Seat Leon Cupra od Tij Power: 375 koní a 290 km/h hned, 450 koní už brzy

Kolik koní na přední nápravě je už příliš? U Tij Power si myslí, že 450 to rozhodně není, přesně tolik jich chtějí dostat pod kapotu nového Leonu Cupra.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Tuning

Seat Leon Cupra od Tij Power: 375 koní a 290 km/h hned, 450 koní už brzy

31.8.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Seat Leon Cupra od Tij Power: 375 koní a 290 km/h hned, 450 koní už brzy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kolik koní na přední nápravě je už příliš? U Tij Power si myslí, že 450 to rozhodně není, přesně tolik jich chtějí dostat pod kapotu nového Leonu Cupra.

Seat Leon Cupra je v jistém ohledu auto snů - nestojí mnoho, je přitom neskutečně rychlý a za drobný příplatek může být ještě rychlejší. Skoro tak, jako rekordní auto Severní smyčky Nürburgringu s podstatně vyšší cenovkou. A přitom zůstává pozoruhodně obyčejné ve smyslu každodenního ježdění. To je zajímavá kombinace vlastností, někteří si ale myslí, že nic není tak dobré, aby to nemohlo být ještě lepší. Podstatně lepší.

Tito lidé se sešli u v České republice nepříliš známého úpravce jménem Tij Power. V Německu už si ale stihl získat reputaci jako schopný tuner španělských Seatů a zjevně ne nadarmo. I novému Leonu Cupra dokáže vtisknout do vínku něco, s čím z továrny Seatu ani zdaleka nevyjíždí.

Otazníky zatím nechme stranou a podívejme se na to, oč přesně tu běží. Tím nejzajímavějším je pochopitelně úprava motoru, kterým je standardně 280koňový, jedním turbem přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr. Funguje na tak výkonné turbo báječně a ani výkon mu podle nás nechybí, jenže v Tij chtěli všechno posunout dále. Na motor ani turbo sáhnuto nebylo, vyměněn byl pouze mezichladič stlačeného vzduchu za výkonnější od firmy Forge, vůz dostal jeden ze dvou nových výfukových systémů (rozebereme dále) a pak už jen přemapovanou řídící jednotku.

Ve výsledku tak čtyřválec generuje výkon až 375 koní a točivý moment nejvýše 489 Nm (+ 95 resp. + 139 oproti sérii). Co to udělalo s akcelerací, Tij neuvádí, protivného omezovače rychlosti vás ale zbaví a vůz prý pak dokáže pokořit metu 290 km/h. Na více zřejmě nemá dost dlouhý šestý rychlostní převod.

Tím ale Němci s prací hotovi nejsou. Oznámili už i práci na úpravě, která bude potřebovat více „hardwarových” modifikací (sázíme minimálně na jiné turbo) a výkon pohonné jednotky vyšponuje až k 450 koním. To zní opravdu extrémně a s dynamikou sériové verze to jistě zamává - minimálně slibovaná maximální rychlost přes 300 km/h zní zajímavě.

Motor ale není to jediné, co u Tij umějí změnit. Sáhnout dovedou i na podvozek, který může dostat pružiny od KW schopné pracovat i s adaptivním podvozkem DCC. Prý i tak omezí komfort, ale chování vozu na okruhu je pak údajně nekompromisní. Vůz dále může dostat 19" kola OZ Super Turismo, která vidíte na fotkách, Tij ale doporučuje 18" verzi se semi-slicky - jak my jim rozumíme.

Vrátit se ještě musíme ke dvěma avizovaným verzím nového výfukového potrubí - jedno „startuje” hned za turbem, druhé pak za katalyzátorem. Maximální výkon je prý v případě obou řešení totožný, ten v nižších otáčkách se ale jistě bude lišit. Lišit se také zcela jistě bude zvukový projev, kdy komplikovanější řešení s 76mm koncovkami a podtlakem ovládanou klapkou má vyluzovat pořádný řev ve vysokých otáčkách nebo pod plným plynem. V těch nízkých nebo při malé zátěži má ale zní nadále dostatečně komfortně.

Na vzhled u Tij jinak nesáhli, a tak nám do mozaiky detailů zbývají už jen ceny - nový mezichladič vyjde na 1 049 Eur, úprava řídící jednotky motoru na 999 Eur, výfukové systémy jsou k mání za 1 699 nebo 2 699 Eur, podvozek KW za 2 299 Eur a kola OZ za 2 149 Eur. Jinými slovy - pokud chcete 375 koňovou Cupru s jinak sériovými komponenty, vyjde vás to na nějakých 55 tisíc Kč, a to není špatné.

Otázkou pochopitelně je, co to všechno udělá s životností a použitelností. U Golfu R s podobným výkonem se ptáme akorát na motor, u Cupry, která nedisponuje pohonem všech, mohou nastat i potíže s přetíženou přední osou, a to jak z krátko- tak i z dlouhodobého hlediska. Tady by nám jasněji udělal osobní zkušenost, o kterou se ale zatím bohužel podělit nemůžeme...


Seat Leon Cupra od Tij Power: 375 koní a 290 km/h hned, 450 koní už brzy - 1 - Seat Leon Cupra Tij Power prvni 01Seat Leon Cupra od Tij Power: 375 koní a 290 km/h hned, 450 koní už brzy - 2 - Seat Leon Cupra Tij Power prvni 02Seat Leon Cupra od Tij Power: 375 koní a 290 km/h hned, 450 koní už brzy - 3 - Seat Leon Cupra Tij Power prvni 03Seat Leon Cupra od Tij Power: 375 koní a 290 km/h hned, 450 koní už brzy - 4 - Seat Leon Cupra Tij Power prvni 04Seat Leon Cupra od Tij Power: 375 koní a 290 km/h hned, 450 koní už brzy - 5 - Seat Leon Cupra Tij Power prvni 05Seat Leon Cupra od Tij Power: 375 koní a 290 km/h hned, 450 koní už brzy - 6 - Seat Leon Cupra Tij Power prvni 06Seat Leon Cupra od Tij Power: 375 koní a 290 km/h hned, 450 koní už brzy - 7 - Seat Leon Cupra Tij Power prvni 07Seat Leon Cupra od Tij Power: 375 koní a 290 km/h hned, 450 koní už brzy - 8 - Seat Leon Cupra Tij Power prvni 08Seat Leon Cupra od Tij Power: 375 koní a 290 km/h hned, 450 koní už brzy - 9 - Seat Leon Cupra Tij Power prvni 09
Seat Leon Cupra od Tij Power je nadále vlkem v beránčím rouše. Ještě hladovějším vlkem...

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše