BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím

Po oznámení novinek pro další modelový rok to vypadalo, že BMW 5 přijde o jeden ze svých typických motorů. Tři litry a šest válců ale zatím bojují dál.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím

9.10.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Po oznámení novinek pro další modelový rok to vypadalo, že BMW 5 přijde o jeden ze svých typických motorů. Tři litry a šest válců ale zatím bojují dál.

Žijeme bohužel v době, kdy vývoji automobilismu nevládne prostá snaha nabídnout co nejlepší řešení, ale snaha co nejlépe vyhovět nastaveným regulacím. Trh s auty je přísně regulován již desítky let, ještě nikdy dříve nad ním ale neměly především evropští úředníci takovou vládu, jako nyní. Omezení je spousta, hlavním tématem je dnes ale pokutování „nadlimitní” spotřeby paliva vyjádřené emisemi CO2 v kombinaci s vnímáním elektřinou poháněných vozů jakožto bezemisních, které se v zemích Evropské unie stane skutečností k 1. lednu 2012.

Píšeme o tom pravidelně, neboť právě toto je hlavním důvodem velkých změn v nabídce spalovacích motorů a vzestupu všemožných elektrických a hybridních vozidel v posledních měsících a letech. Co s námi EU zamýšlí vám brzy představíme komplexně, že ale nejde o žádnou legraci, nýbrž o hlavní hybatel současného vývoje dosvědčíme pro tuto chvíli jediným faktem: pokud bychom europokuty za CO2 vztáhli na hodnoty vykázané automobilkami za rok 2010, pak by např. Daimler AG (výrobce Mercedesů) zaplatil ve srovnání s BMW AG na pokutách Evropské unii o 2 miliardy Eur (téměř 50 miliard Kč) více, protože jeho vozy vykazují v průměru o něco vyšší spotřebu a tedy i vyšší emise CO2 (je to přesně o 15,4 g/km více na jedno prodané auto). A to se bavíme jen o rozdílu, samo BMW také bude muset platit, neboť nastavený limit přesáhlo o 17,9 gramu. Celková pokuta Daimleru za loňský rok by přesáhla 4 miliardy Eur a tato firma měla v roce 2010 zisk 6,3 miliardy Eur. Je zjevné, že ani z pohledu veleúspěšných automobilek nejde o bezvýznamné částky, připravily by je o většinu jejich zisku. A to ani nemluvíme o tom, že firma také nemusí vydělat nic (což se zrovna Daimleru stalo jen o rok dříve).

Opravdu se tedy prosím nedivte, že automobilky dělají sebevětší nesmysly a kopají klidně do veškerých tradičních hodnot, aby snížily normovanou spotřebu co to jen jde. Sebelepší zákaznické řešení jim totiž nepřinese takovou výhodu, jakou jim dá řešení, jenž je s to snížit pokuty odváděné EU. A také se prosím nedivte, že těmto pokutám přikládáme tak velký význam. Stačí základy matematiky a výše zmíněná fakta, abyste pochopili, že zde jde opravdu o hodně, toto si nemůže dovolit ignorovat prakticky nikdo.

Zrovna BMW patří k těm automobilkám, které pro snížení normované spotřeby a tedy i emisí CO2 udělají momentálně prakticky cokoli. Nebylo tedy až tak překvapivé, když v červenci vyrukovalo s řadou 5 zbavenou atmosférických šestiválců. Varianta 528i se sice na první pohled nezměnila, místo řadového, atmosféricky plněného šestiválce o objemu tři litry se ovšem pod kapotou objevilo dvoulitrové turbo N20, které jsme již dříve překřtili na kata šestiválců, neboť již tehdy bylo jasné, proč je tady. Dříve nebo později se místo slavné atmosférické R6 objevil N20 mimo jiné také v modelech Z4 sDrive 28i, Z4 sDrive 20i, X3 xDrive 20i, počítá se s ním také pro novou generaci 3 a jistě i všechny další modely, jenž dosud využívaly benzinových třílitrů.

Vypadalo to v tu chvíli tak, že zazvonil zvonec a pohádce o atmosféricky plněných bavorských šestiválcích je v Evropě konec, tedy pomineme-li třeba BMW 3 kupé a kabriolet, kde se tento motor do příštího roku ještě ohřeje. Na časy těchto třílitrů pod kapotou pětky jsme zavzpomínali ještě při představení modelu 528i 30th Anniversary Edition pro japonský trh, kde bude tento motor nadále k dispozici, právě tam nás ale jeden ze čtenářů upozornil na to, že třílitr je možné stále koupit i v Evropě ve verzi 530i. A opravdu tomu tak je.

Proč se BMW k tomuto kroku rozhodlo je nasnadě. Zřejmě existuje příliš početná skupina zákazníků, která tento motor preferuje, aby jej bylo možné zcela vyřadit z nabídky jako v případě X1 nebo X3, kde si jej jistě koupilo jen pár lidí. Trochu složitější je to v případě Z4, která naopak v jiných než šestiválcových verzích skoro nebyla k vidění, ale tam se zřejmě situace měla jinak: pokud už se v Mnichově rozhodli s šestiválci skončit a nahradit je čtyřválci, pak raději ihned, ať bolest netrvá dlouho. Ostatně by se při současné nabídce mohlo ukázat, že čtyřválec si do stylového, vesměs z rozmaru kupovaného auta pořídí kvůli nižší udávané spotřebě jen málokdo a ukazovat něco takového není pro výrobce žádoucí.

U pětky zřejmě proběhla složitější interní debata, ve které zvítězila obava ze ztráty zákazníků, popř. byl dán prostor oběma verzím, ať ukážou, na co mají. A tak se v nabídce nově objevila varianta 530i. Ta je oproti dřívější šestiválcové 528i dokonce silnější, když nabízí až 200 kW (272 koní) výkonu a i vedle nové, čtyřválcové 528i se 180 kW (240 koní) dává alespoň nějaký smysl. Pořídit si ji můžete od 1 187 300 Kč, tedy o necelých 40 000 Kč dráže než slabší turbo.

Jaká budoucnost tento motor v nabídce BMW 5 čeká? To je velká otázka, na kterou nebyli schopni přesně odpovědět ani lidé z BMW, ani prodejci, kteří někdy mají lepší informace než jejich kolegové starající se o kontakt s médii. Potvrzena je v tuto chvíli dostupnost 530i do března roku 2011, jak to bude poté zatím možná neví ani samotná automobilka, která dost pravděpodobně bude pravidelně řešit, zda tuto variantu ještě držet v nabídce, nebo už nikoli.

Předpokládáme však, že 530i před sebou žádnou zářnou budoucnost nemá. Nejen pro zkraje zmíněné důvody (normovaná spotřeba 530i činí 7,8 l/100 km zatímco u 528i 7,1 litru - přepočteno na emise CO2 je to o 17 gramů více a tedy zatížení šestiválcové verze o cca 40 000 Kč vyšší pokutou), ale i proto, že nabídka této varianty je velmi omezená (není třeba k dispozici s pohonem všech kol xDrive, který zrovna u řady 5 dost populární) a ještě z jednoho významného důvodu. Je to velký paradox, ale 530i je nabízena pouze v Evropě, Američané, mnohem více zatížení na víceválcové motory, si mohou nyní koupit jen 528i s motorem N20 a 240 koňmi. Kdyby BMW vyrábělo tuto variantu alespoň kvůli Američanům, věřili bychom alespoň jakés takés budoucnosti. Když je ale prodávána pouze v Evropě a to jen s jedním pohonem a dvěma převodovkami, vypadá spíše jako model určený na brzkou porážku.

Ať už to dopadne jakkoli, faktem nyní je, že si šestiválcovou benzinovou pětku s atmosférickým plněním můžete koupit. Pokud o ní máte zájem, raději dlouho neváhejte, její život v nabídce bude dost možná jepičí.


BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 1 - BMW 5 2010 B02BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 2 - BMW 5 2010 B01BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 3 - BMW 5 2010 B03BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 4 - BMW 5 2010 B04BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 5 - BMW 5 2010 B05BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 6 - BMW 5 2010 B06BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 7 - BMW 5 2010 B07BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 8 - BMW 5 2010 B08BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 9 - BMW 5 2010 B09BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 10 - BMW 5 2010 B10BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 11 - BMW 5 2010 B11BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 12 - BMW 5 2010 B12BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 13 - BMW 5 2010 B13BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 14 - BMW 5 2010 B14BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 15 - BMW 5 2010 B15BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 16 - BMW 5 2010 B16BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 17 - BMW 5 2010 B17BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 18 - BMW 5 2010 B18BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 19 - BMW 5 2010 B19BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 20 - BMW 5 2010 B20BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 21 - BMW 5 2010 B21BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 22 - BMW 5 2010 B22BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 23 - BMW 5 2010 B23BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 24 - BMW 5 2010 B24BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 25 - BMW 5 2010 B25BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 26 - BMW 5 2010 B26BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 27 - BMW 5 2010 B27BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 28 - BMW 5 2010 B28BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 29 - BMW 5 2010 B29BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 30 - BMW 5 2010 B30BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 31 - BMW 5 2010 B31BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 32 - BMW 5 2010 B32BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 33 - BMW 5 2010 B33BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 34 - BMW 5 2010 B34BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 35 - BMW 5 2010 B36BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 36 - BMW 5 2010 B37BMW 530i F10: atmosférický šestiválec v „pětce” nekončí, alespoň zatím - 37 - BMW 5 2010 B35
F10 mohla být první pětkou v historii BMW, která by nenabízela atmosféricky plněný šestiválcový třílitr. Je stále pravděpodobné, že se jí stane, žal se ale prozatím odkládá...

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.