Češi dokázali, že VW podvádí s emisemi i v Evropě. VW už nezapírá

Česká zkušebna otestovala Passat 2,0 TDI. Ten při horkém testu nepoznal laboratorní podmínky a limit překročil dvaapůlkrát.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Češi dokázali, že VW podvádí s emisemi i v Evropě. VW už nezapírá

24.11.2015 | Petr Prokopec | 8 příspěvků

Česká zkušebna otestovala Passat 2,0 TDI. Ten při horkém testu nepoznal laboratorní podmínky a limit překročil dvaapůlkrát.

Jak jsme naznačili již včera, o kauze Dieselgate se nyní budeme zmiňovat častěji než v předchozích týdnech, neboť Volkswagen by měl na základě ultimát úřadů odhalit detaily skandálu spojeného s „chytrým“ softwarem. K tomu zatím nedošlo, přesto tu máme zprávu, která do evropského rozměru celé aféry vnáší více světla.

Než se dostaneme k jádru věci, připomeneme, že automobilka se sice přiznala k podvodům u amerických aut, nicméně v případě evropské produkce dosud jen mlžila. Opakovaně sice připustila, že software je ve zde prodaných motorech TDI EA 189 přítomen, tudíž je schopen rozpoznat moment testu, nicméně nikdy konkrétně nesdělila, co přesně dělá a co to ve výsledku znamená pro vypouštěné emise NOx v rámci testovacího procesu a mimo něj.

Za této situace chtěli naši britští kolegové zjistit, jak se věci ve skutečnosti mají. Není to tak složité - pakliže máte alespoň podezření, že se chování motoru mění v rámci testovacího cyklu na základě řady vstupních podmínek. V USA např. stačilo pohánět jinak nepoháněná kola na testovací stolici a auto se z testovacího režimu přepnulo do standardního. Pokud jen tato změna vede v rámci jinak stejného cyklu k naměření odlišného množství emisí NOx, je jasné, že motor je schopen fungovat ve dvou režimech - v testovacím a běžném. A to by neměl.

Britové tak chtěli nějaké potenciálně zasažené auto otestovat v britských zkušebnách, žádná jim to ale bůhvíproč nedovolila. Obrátili se tedy na českou zkušebnu, která běžně certifikuje motory či nové vozy pro evropský trh dle pravidel EU. Je schopna provést test přesně podle platných norem a testech změny některých vstupních podmínek ověřit, zda je tzv. odpojovací zařízení aktivní také u evropských modelů a pokud ano, zda jeho aktivita vyžene emise vozu nad povolenou mez.

Pokud by se ukázalo, že nikoli, mohl by si Volkswagen zhluboka oddechnout, neboť by se musel zabývat víceméně pouze gentlemanským odstraněním problematického software z 8,5 milionu aut, který by byl možná problematický z podstaty, vyšší než povolené emise dotčených by ale na svědomí neměl. Namísto úlevy ale nejspíše vedení čekají další horké chvilky.

Česká zkušebna ve spolupráci s docentem Michalem Vojtíškem totiž prokázala, že Němci hrají dvojí hru také u evropských vozů i jaké to má konkrétně důsledky. Nejprve došlo k měření emisí NOx dle pravidel (tedy dle 280stránkové příručky, která do detailu popisuje 20 přesně minut a 20 sekund trvající test), pročež musel zkoušený Passat BlueMotion do zkušebny na šest hodin, než vychladl na „pokojovou“ teplotu, tedy na nějakých 20 až 30 stupňů Celsia.

Senzory vozu v takové chvíli detekovaly studený motor a na základě této i dalších přesně stanovených podmínek celé prodcedury poznaly, že jde o test. Výsledkem je produkovaných 167 miligramů NOx na kilometr, což plně odpovídá emisnímu limitu Euro 5, v jehož rámci je povoleno 180 mg/km.

Nicméně poté přichází ke slovu chytré čáry a kouzla, respektive zmatení onoho chytrého software. Není jasné, zda došlo na pokusy změnit i jiné faktory, zkoušející ale nakonec dospěli k velmi jednoduché změně - párkrát akcelerovali k vysokým rychlostem, nechali motor Passatu zahřátý a poté přistoupili k dalšímu měření v rámci jinak zcela totožného testu.

Řízení motoru v tu chvíli nezůstalo v testovacím módu a při dosažení jinak naprosto stejných rychlostí, stejnou akcelerací za stejných podmínek vykázalo podstatně jiného výsledku - zjevně bez aktivace onoho chytrého software emitovala pohonná jednotka 435 mg/km, tedy dvaapůlnásobek povoleného limitu.

Když přitom naši britští kolegové seznámili automobilku s výsledky měření, koncern definitivně přiznal barvu: „S tímto softwarem je možné, že vůz rozpoznal podmínky laboratorního měření a přepnul motor do fáze, kdy emitovaná hladina oxidu dusného byla vyhovující.“

„Takové byly pravděpodobně podmínky ve vašem testu. Jakmile ihned poté došlo ke druhému měření (tedy k onomu horkému testu), vůz nepoznal, že jde o laboratorní měření a ihned změnil emisní strategii,“ dodal zástupce značky.

Nedá se říci, že by se podobný závěr nedal čekat, po týdnech mlžení VW ale můžeme konečně jednoznačně říci: Auta Volkswagenu s motory TDI EA189 aktivně používají tzv. odpojovací zařízení i v Evropě, aby na oko splnily emisní limity NOx, a to už od dob platnosti Euro 5. Bez aktivace specifického řízení motoru by jím neprošly. To je nyní fakt. Zda je to v rámci evropských pravidel nelegální, jaké další automobilky dělají něco podobného a co to vůbec mění na tom, že emise NOx u aut se nemění už dekády, jsou otázky, které ještě musí být zodpovězeny...


Češi dokázali, že VW podvádí s emisemi i v Evropě. VW už nezapírá - 1 - VW Dieselgate Horiba 01Češi dokázali, že VW podvádí s emisemi i v Evropě. VW už nezapírá - 2 - VW Dieselgate Horiba 02Češi dokázali, že VW podvádí s emisemi i v Evropě. VW už nezapírá - 3 - VW Dieselgate Horiba 03Češi dokázali, že VW podvádí s emisemi i v Evropě. VW už nezapírá - 4 - VW Dieselgate Horiba 04Češi dokázali, že VW podvádí s emisemi i v Evropě. VW už nezapírá - 5 - VW Dieselgate Horiba 05Češi dokázali, že VW podvádí s emisemi i v Evropě. VW už nezapírá - 6 - VW Dieselgate Horiba 06Češi dokázali, že VW podvádí s emisemi i v Evropě. VW už nezapírá - 7 - VW Dieselgate Horiba 07Češi dokázali, že VW podvádí s emisemi i v Evropě. VW už nezapírá - 8 - VW Dieselgate Horiba 08Češi dokázali, že VW podvádí s emisemi i v Evropě. VW už nezapírá - 9 - VW Dieselgate Horiba 09
Česká zkušebna potvrdila že Volkswagen podvádí s emisemi NOx také v Evropě

Zdroj: BBC

Petr Prokopec

Diskuze 8 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama