Home > Rubriky a sekce > Představení, Technika > Článek
BMW N20: kat šestiválců je oficiálně na světě
20.1.2011 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Došlo k tomu dříve, než jsme čekali. BMW se rozhodlo dát vale svým proslulým řadovým šestiválcům a postupně je nahradit přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem s označením N20. Nejprve se objeví v BMW X1, ale víme o něm mnohem více.
Současná doba nepřeje skutečným hodnotám, alespoň v automobilismu určitě ne. Automobily už pěkných pár let nejsou vyráběny na míru potřeb jejich uživatelů, ale na míru norem, které určují, co se na trhu vůbec může objevit a co ne. Podobné normy sice vznikly z demokratické vůle nás všech, ale jak už to v těchto případech bývá, nabraly nakonec podoby, která nereflektuje požadavky žádného jednotlivce.
Některé normy přímo určují, co je možné prodávat a co ne, jiné pouze postupně vytvářejí tlak na to, aby to či ono bylo vnímáno negativně a zákazníci o to ztratili zájem. Výsledek je ale v obou případech stejný - v autech dnes spoustu věcí mít musíte a nebo nemůžete, ať už je chcete užívat jakkoli. Buď se nic jiného vyrábět nesmí, nebo se nic jiného protě nevyrábí. V druhém případě se výsledek zdá být přirozeným, realita je ale úplně jiná.
Příkladem takového procesu budiž současný masivní rozmach přeplňovaných motorů. Ty v žádném případě nevycházejí vstříc poptávce zákazníků, minimálně po benzinových turbomotorech před deseti lety sotva štěkl pes a zákazníci své preference od té doby nezměnili. Turboéru už jsme tu měli a vývoj techniky problematické aspekty přeplňovaných motorů v žádném případě neeliminoval, ač se mnozí snaží tvrdit opak. Přesto dnes máme další turboéru, proč?
Důvod je jednoduchý - stačí nastavit pravidla měření normované spotřeby tak, aby jim nejlépe vyhověl motor co nejméně objemný a následně začít strašit limity maximálních emisí CO2, které jsou přímo úměrné spotřebě paliva. Udávané spotřeby si zákazníci samozřejmě všímají a budoucím limitům emisí CO2 se automobilky chtě nechtě musí přizpůsobit. Do tohoto schématu se pak nejlépe vejde méně objemný turbomotor, který má při využívání zlomku svého potenciálu citelně menší spotřebu než atmosféricky plněný agregát většího objemu. Znamená to však, že právě při vašem stylu jízdy bude turbo úspornější? To jistě neznamená a v mnoha případech je také realita přesně opačná. Jenže regulace jsou nastaveny a vyrábět za takových cokoli jiného je dlouhodobě neudržitelné. I proto BMW kráčí stejnou cestou jako konkurenti a svých velkoobjemových motorů se zbavuje. Třebaže jsou jedním ze symbolů značky a zákazníci je nezavrhli...
Nedělejme však z automobilky jen oběť regulací, ona jim také ráda vychází vstříc. Jistě z marketingových důvodů - kdo by nechtěl vypadat ekologicky a moderně, třebaže to ve skutečnosti popírá tradice i kvalitativní přednosti výsledného produktu? Ale nechme už filosofování nad tím, proč se to stalo a pojďme se blíže podívat na to co se stalo - BMW se rozhodlo pohřbít jeden ze svých nejtypičtějších motorů, řadový atmosféricky plněný benzinový šestiválec, a nahradit jej přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem. Bude jistě ještě chvíli trvat, než proroste celou nabídkou značky, výměna ale bude rychlejší, než si možný právě teď myslíte.
Nový motor nese označení N20 a má objem 1 997 cm3. To, co ztratil oproti šestiválci na objemu dohání přeplňováním s chytrým názvem TwinPower Turbo, které ale značí jediné dmychadlo typu twin-scroll, které dokáže lépe reagovat v nízkých otáčkách. Motor je dále vybaven proměnným časováním ventilů Valvetronic a přímým vstřikem paliva do válce. S touto výbavou nabídne agregát výkon až 180 kW (245 koní) v 5 000 ot./min, nejvyšší točivý moment 350 Nm leží na kótě 1 250 ot./min.
Prvním modelem, ve kterém se motor N20 objeví, bude nejmenší bavorské SUV X1, které bylo dosud s třílitrem nabízeno ve verzi xDrive28i. A jak se bude jmenovat s motorem o litr méně objemným? Ano, bude to opět xDrive28i, na něco podobného už si holt musíme u BMW zvyknout.
Nový motor bude v X1 spojen buď s šestistupňovou manuální převodovkou, nebo automatickou osmistupňovou. Akcelaraci z 0 na 100 km/h pak vůz s „manuálem” zvlánde za 6,1 sekundy, s automatem za 6,5 sekundy. Maximální rychlost je v obodu případech rovných 240 km/h. Nejzajímavější údajem je ale s ohledem na výše zmíněné pochopitelně hlavně normovaná spotřeba paliva, která v kombinovaném režimu činí 7,9 l/100 km (šestiválcová verze měla tuto hodnotu o 1,5 litru vyšší). Jaká ale bude realita, to si teprve budeme muset ověřit, udávaným údajům s ohledem na dosavadní zkušenosti s turby příliš nevěříme.
Motor N20 bude poprvé představen na březnovém ženevském autosalonu a u dealerů se v modelu X1 objeví hned záhy. Jeho pouť nabídkou bavorské automobilky tím ale pochopitelně neskončí - ještě letos se má objevit pod kapotami modelů Z4 a 5, pro další rok jej očekáváme v nových generacích řad 1 a 3. Pokud tedy máte rádi řadové šestiválce BMW, proslulé „er-šestky”, je nejvyšší čas si nějaký pořídit. Za pár let už bude zakázaným ovocem...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
před 8 hodinami - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nejčtenější články
- Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024 - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
28.3.2024 - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
28.3.2024 - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
28.3.2024 - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
28.3.2024
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.28. 15:53 - pavproch
- Onboard videa 04.28. 14:31 - brnenska.odchytova
- VZKAZY 04.27. 16:45 - řidičBOB
- Audi A6 C7 převodovky 04.27. 09:49 - Snowman000
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz