bude i stejně užraný. Tohle však berte pouze jako teoretickou úvahu, ve kterých oblastech dodávka od VW za velkými SUV zaostává a zaostávat nadále bude, pokud Wolfsburg i tady nepřehodnotí svou politiku, jak to udělal v případě zmiňovaného pickupu.
Prozatím si budou muset zákazníci vystačit se čtyřmi válci v provedení TSI anebo TDI, ve vrcholné formě produkujícími shodných 204 koní. Zkoušel jsem už i naftovou verzi s manuálem, která především díky trojici pedálů působí lépe odladěným dojmem, nakonec ale bude i díky zmiňované pozici za volantem a nutnosti našlapovat na spojku v nepohodlném předklonu o něco lepší automat, rozhodování mezi zážehovým a vznětovým agregátem nicméně není tak snadné.
Benzínová jednotka je jednoznačně lepší, pokud jde o hluk a vibrace. Můžete ji nechat vytáčet do šesti a půl tisíce otáček a pořád bude k poslechu příjemnější než dunění TDI při zátěži, ačkoli zrovna nepříjemné projevy dieselu jsou v Multivanu docela obstojně upozaděny. S benzínovým motorem budete za volantem vnímat většinu času spíše aerodynamický hluk či odvalování pneumatik, takže v kultivovanosti a kvalitě cestování je vítěz jednoznačný, i když ani od TSI nečekejte nějaký zajímavější charakter.
Karta se obrací v případě, že budou rozhodovat hlavně provozní náklady. Nejostřejší TDI opravdu neumí jezdit v průměru za 6,7 litru, jak říká výrobce, nestůjte mu ale permanentně na krku a odvděčí se vám osmi až deseti litry na sto, podle toho, jak moc budete pospíchat. Jestli hodně, ani sprint na letiště s partou meškajících businessmanů vám v nádrži tragický vír neudělá, pojedete zhruba za patnáct až sedmnáct litrů. To jsou situace, kdy TSI hraje už zcela jinou ligu.
To nejúspornější, co benzínový Multivan se čtyřkolkou a automatem dokáže, je dostat se pod sedm litrů při ustálené devadesátce a díky dobře odstupňovaným převodům, kdy při stotřicítce motor na sedmičku točí dva tisíce dvě stě otáček, umí na dálnicích bez převýšení jezdit za devět až deset litrů naturalu. To jsou na vůz této koncepce a váhy vynikající čísla, město a vyšší rychlosti však předkládají méně vítané účtenky.
V průměru počítejte raději s dvanácti a ve městě nezřídka i šestnácti litry benzínu na každých 100 kilometrů, a pokud začnete opravdu pospíchat a vyzkoušíte, jak stabilní umí být Multivan v rychlostech kolem 180 km/h, palubní počítač začne hlásit spotřebu od šestadvaceti do osmadvaceti litrů. Pořád to asi není katastrofa, srovnatelně velká a těžká auta nepojedou o moc úsporněji, je ale fakt, že dynamicky srovnatelná naftová verze jezdí za méně.
Dodávkovitý charakter maskuje úspěšně
Očekávat od velké a vysoké dodávky (byť prošla rozsáhlou kultivací) jízdní vlastnosti a ovladatelnost skutečné limuzíny, by byl pochopitelně čirý nesmysl, v intencích své třídy se však Multivan pohybuje s jistou grácií, kterou mu nemůžete upřít.
Pořád cítíte, že se musíte trochu prát s vysokým těžištěm a vší tou hmotou, ale v zatáčkách tohle auto překvapivě není zcela bezzubé a to ani v těch více utažených, kde s přenosem výkonu na silnici pomáhá Haldex. Když už cuknete pravou nohou, je to spíše kvůli tomu, že začnete vypadávat ze sedačky, než že byste zaznamenali ztrátu stability, a i když vám takové zacházení připadá nepatřičné, je příjemné vědět, že tento vůz nemá tendence stavět se při větším bočním zatížení na dvě kola.
Přesto se budete v Multivanu cítit mnohem lépe na dálnicích, kde působí, jako že je právě ve svém živlu. Neměl jsem možnost zkusit, co s karoserií a podvozkem udělají prudké poryvy bočního větru, tak špatné počasí mě nikde nezastihlo, při přímé jízdě však tento vůz nemá s dodávkou opravdu mnoho společného, pokud tedy opomenu zvýšenou a nepřirozenou pozici za volantem. I ve sto padesáti jede tiše, klidně, necloumá s sebou a nevyžaduje žádné zvláštní korekce. Převod řízení je přitom docela rychlý, kompenzuje to však hydraulický posilovač s přirozeným a lehce zvýšeným odporem, aby se auto ani v nejvyšších rychlostech nechovalo nervózně.
Co naopak lehce kousavě působí, je odpružení podvozku. Multivan se po většinu času projevuje lehounce houpavě a komfortně, aby pak při větším propružení ztuhl, což je kvůli stabilitě a kontrole pohybů velké karoserie v pořádku, přechod mezi těmito dvěma stavy ale není zcela plynulý a pověstné zrcadlo z říše klišé tomuto nastavují především ostré nerovnosti. Neřekl bych, že kola v závěsech v takových situacích skutečně mlátí, ale přenos rázů, hluku a vibrací do kabiny je jednoduše natolik citelný, že je nelze ignorovat, a pokud velké VW někde projevuje svůj dodávkovitý charakter, pak je to vzdáleně právě tady.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 40 minutami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 2 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera
Živá témata na fóru
- Výběr Hybrid auta 04.26. 08:07 - nostromo23
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.