Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
Subaru BRZ s V8 ze dvou R4 má 367 koní, točí 11 tisíc ot.
12.2.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ videa) Zdá se vám BRZ příliš slabé? Nejste sami. Japonci mu pod kapotou zkřížili dva točivé čtyřválce Kawasaki a výsledek stojí za to.
Kdykoliv přijde řeč na Subaru BRZ, respektive na jeho technického dvojníka Toyotu GT 86, musíme chtě nechtě přemítat nad tím, zda jejich dvousetkoňový dvoulitrový atmosférický boxer stačí na porci zábavy, kterou obě zadokolky slibovaly. S ohledem k jejich hmotnosti pod hranicí 1,3 tuny by se mohlo zdát, že ano, ale vzhledem k naladění jejich motorů a ne zcela šťastnému poskládání převodovek říká spousta z vás rezolutní ne. Obě japonské automobilky na toto téma prohlásily mnohé a tvrdily, že do budoucna přichystají nápravu.
Jenomže dosud se žádná silnější podoba z továrny ven nedostala. A je přitom docela jedno, zda se bavíme o zvětšení objemu, použití turbodmychadla, popřípadě o hybridní technice, většina těchto nápadů skončila v koši. Z tohoto důvodu se někteří majitelé poohlížejí po jiných způsobech, jak zvýšit výkon, a přímo se pak nabízí služby některých tunerů, kteří obvykle startují montáží přeplňování. Každý z nás ale dobře ví, že takto dopované motory nemívají zrovna ideální charakter, alespoň pokud mají sloužit pravověrným řidičům. Šikovnější řešení na sebe ovšem nenechalo dlouho čekat, přichází od tunerů z Japonska.
Tuningová společnost Jun Auto se totiž rozhodla pro použití zcela jiného agregátu. Původní boxer letěl z okna ven a na jeho místo se dostal pozoruhodný vidlicový krátkozdvihový osmiválec Synergy o objemu 2,4 litru s karbonovým otevřeným sáním a řídicí jednotkou MoTeC M150. Pokud tápete, kdo něco podobného vyrábí, pak vězte, že jde o zcela uměle vytvořenou závodní bestii, která není ničím jiným než soustavou dvou řadových čtyřválcových dvanáctistovek ze supersportovních motorek Kawasaki Ninja ZX-12R.
Ty dokážou společnými silami vyprodukovat 367 koní (potvrzeno na videosnímku z válcové zkušebny) při doslova šílených 10 680 otáčkách. Otáčkové maximum však leží kousek pod metou 11 600, při jejímž dosažení nám vstávají vzrušením chlupy na těle. Tohle nezní ani v nejmenším jako restrikcemi uškrcený boxer, nýbrž opravdová automobilová nirvána. K tak lahodné zadokolce, která si bez neustáleho točení donekonečna asi příliš nevystačí - maximum točivého momentu s hodnotou 268 Nm ostatně přijde až při 7 970 otáčkách.
Motor byl původně vyvinut pro závody na ploché dráze na Novém Zélandu, ale nakonec se dostal na přání jednoho z jeho tvůrců i do BRZ, který toužil atakovat nejlepší časy na okruzích Tsukuba a Fuji. Vás by však mohlo zajímat, že může být váš v přepočtu už za 1,7 milionu korun. Nemyslíme si, že je to skvělá cena, ale za originalitu a vývoj s údajně prvotřídní kvalitou bude třeba zaplatit. Výhodou však je, že se přitom agregát nehádá se standardními elektronickými systémy (jako je ABS, kontrola trakce, stabilizace či tempomat), které Subaru v továrně montuje do běžného vozu.
K tomu všemu ovšem musíme přičíst ještě řadu dalších úprav. Z těch nejzajímavějších je dobré zmínit minimálně nerezové svody Xforce, závodní diferenciál Sard Torsen s omezeným prokluzem, stavitelný podvozek s bílými osmnáctipalcovými koly Advan Racing, skrze něž prosvítají šestipístkové brzdy Endless vpředu a dvoupístky od stejné společnosti vzadu. Zaujmout by mohlo také podstatně širší semi-slickové obutí Yokohama Advan A050 s parametry 265/35R18 na obou nápravách, dodatečné výztuže a stabilizátory karoserie či hmotnost snížená oproti standardnímu kusu o 30 kilogramů (tohle auto váží 1,2 tuny). Snad jen šestistupňová manuální převodovka a koncovky výfuků zůstaly na voze původní. I převodovka ale dostala jiný konečný převod, aby vůz nejezdil na trojku 240 km/h...
Unikátní úpravy se samozřejmě už podle fotografií dotkly také vnějšího kabátu a interiéru. Co se týče vnějších úprav, nesou se ve znamení nižší hmotnosti a lepšího přítlaku. Prvním znamením je už karbonová kapota motoru, skrze níž proudí vzduch do speciálního sání, další pak ze stejného materiálu vyrobené přední lízátko a prahy, jakož i aerodynamické prvky zadního nárazníku. Samozřejmostí je stavitelný spoiler na víku zavazadelníku a zajímavostí pak speciální světla Valenti, která používají hezkou grafiku a LED.
Uvnitř pak narazíme vyjma jiného otáčkoměru samozřejmě na závodní sedadla (Bride) se závodním postrojem RH9. Tohle se nám tedy opravdu líbí a věříme, že po podrobnějším průzkumu přiložené fotogalerie a dvojice videí, na kterých je vůz vidět i v plném tempu, budete jistě nadšení také...





























Tak takhle zajímavé Subaru BRZ tu ještě nebylo. Výkon 367 koní ani zdaleka nenaznačuje, o jakého pekelníka se jedná. Jízda s ním je naprosto nevšední
Jun BRZ V8 přímo v akci
Test na motorové brzdě
Zdroj: Speedhunters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Britové proti sobě ve sprintu postavili dva dinosauří osmiválcové offroady, metály ale nakonec bral ten třetí vzadu
před 8 hodinamiNěkdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
21.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Nové dno: VW začal na svá auta za víc než milion montovat z výroby levné čínské pneumatiky, ani jeho dealeři to „nedávají”
25.7.2025Šéftechnik zodpovědný za vývoj Corvette bez špetky diplomacie zareagoval na zvěsti o tom, že se chystá její elektrická verze
25.7.2025Rodinný zázrak Renaultu pro 7 se ukázal v novém. Za pouhých 150 tisíc Kč nabízí ještě víc než dosud, bude to znovu hit
25.7.2025Chytněte se za hlavu. Šéf Audi ohlásil nový model a dokázal, že firma si z dosavadních selhání nevzala vůbec nic
25.7.2025Američané ukázali další možnou podobu budoucí Corvette, vypadá božsky
25.7.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva