Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Buďme rádi za to, co máme. S auty prodávanými v Africe byste nechtěli bourat
27.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Chtít stále víc je člověku vlastní a snad i správné. Někdy je ale také třeba umět vzít rozum do hrsti a radovat se z toho, co už máme. Ani to není málo.
Bezpečnost aut je třeba neustále posouvat na lepší úroveň, o tom není sporu. Už proto, že na tomto poli nikdy není tak dobře, aby nemohlo být ještě lépe. Jsou tu ale i jiné faktory - automobily jsou přes méně objemné motory pod kapotou stále rychlejší a jejich výkon je stále dostupnější. Kdo by nedávno řekl, že v Golfu z továrny dostanete 310 koní se schopností zrychlit z klidu na stovku za méně než pět sekund a nebude na to třeba ani milion korun. A to ani nemusíme chodit do takových extrémů - Škoda dnes prodává za ceny okolo 300 tisíc Kč auta, která zvládnou 200 km/h levou zadní. Ještě před pár léty by na cokoli z toho bylo třeba násobně více peněz.
Nároky na bezpečnost aut se tak zvyšují a zvyšovat budou a jakmile nějaký stroj nedosáhne v crash testu nejlepšího možného hodnocení, hned je z toho oheň na střeše. Neříkáme, že to tak je špatně, někdy je ale třeba si uvědomit, že to, co je u nás považováno za standard, jinde standardem zdaleka není. Právě to nám nyní připomínají testy organizace Global NCAP, která se na rozdíl od Euro NCAP soustředí především na rozvojové země, mezi něž patří také Afrika, tu jižní nevyjímaje. JAR patří mezi nejvyspělejší státy „černého kontinentu“, na aktuálně nabízeném vozovém parku to ale příliš vidět není.
Pokud se přitom zadíváme na statistiky, zjistíme, že 65 procent celkových registrací připadlo v loňském roce na pětici extrémně populárních vozů - VW Polo Vivo, Datsun Go+, Toyotu Etios, Renault Sandero a Chery QQ3. Organizace Global NCAP proto zakoupila po základní verzi od každého modelu a rozjela je proti zdi. Sledována přitom byla ochrana dospělých a dětí, očekávat u těchto vozů plejádu elektronických bezpečnostních pomocníků by totiž bylo vskutku bláhové.
„Je dobré vidět, že mezi vůbec prvními výsledky afrických crash testů se nachází i vůz hodnocený čtyřmi hvězdami. Zároveň je ale extrémně znepokojivé, že zde máme i vůz s nulovým počtem hvězd. Tak tragický výsledek jen ukazuje, proč je třeba, aby země jako JAR přijaly standardy nárazových testů Organizace spojených národů,“ uvedl k verdiktům David Ward, generální tajemník Global NCAP. Tato organizace přitom na prvním kole spolupracovala s nadací FIA.
Toliko ale pro úvod, nyní již přikročme k výsledkům testované pětice. Tu si přitom probereme od nejlepšího vozu až po ten nejhorší, který nemá daleko k pojízdné rakvi. A místo jeho výroby zřejmě uhádnete předem...
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků prvního kola crash testů pro Jižní Afriku

Toyota Etios
Japonský hatchback se pyšní čtyřhvězdičkovým ohodnocením v rámci čelního nárazu, který byl stejně jako v případě zbývajících čtyř vozů (a jak je tomu rovněž i v Evropě) prováděn v rychlosti 64 km/h. Po kontaktu s bariérou byla struktura vozu hodnocena kladně, stejně jako samotná výbava zahrnující standardně nejen předpínače bezpečnostních pásů, ale také úchyty Isofix. I proto Etios za ochranu dětí upoutaných do autosedaček doporučovaných Toyotou získal další tři hvězdy. V evropském crash testu by to na bůhvíjaký výsledek nebylo, Etios ale z tohoto klání odchází ještě se vztyčenou hlavou.
Renault Sandero
Rumunský hatchback s francouzským logem je druhým a tím pádem i posledním vozem v testované pětici, který počítá s úchyty Isofix již ve standardu. Sandero přitom dětské pasažéry chrání lépe než Toyota, což vyústilo v zisk čtyř hvězd. Ochrana dospělých však byla hodnocena jen třemi hvězdami, neboť jakkoliv struktura vozu zůstala po čelním nárazu stabilní, vůz nedisponuje předpínači bezpečnostních pásů, a proto je spojen s vyšším ohrožením hrudníku či krčních partií. To už tak uspokojivé není, předpínače pásů jsou v Evropě normou už léta.
Volkswagen Polo Vivo
Polo Vivo je stejně jako výše zmíněná dvojice osazen dvěma čelními airbagy, stran toho byla jeho konstrukce shledána stabilní. Nicméně ani v tomto případě nelze počítat s předpínači bezpečnostních pásů, vzadu pak chybí úchyty Isofix. I přesto ovšem získal Volkswagen relativně ještě obstojné tříhvězdičkové ohodnocení jak v případě dospělé posádky, tak i u té dětské. Vaše ratolesti však v danou chvíli musí užívat autosedačky doporučované automobilkou.
Datsun Go+
S příchodem japonského hatchbacku se přesuneme od akceptovatelných výsledků k takovým, jenž vás možná vyděsí. Datsun Go+ byl totiž ohodnocen v případě dospělých jen jedinou hvězdou, a to pomalu jen za přítomnost airbagu řidiče. Nicméně konstrukce byla shledána nestabilní, neboť při nárazu se posunul sloupek řízení a i přes onen airbag (spolujezdec jej navíc vůbec nemá) došlo k výraznému ohrožení hrudníku. Ochrana dětí je o trochu lepší, a sice dvouhvězdičková.
Chery QQ3
S čínskými vozy má většina lidí spojenou tragickou úroveň bezpečnosti a Chery QQ3 jen potvrzuje, že nejde jen o pověry. Struktura designově „ukradeného”, nikoli licencovaného QQ3 totiž po nárazu selhala v celé řadě oblastí, vpředu nejsou k dispozici žádné airbagy a výrobce ani nedoporučuje žádnou konkrétní autosedačku. To vlastně nepřekvapí, neboť žádnou standardní nešlo ve voze patřičně ukotvit. Pokud tedy v tomto malém hatchbacku havarujete, nejspíše vás jeho oprava či úplné nahrazení nezruinuje - s ohledem na nulové hodnocení ale nejspíše za fakturu již budou muset platit vaši příbuzní...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
