Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Britové tvrdě pociťují dopady své závislosti na dieselech. A náhrada je v nedohlednu
24.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Naftové motory nemají v poslední době na růžích ustláno a jejich osud je do značné míry v rukou politiků. V těch je i osud výrobců aut, kteří skoro nic jiného neprodají, jako v případě Land Roveru.
Automobilka Jaguar Land Rover včera zveřejnila tiskovou zprávu, v níž mapuje své výsledky za poslední fiskální rok. To je záležitost, které se za normálních okolností nevěnujeme, neboť jde o změť čísel ukazujících kondici té či oné společnosti. V případě britské firmy ale říká i něco víc.
Pro začátek shrňme, že onen fiskální skončil k 31. březnu, přičemž v průběhu předchozích dvanácti měsíců obě britské značky prodaly 614 039 nových vozů. Meziročně tedy došlo k 1,7procentnímu zlepšení, obrat vzrostl o 6 procent na 25,8 miliard liber (cca 757,2 mld. Kč). Nejsou to jediné posuny k lepšímu, dále se Britové chlubí ziskem před zdaněním ve výši 1,5 miliardy liber (44 mld. Kč) nebo cifrou 4,2 mld. GBP (123,3 mld. Kč), jenž byla od března 2017 do března 2018 proinvestována. Polovina z této sumy přitom šla na nová vozidla a technologie, zbytek pak na modernizaci stávajících továren a výstavbu nových, mezi něž patří i podnik ve slovenské Nitře.
Pokud bychom přitom nechtěli číst mezi řádky, mohli bychom dále již jen zmínit, že onen růst prodejů je spojen především s Čínou, kde meziročně došlo k 19,9procentnímu zlepšení. A o 4,7 procenta si Jaguar Land Rover polepšil také v Severní Americe. Takže je všechno krásné? Jak asi tušíte, tohle není celá pravda.
Před pár týdny jsme vám ukazovali, jak moc jsou dnes některé automobilky v Evropě závislé na dieselech. Jaguar Land Rover mezi nimi hraje prim, neboť bez větší nadsázky skoro nic jiného než auto na naftu na starém kontinentu neprodá. Diesely tu pohání plných 94 procent aut značky a snad ani nemusíme dodávat, že to firmě v době, kdy zájem o tyto motory v Evropě letí dolů, nemůže prospívat.
Ani u SUV, off-roadů a luxusních aut už diesely zjevně nejsou tak samozřejmou volbou, neboť na britském trhu souhrnné prodeje obou automobilek loni poklesly o 12,8 procenta, v rámci celé Evropy pak o 5,3 procenta. Šéf značek Ralf Speth si z tohoto poklesu těžkou hlavu nedělá, zejména kvůli onomu růstu na největším trhu světa, který kompenzuje prakticky vše.
To je jistě pravda, situaci v Evropě ale čínské úspěchy Britů nijak neřeší. Tady zkrátka prodávají jen diesely a už loňská, v podstatě jen drobná a mnohdy lokální (Německo, Velká Británie...) dieselová panika vyvolaná vesměs politickými rozhodnutími poslala odbyt jinak dlouhodobě rostoucích značek dolů. Z pohledu evropských zákazníků Britové k naftovým motorům ani nemají alternativu - benziny v „jejich třídách” moc na odbyt nejdou a elektrické vozy i hybridy jsou v plenkách. Nemluvě o tom, že ty samy o sobě jsou též velkou neznámou.
Tím samozřejmě nechceme naznačit, aby Britové začali těžce podporovat dieselovou lobby nebo cokoli podobného. Jen poukazujeme na skutečnost, že závislost na naftových pohonných jednotkách je dnes skutečně ošemetnou záležitostí a Jaguar i Land Rover by se měly snažit o to, aby zákazníkům nabídly reálnou alternativu. Jinak se může stát, že v momentě ještě většího odporu ke všemu naftovému budou jen smutně hledět na prodeje propadající se o desítky procent...
Land Rover Discovery je jedním z těch aut, která se s jinými než naftovým motorem v EvropĚ skoro neprodávají
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva