Automobilky nevydělávají jen na autech, kde co s jejich logy je hodně velký byznys

Ferrari nabízí propisky, hodinky nebo oblečení, podobně jako Porsche či BMW. Značka Bentley má ale v nabídce i nábytek či hotelové apartmá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Automobilky nevydělávají jen na autech, kde co s jejich logy je hodně velký byznys

1.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Automobilky nevydělávají jen na autech, kde co s jejich logy je hodně velký byznys

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ferrari nabízí propisky, hodinky nebo oblečení, podobně jako Porsche či BMW. Značka Bentley má ale v nabídce i nábytek či hotelové apartmá.

Automobily nejsou jedinou věcí, na které mohou automobilky vydělávat. Nemyslíme nyní emisní kredity, to skutečně není běžný způsob výdělku. O poznání častější je nabídka zboží s logem určité automobilky, které ale s automobily má společné tak nanejvýš právě to logo. Do jaké míry to může zajít, ilustruje docela dobře značka Bentley.

Její auta jsou vynikající grand tourery a mají svou zásluhu na rčení, že pokud chcete luxusní vůz, musíte pro něj do Británie. Vcelku dobře jsou známé například i hodinky Breitling Bentley. Značka ale také nabízí polokošile, hračky pro děti, deštníky, USB flash disky nebo modely aut. Také má v nabídce několik parfémů, které třeba obsahují tóny dřeva a kůže.

Rodney Foster, Američan, který pracuje v komerčních realitách a dováží do Států německé víno, si pořídil jeden z nich. Podle vlastních slov chtěl něco, co nikdo jiný nemá, proto si koupil hned několik lahviček parfému Intense, ve kterém je cítit dřevo. Používá ho prý v zimě, protože na léto je jeho vůně příliš těžká. Kromě toho má také několik polokošil Bentley. A dvanáctiválcový Continental Flying Spur.

Řeknete si: proč ne? Jenže oblečení či jiné věci s logy automobilek jsou často až nesmyslně drahé. Parfém přijde na nějakých 89 dolarů (asi 2 100 korun) za lahvičku, což zase tolik není, ale kožená bunda Speed na britském webu Bentley Collection přijde na ohromujících 3 500 liber, tedy asi 128 tisíc korun. Můžete namítnout, že to oproti hodinkám Breitling Bentley, které mohou stát klidně 40 tisíc dolarů (950 tisíc korun) není mnoho, ale hodinky značky Breitling jsou pořád mistrovská hodinářská práce, bunda a mnoho dalších artiklů faktickou výjimečností nezřídka nevyniká.

Bentley ale nekončí u oblečení či doplňků. V newyorském hotelu St. Regis si můžete pronajmout apartmá Bentley, kde je některé vybavení vyrobeno v britském Crewe, tam, kde se staví vozy Bentley. Pochopitelně to není levné, za jednu noc v tomto apartmá o výměře 158 metrů čtverečních si hotel účtuje 10 500 dolarů, tedy téměř 250 tisíc korun. Neúspěšný s ním ale asi není, protože letos otevře podobná apartmá ve svých pobočkách v Istanbulu a - samozřejmě - v Dubaji.

Kromě toho nabízí Bentley i nábytek. Loajalita Rodneyho Fostera ale až tam nesahá. Na cenu více než 14 tisíc dolarů (přes 330 tisíc korun) za gauč podle něj není onen kousek nábytku dostatečně luxusní. „Představoval bych si něco luxusnějšího, jako třeba sametový povrch,” říká.

Bentley ale ani zdaleka není sám v nabídce luxusního - a často příliš drahého - zboží s logem automobilky. Třeba od Lamborgini si můžete koupit pánské plavky za 168 dolarů (cca 4 tisíce korun) nebo obyčejnou šedou mikinu s kapucí za 188 dolarů (cca 4 500 korun). Tyto ceny jsou sice dost ohromující, ale kvalita může odpovídat - je tomu víc než deset let, co jsem dostal darem propisku Lamborghini, která i přes pár škrábanců pořád slouží na výbornou.

Také Ferrari je v nabídce zboží se svým logem docela schopné. Na e-shopu najdete na čtyři desítky hodinek v cenách od 75 do 595 dolarů (cca od 1 800 do 14 000 korun). Anebo si můžete koupit světle modrou semišovou bundu s malým koníkem na hrudi za 1 350 dolarů, tedy asi 32 tisíc korun. V obchodě u muzea Ferrari v Maranellu se prodávají tužky za pár eur, propisky za trochu víc a obyčejná trička okolo stovky (cca 2 700 korun). Kterou mnohem lépe utratíte v obchodě za rohem, kde se můžete pokochat pohledem na tisíce angličáků Ferrari a za onu stovku vás na dvacet minut pustí za volant F430 Spideru nebo něčeho podobného.

Německé značky nejsou příliš daleko. Porsche a spřízněný Porsche Design nabízí třeba brýlové obruče, hodinky, psací potřeby - včetně věcí jako třeba sponky na papír ve tvaru 911 za 10 liber (366 korun) za sadu - nebo spoustu různého oblečení, většinou za pořádně mastné ceny. A BMW tomu není daleko - bundy, trička, klobouky, kufry, peněženky, manžetové knoflíčky, hrníčky, přívěsky na klíče, co vás napadne, to vše v katalogu BMW najdete (PDF).

Takovéto zboží, které vrcholné automobilky nabízejí, udržují loajalitu zákazníků v době, kdy si nekupují nová auta. A také jsou dobrým způsobem, jak se značce více přiblížit, a to i pro fanoušky, kteří si třeba jejich auto nemohou dovolit anebo ještě jsou příliš mladí na to, aby řídili. Je to tedy způsob, jak si může značka získat nové zákazníky anebo si třeba jen chce udržet ochrannou známku na určité jméno. Právě proto General Motors prodává parfém Hummer, i když auta této značky už dávno ve výrobě nejsou. Koncern si tak drží ochrannou známku a zabraňuje ostatním podnikům, aby těžili ze jména Hummer. A také by v případě, že by značku chtěl obnovit, měl mnohem snazší pozici stran jména.

Jen o doplněk mající za cíl nějak pomoci prodeji aut ale už dávno nejde, automobilky vnímají prodej těchto artiklů jako stále zajímavější zdroj příjmů. Ani ve srovnání s prodejem aut to není tak malý byznys, jak by se mohlo zdát. Automobilky většinou ve svých zprávách nenabízejí jednoznačné vodítko k tomu, kolik na prodejích značkových věcí utrží, neboť jde o směsici příjmů různého charakteru - některé artikly (výjimečně) vyrobí a prodávají samy, další (častěji) nakoupí u dodavatele a sami prodají, jindy (zřejmě nejčastěji) jen poskytnou své jméno výrobci, který nabídne např. parfém Ferrari v rozličných obchodech. Přinejmenším tržby tedy není možné jednoznačně spočítat, odhady ale existují.

Podle magazínu License Global činí jen tržby na zboží s legálně použitým logem Ferrari 2,6 miliardy dolarů (61,7 miliardy korun) ročně, nejdále to ale dotáhl koncern General Motors, jehož značky se prý takto starají o odbyt zboží v hodnotě dokonce 3,5 miliardy dolarů (86,4 mld. Kč). Zisky z prodeje licencovaných produktů už se ve výročních zprávách najít dají lépe - např. Ferrari aktuálně uvádí čísla okolo 15 milionů dolarů za kvartál, asi 361 milionů Kč. Je ale otázkou, co vše sem Ferrari řadí a co pro změnu odečítá jako náklady s tím spojené - podle odhadů inkasují automobilky mezi 7 a 12 procenty výše zmíněných tržeb jako tržby vlastní. A to je docela dost peněz i pro velkou automobilku.

Proto také pořídíte propisky či trička s logem v podstatě každé automobilky včetně Škodovky. U té si nakonec můžete koupit třeba i jízdní kola, což má s jejím hlavním předmětem podnikání společné jen o málo více než propiska či tričko...


Automobilky nevydělávají jen na autech, kde co s jejich logy je hodně velký byznys - 1 - zbozi s logy hodinky 01Automobilky nevydělávají jen na autech, kde co s jejich logy je hodně velký byznys - 2 - zbozi s logy hodinky 02Automobilky nevydělávají jen na autech, kde co s jejich logy je hodně velký byznys - 3 - zbozi s logy hodinky 03
Hodinky jsou poměrně běžnou součástí nabídek zboží s logy automobilek

Automobilky nevydělávají jen na autech, kde co s jejich logy je hodně velký byznys - 4 - zbozi s logy hublot laferrari 01Automobilky nevydělávají jen na autech, kde co s jejich logy je hodně velký byznys - 5 - zbozi s logy hublot laferrari 02Automobilky nevydělávají jen na autech, kde co s jejich logy je hodně velký byznys - 6 - zbozi s logy hublot laferrari 03
Hublot u příležitosti představení LaFerrari navrhnul velmi netradiční hodinky

Automobilky nevydělávají jen na autech, kde co s jejich logy je hodně velký byznys - 7 - zbozi s logy breitling bentley 01Automobilky nevydělávají jen na autech, kde co s jejich logy je hodně velký byznys - 8 - zbozi s logy breitling bentley 02
Breitling nabízí hodinky se značkou Bentley...

Automobilky nevydělávají jen na autech, kde co s jejich logy je hodně velký byznys - 9 - zbozi s logy st regis bentley suite 01Automobilky nevydělávají jen na autech, kde co s jejich logy je hodně velký byznys - 10 - zbozi s logy st regis bentley suite 02
... ale automobilka propůjčila své jméno i hotelovému apartmá

Zdroj: New York Times

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.