Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW a Mercedes standardizují nabídky svých modelů, individualizace opět ubude
3.10.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Kouzlem německých prémiových značek bylo, že si je mohli zákazníci poskládat přesně dle gusta. Je to ale drahé, pro zvýšení marží s tím bude konec.
V současnosti stále dochází k dalšímu a dalšímu downsizování motorů, zavádění systémů start-stop, pohonu všech kol a automatických převodovek. Stejně tak se automobilky, které tak ještě neučinily, vrhají do segmentu crossoverů, kterému se vede navýsost dobře. Jistě, za navyšováním počtů nejrůznějších modelů a variant je nutné spatřovat snahy o získání nových zákazníků, ale musí se tak dít při souběžném snižování nákladů na výrobu, potažmo s při souběžném navyšování ziskových marží. A jedním z nástrojů k tomu sloužícím je standardizace nabídek výbav (a to nejen na palubě, ale i v případě kombinací motorů a převodovek či pohonů zadních nebo všech kol) jednotlivých modelů plánovaná německými automobilkami BMW a Mercedes-Benz.
Oba výrobci tento postup obhajují tím, že zákazníkům zjednoduší výběr konkrétního auta a jeho vybavení. I tak to jisté lze vnímat, tímto způsobem však výrobci na druhou stranu limitují všechny, co si chtějí svůj vůz nakonfigurovat přesně na míru. Například BMW bylo vždy dobré v tom, že nabízelo možnost poskládat si prakticky cokoli jakkoli - můžete mít třeba nejlepší palubní systém a přitom si ponechat základní sedadla s manuálním nastavením, pokud vám to tak vyhovuje. Je to zase jen jedna z věcí, která vychází vstříc náročně klientele s jasnými představami o tom, co chce, to od BMW a spol. tak nějak čekáte. Jenže ukazuje se, že je to moc drahé, a tak i v tomto směru dojde k omezení možnosti individualizace.
Ian Robertson, osoba odpovědná za prodej a marketing mnichovské automobilky, uvedl, že nové BMW řady 4 je nabízeno se čtyřmi základními stupni výbavy, ale hybridní model i8 už nabízí pouze tři možnosti. Standardní nabídku výbav je dále možné doplňovat, možností v tomto ohledu ale do budoucna ubude. Stejně tak už je dnes omezená volba kombinací motorů, převodovek či pohonů kol a i v tomto směru budou do budoucna vazby pevnější.
Automobilka prý sdružuje výbavu proto, aby pomohla zákazníkovi. Argumentuje nejen větší přehledností - standardizace prý zajišťuje i lépe odhadovat zůstatkovou hodnotu jednotlivých kusů na trhu s ojetými vozy. A je údajně také reakcí na polarizaci vkusu zákazníků v různých zemích. Na všem zmíněném je trocha pravdy, firma tím ale chce pomoci hlavně sobě. Nejde ani tak o složitost rozsáhlých možností kombinace všech dostupných prvků, ale hlavně o z ní vyplývající náklady - být připraven na možnost vyrobit jedno z 1 678 aut je prostě dražší než vyrábět třeba desetinové množství kombinací a o náklady jde v podnikání především.
Následky tohoto kroku se mohou zdát banální, ve výsledku můžete - podobně třeba jako u Japonců či Korejců - dostat více výbavy za podobné peníze. Jenže není tomu tak, vyšší postavy budou například dobře vědět, jak nepříjemné je v BMW vyšší uchycení elektricky ovládaných sedadel a jak to vyřešíte, když ve vysoké specifikaci budou stůj co stůj? A nemusí jít jen o podobné záležitosti, mnichovští nabízejí stále méně aktivně manuální převodovky ve sportovních modelech ani na trzích, kde jsou přímo vyhledávány (třeba Spojené státy), naopak tu jsou jasné tendence tlačit kupředu verze s pohonem všech kol. Zkuste si objednat třeba BMW 335d s pohonem zadních kol a manuální převodovkou. Nebo alespoň tím pohonem zadních kol...
Robertson se brání prohlášením, že zákazníci mají stále možnost objednat si vůz přímo na míru, pokud chtějí. Firma si je vědoma, že tohle patří k nákupu prémiového vozu. Přesto se nelze zbavit dojmu, že už to tak slavné jako dříve rozhodně není - třeba BMW M6 s manuální převodovkou vám automobilka v Evropě neprodá ani za milion korun navíc, i když budete žadonit mnichovském dealerství stojícím stovky metrů od místa, kde se vůz vyrábí. Totéž se dá prohlásit s čistým svědomím o Mercedesu, který hledá rovnováhu mezi standardizací a konfigurací podle vkusu každého zákazníka. Podle vedoucího prodeje stuttgartské značky, jímž je Ola Kaellenius, existují dva přístupy, a sice stavět vozy na zakázku nebo je stavět na sklad.
Zatímco v Německu je preferována stavba na zakázku, v USA dealer objedná auta a pak čeká až si je zákazník odveze ze showroomu. Mercedes ale nabízí obojí. Rostoucí počet modelových variant, rozšiřující se množství prvků výbavy, bezpečnostních a multimediálních systémů ale vede i tuhle značku k zjednodušování a nabízení komplexních balíčků (paketů).
Nám to všechno připadá jako další krok k „normalizaci” prémiových značek, která je na nich v posledních letech znát v každém ohledu. Něčemu podobnému by se každý výjimečný výrobce měl zuby nehty bránit, Němci tomu kráčí vstříc. Aby se za pár let nedivili, že Mercedes nebo BMW vypadající a fungující jako Volkswagen nelze prodat dráže než skutečný Volkswagen...
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2014, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Paříže.
Mercedes i BMW se snaží velký počet modelů, výbav a dalších služeb postupně normalizovat - to aby se v nich sami vyznali a samozřejmě aby ušetřili
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Porsche nečekaně žaluje firmu Singer, která dělá z jeho aut ještě úžasnější stroje. Proč, když ho to 15 let nechávalo chladným?
4.4.2024 - Divoký růst prodejů elektromobilů je skutečně minulostí, v USA za první kvartál dokonce ztratily podíl na trhu
4.4.2024 - Zemřel nejslavnější fanoušek Hondy NSX. Muž, který si z druhé NSX udělal přívěs, se zabil v jiném sporťáku značky
4.4.2024 - Nejvzácnější a nejpodivnější moderní Lamborghini nikdo nechce. Zámožný majitel se ho 2 roky neumí zbavit, zkouší to zas
4.4.2024 - Nemoc doby: Audi se rozhodlo odpravit stále žádaný model, jeho prodeje najednou vzrostly skoro dvojnásobně
4.4.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 05.05. 14:41 - brnenska.odchytova
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.05. 14:30 - mattonecz
- Politický koutek 05.05. 08:48 - jerry
- Elektromobily a vse kolem nich 05.05. 07:11 - honziss
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Rychlodotazy 05.04. 15:07 - pavproch
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch