Vyzkoušeli jsme Seat Leon Cupra 2014, do omezovače rychlosti naráží v rozběhu

(video) Do vřavy sakra rychlých a dostupných kompaktů vchází nová Cupra s řádně potentním arzenálem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Jízdní dojmy a další testy

Vyzkoušeli jsme Seat Leon Cupra 2014, do omezovače rychlosti naráží v rozběhu

21.2.2014 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek

Vyzkoušeli jsme Seat Leon Cupra 2014, do omezovače rychlosti naráží v rozběhu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(video) Do vřavy sakra rychlých a dostupných kompaktů vchází nová Cupra s řádně potentním arzenálem.

Tip: Přečtěte si již kompletní první test nového Leonu Cupra doplněný též o jízdní video z klikatých silnic i závodního okruhu.

Nedalo se čekat, že nový Seat Leon Cupra nabídne jinou než skvělou dynamiku. Však už tu, kterou nám loni dala poznat nová Octavia RS, jsme označili za excelentní a i když se zdála být až podezřele dobrou, pozdější test vozu s výkonem ověřeným „na brzdě” potvrdil, že je prostě reálná. To se ale bavíme o modelu s výkonem „pouze” 220 koní, ostrý Leon nabízí dalších 60 kobyl navíc. To je skoro 30 procent k dobru, výsledek tedy musí být ještě o hodně lepší... Nebo nemusí?

Nedávná recenze Golfu GTI Performance ukázala, že tomu tak nutně být nemusí. Ostřejší z rychlých Golfů má proti Octavii jen 10 koní k dobru, a tak by také měl být rychlejší. Jenže nebyl - sice jsme byli přesvědčeni, že za to mohla hlavně nešťastně zpřevodovaná automatická převodovka spolu s hmotností navíc, kterou se verze GTI Performance DSG může „pochlubit”, ale kdo ví? Některé pohonné jednotky s navýšením maximálního výkonu nutně nemusí ve výsledku dodávat vozu podstatně (pokud vůbec) lepší dynamiku, neboť jen o maximální výkon se u dnešních turbomotorů prostě nehraje.

Další neznámou v případě Cupry bylo, že používá dvě dosud zcela nepoznané varianty agregátu 2,0 TSI - s 265 a 280 koňmi, a tak předem nebylo jisté vůbec nic. Jak z toho ven? Vyrazili jsme vůz vyzkoušet přímo do jeho rodného Španělska a všechno ověřili na vlastní kůži.


Vyzkoušeli jsme Seat Leon Cupra 2014, do omezovače rychlosti naráží v rozběhu - 1 - Test Seat Leon Cupra 280 2014 preview 01Vyzkoušeli jsme Seat Leon Cupra 2014, do omezovače rychlosti naráží v rozběhu - 2 - Test Seat Leon Cupra 280 2014 preview 02Vyzkoušeli jsme Seat Leon Cupra 2014, do omezovače rychlosti naráží v rozběhu - 3 - Test Seat Leon Cupra 280 2014 preview 03

Nepochybujte o tom, že vám nabídneme podrobnou recenzi, která vás seznámí se všemi podstatnými jízdními aspekty vozu a nebude postrádat ani výmluvnější jízdní videa ze silnic všeho druhu. Než ale všechno připravíme, můžeme vás seznámit s tím, jak moc dobře Leon Cupra 280 s pěticí dveří (jiné provedení u nás k mání ani není a do příchodu kombíku ST ani nebude) akceleruje v přímce a jak se vlastně chová jeho motor.

V případě dynamiky jsme raději neriskovali další „automatické zklamání” a vůz vyzkoušeli výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou. Ta je zpřevodována téměř optimálně a dává vyniknout potenciálu motoru, který na jednu stranu výkonově nekompromisní, na druhou ale svým projevem tuze jemný. Posílení jednotky pouze jednoturbové koncepce o dalších 60 koní by se pro její charakter mohlo zdát být devastující, ale ono to tak není. Zapomeňte na to, co předvádí podobně výkonné turbo od Subaru a naopak spíše mějte na paměti výsledek práce motorářů Opelu. 280koňový dvoulitr Cupry sice trpí o malinko většími prodlevami než 220- nebo 230koňová verze téže jednotky, je to ale často sotva postřehnutelný rozdíl. Naopak k nepřehlédnutí je jemná naléhavost, s níž je výkon servírován předním kolům od nejnižších otáček. Je to znovu ta samá píseň jako u Octavie RS - ano, můžete se s motorem hnát za nejvyššími otáčkami, jen tehdy se dočkat maximální dynamiky a oproti 220koňovému TSI i trochy říznosti s blížícím se omezovačem. Ale můžete také klidně nechat zařazený rychlostní stupeň číslo šest a dát prostě plný plyn - výkon dodávaný motorem prakticky od volnoběhu postačí i na briskní předjetí.

I takto „vyšponovaný” motor navíc znovu překvapil svým omezeným apetitem. Stále pouze 50litrová nádrž paliva se tedy postarala o to, že po 215 ujetých kilometrech bylo lepší natankovat (dojezd byl v tu chvíli okolo 30 kilometrů), jenže tahle jízda představovala spíše „to nejvíc”, co bude možné z Cupry v provozu dlouhodobě dolovat, přesto se podle palubního počítače spotřeba držela pod dvacítkou litrů na 100 km a nad ni šla jen na okruhu. Stačí trochu ubrat a jste se svižnou jízdou na 10, klidná jízda po dálnici rychlostmi do stovky pak spotřebu tlačila k jen šestilitrovému odběru. Tohle má svou cenu.

Vyzkoušeli jsme Seat Leon Cupra 2014, do omezovače rychlosti naráží v rozběhu - 4 - Test Seat Leon Cupra 280 2014 preview 04Vyzkoušeli jsme Seat Leon Cupra 2014, do omezovače rychlosti naráží v rozběhu - 5 - Test Seat Leon Cupra 280 2014 preview 05Vyzkoušeli jsme Seat Leon Cupra 2014, do omezovače rychlosti naráží v rozběhu - 6 - Test Seat Leon Cupra 280 2014 preview 06

Co je ale na nové Cupře téměř k nezaplacení, je její dynamika. O tom, jak si vede jinde než na dálnici, si povíme příště, v přímce je ale prostě odzbrojující. Považte, že tohle auto můžete mít za 670 tisíc Kč, přesto si jeho akcelerační schopnosti troufneme srovnat třeba s BMW Z4M Coupe, které ještě před pár lety stálo skoro trojnásobek. Solidních 1 320 kilogramů pohotovostní hmotnosti (DIN), motor s lineárním průběhem výkonu v klíčových otáčkách a dobré zpřevodování se starají o to, že i 280 „maximálních koní” může snadno konkurovat starším atmosférám s vyššími maximálními výkony.

Však se podívejte sami na přiložený snímek demonstrující akceleraci vozu z klidu až k omezovači rychlosti (údajně na 250 km/h, my jsme skončili na 248 km/h dle GPS). Vzhledem k tomu, že bylo pořízeno na severu Španělska, kde není snadné najít rovný kus země v horizontálním i vertikálním smyslu slova, není plně srovnatelné s ostatními našimi snímky - drobné převýšení akceleraci trochu pomohlo, ostřejší zatáčka pro změnu uškodila. I tak jde ale o reálnou dokumentaci toho, co Cupra 280 dokáže ve skutečném světě - na stovce je „pod šest”, na dvoustovce bezpečně do dvaceti sekund a i onoho omezovače rychlosti se nedotýká, ona o něj - shodou okolností jako kdysi zmíněná Z4MC - naráží v rozběhu.

Stačí ale tohle k tomu, aby šlo o skutečně dobrý hot hatch, opravdu zajímavou koupi i pro náročného řidiče? Určitě nikoli, i když základ je to nepochybně skvělý. Jak si Cupra 280 vede v poněkud komplexnějších disciplínách si budete moci přečíst už příští týden - buď na webu Autoforum.cz, nebo ve zbrusu novém vydání časopisu Autoforum.

Autoforum.cz

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše