Konec Hummeru byl zřejmě omyl, dealeři dnes jen počítají ztráty

Hummer skončil, zájem o luxusní SUV ve Spojených státech přitom roste. Dnes jej částečně nahrazují Jeepy, bývaly by měly konkurenci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Konec Hummeru byl zřejmě omyl, dealeři dnes jen počítají ztráty

8.12.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Konec Hummeru byl zřejmě omyl, dealeři dnes jen počítají ztráty

/

Foto: Hummer

Hummer skončil, zájem o luxusní SUV ve Spojených státech přitom roste. Dnes jej částečně nahrazují Jeepy, bývaly by měly konkurenci.

Ve Spojených státech rostou prodeje luxusních SUV, ceny paliv již mnoho měsíců klesají a značka Jeep, prodávající vozy SUV a off-roady, pod křídly Fiatu roste velmi svižným tempem. Někteří bývalí prodejci Hummeru tak přemýšlejí, zda nebyl konec této značky přece jen unáhleným krokem.

V červnu roku 2008 málokdo předpokládal, že bude ještě někdy poptávka po velkých a žíznivých SUV. Tehdejší šéf GM Rick Wagoner oznámil, že rekordní ceny paliva nejsou jen výkyvem. Připomeňme, že například Hummer H2 byl poháněn šestilitrovým, později 6,2litrovým osmiválcem Small Block. A až pro modelový rok 2008, s příchodem většího motoru, dostal šestistupňový automat. Do té doby byl k mání jen se čtyřkvaltem, konkrétně s převodovkou 4L65E. V kombinaci s aerodynamikou, kterou si jistě dokážete při pohledu na obrázky představit, a pohotovostní hmotností 2,9 - 3 tuny podle motoru Hummeru H2 některé americké magazíny naměřily spotřebu okolo 26 litrů na 100 km.

Spotřeba však nebyla ani zdaleka jediným problémem Hummeru. Stal se symbolem amerického přebytku a monumentem nevhodných strategických rozhodnutí General Motors. Mluvčí Sierra Clubu značce po zmíněných Wagonerových slovech v roce 2008 téměř vyřkl epitaf. Podle něj „ztělesňovala nejhorší impulsy amerického automobilového průmyslu”.

Hummer také s největší pravděpodobností nebyl dvakrát ziskový. S touto značkou přišla poprvé společnost AM General v roce 1992, když začala produkovat Hummery H1, tedy civilní verze armádního Humvee. General Motors ji koupilo v roce 1998, model H2 však stále vyráběla firma AM General ve své továrně v Indianě. Pravděpodobně na tomto voze GM mělo citelně menší marže než na svých ostatních pick-upech a SUV. To bylo problémem zejména v době finanční krize, kdy koncern potřeboval každý dolar.

Základem H2 byl rám GM 2500, na kterém stojí pick-up trucky Chevy Silverado a GMC Sierra 2500, ale zadní část pocházela z menšího rámu GM 1500. Menší Hummer H3, který se objevil v roce 2005, zase stál na pozměněné platformě menších pick-upů Chevy Colorado a GMC Canyon; úprava této platformy pro použití v H3 však byla velmi drahá. Podle Dava Sullivana, analytika firmy AutoPacific, by pokračování značky Hummer podobným způsobem obnášelo značné investice.

Z těchto pohledů se tedy konec Hummeru jeví jako jediný rozumný krok, podobně jako stopka čínské vlády pro nákup značky společností Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Company v roce 2010. Bývalí prodejci však mluví úplně jinak, ztráta Hummeru z portfolia je v roce 2009 mrzela a mrzí dodnes.

Joe Serra, majitel sítě třiačtyřiceti dealerství v 7 státech v okolí Michiganu, říká, že ročně přišel o 1 000 zákazníků právě protože jim nemohl nabídnout Hummery. V roce 2006 jedno z jeho dealerství prodalo 1 462 Hummerů. Někteří ale neodešli nadlouho, protože Serra nyní prodává i Jeepy. „Díky Bohu, že se podařilo nasmlouvat Jeep, a tak si udržet část zákazníků Hummeru,” uvádí Serra. „Jeep je teď na koni,” dodává.

Objevují se také otázky, zda by General Motors nemělo znovu přemýšlet o přímém konkurentu Jeepu Wrangler. Právě takovéto auto by podle Duncana Aldreda, šéfa GMC, mohlo být možností, jak rozšířit nabídku značky. Podle analytika IHS Automotive Toma Libbyho by takový vůz měl už předem připravené publikum. „Na trhu je místo pro vůz kombinující off-roadové schopnosti s patriotismem, které ale dnes zaplňuje pouze značka Jeep. GM z něj odešlo, když ukončilo výrobu Hummeru,” uvádí Libby.

Onen permanentní posun v cenách paliva směrem nahoru, o kterém mluvil Rick Wagoner v roce 2008, se neukázal jako pravdivý. Ceny benzínu v Americe jsou na nejnižších úrovních za poslední čtyři roky a analytici předpovídají dlouhodobou stabilitu. Prodeje prémiových SUV také rostly výrazně více než byl průměr celého odvětví a od roku 2009 do konce října letoška se průměrná cena, kterou Američané zaplatí za nové SUV, zvýšila o 19 % na 77 822 dolarů, tedy přes 1,715 milionu korun.

Zákazníci Hummeru se tak v posledních letech vracejí na trh a právě Jeep je značkou, kterou si vybírají čím dál častěji. Zatímco za prvních 8 měsíců roku 2012 vyměnilo Hummer za Jeep 7 % majitelů Hummeru, v roce 2013 už to bylo 9 % a letos 12 % za stejné časové období. Jeep však stále nemá na Chevrolety, za které „hummeristé” svá SUV vyměňují nejčastěji: ve 14, resp. 19 a 18 procentech případů.

John Bergstrom, který měl ve Wisconsinu čtyři dealerství Hummeru, má za to, že by si GM mohlo dřívější zákazníky Hummeru udržet snáze, pokud by nabídlo SUV, které je zaměřeno podobně jako Wrangler. Mělo by ale být modernější než Wrangler, ale zase schopnější v terénu než Cherokee a Grand Cherokee, postavené na samonosné karoserii. Má na mysli něco s menším půdorysem, úspornějšími motory a osmi- či devítistupňovými převodovkami. „Neoživoval bych jméno Hummer, spíš by to mohl být Chevrolet nebo GMC,” říká Bergstrom.

Downsizing a dokonce i hybridní pohonné ústrojí však v plánech pro budoucnost Hummeru bylo, a to těsně před tím, než se GM rozhodlo značku poslat k ledu. A měl existovat i konkurent Wrangleru, označený H4. Dave Sullivan si však nemyslí, že by GM litovalo konce Hummeru, ale souhlasí, že by mohl vznikout konkurent Wrangleru, a to jako GMC: „To je u GM prémiová značka trucků. Hodilo by se jí něco, co by jí pomohlo se odlišit,” uvádí.

Zda tedy skutečně můžeme očekávat, že by se General Motors pustilo do souboje se zavedeným Wranglerem, se zatím musíme nechat překvapit. Nápad to není špatný, otázkou zní, kolik zákazníků by se místo patriotického Wrangleru rozhodlo pro GMC, a to i s ohledem na značně rozdílnou „prémiovost” obou značek zejména v případě Wrangleru.


Konec Hummeru byl zřejmě omyl, dealeři dnes jen počítají ztráty - 1 - Hummer_H2_blackchrome_01Konec Hummeru byl zřejmě omyl, dealeři dnes jen počítají ztráty - 2 - Hummer_H2_blackchrome_02Konec Hummeru byl zřejmě omyl, dealeři dnes jen počítají ztráty - 3 - Hummer_H2_blackchrome_03Konec Hummeru byl zřejmě omyl, dealeři dnes jen počítají ztráty - 4 - Hummer_H2_blackchrome_06Konec Hummeru byl zřejmě omyl, dealeři dnes jen počítají ztráty - 5 - Hummer_H2_blackchrome_10
Třebaže GM konec značky Hummer nejspíše nelituje, jejich bývalí prodejci to vidí jinak

Zdroj: Auto News

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.