Downsizing dostal další ránu, Trump chce zvrátit zavádění limitů spotřeby

Nový americký prezident říká, že limity spotřeby nevznikly kvůli údajným klimatickým změnám. Chce jejich změnu ku prospěchu zákazníků.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Downsizing dostal další ránu, Trump chce zvrátit zavádění limitů spotřeby

10.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Downsizing dostal další ránu, Trump chce zvrátit zavádění limitů spotřeby

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nový americký prezident říká, že limity spotřeby nevznikly kvůli údajným klimatickým změnám. Chce jejich změnu ku prospěchu zákazníků.

Volby v Americe jsou nějakou chvíli u konce a celý svět ví, že pětačtyřicátým prezidentem Spojených států se stane Donald Trump. Je to možná překvapivé, neboť favorizovanou Hillary Clinton volilo ve skutečnosti o něco více lidí. Nicméně zámořská pravidla vychází z přepočtu na volitele v jednotlivých státech, což nakonec přineslo vítězství realitnímu magnátovi. Ten vyhrál v klíčovém Ohiu, Wisconsinu, Pensylvánii či na Floridě a jeho vítězství na počet velitelů je až drtivé. Jeho cestě do Bílého domu tak již nic nebrání.

Celý svět se samozřejmě po volbách začal ptát, co tento výsledek znamená. Trumpovy konkrétní záměry jsou v mnoha ohledech dosti nečitelné, a tak můžeme o budoucnosti v často pouze spekulovat. Oblasti jako zahraniční politika ale ponechme na probrání jiným, my se budeme soustředit na nám blízkou parketu. A v té je po dnešku o poznání jasněji.

Řeč je pochopitelně o automobilovém průmyslu, který nejspíše s Trumpovým příchodem do Bílého domu dozná radikálních změn. Republikánský kandidát již během své kampaně naznačoval, že hodlá zamávat s limity spotřeby paliva známými pod označením CAFE (Corporate Average Fuel Economy). Ty v roce 2011 citelně zpřísnila Obamova administrativa, dle jejíchž plánů měla žíznivost aut v roce 2025 poklesnout na pouhých 54,5 mpg, tedy zhruba 4,3 l/100 km.

Nicméně výrobci v minulých měsících naznačovali, že s dosažením těchto limitů mají nemalý problém. Proto se ostatně začalo zvažovat přehodnocení plánů, načež byla jako nový cíl stanovena spotřeba pohybující se někde okolo 4,4 až 4,7 litrů na sto kilometrů. Ani to ale ve světle stávajícího prostředí nevypadá jako reálný cíl. Původně totiž byly do rovnice zakomponovány vysoké ceny benzinu, nicméně ropa je nyní velmi nízko a s tím souvisí i pokles cen pohonných hmot.

Tento fakt samozřejmě pozměnil i zákaznické preference, neboť s vysokými cenami benzinu kupci sahali spíše po menších vozech, s nimiž jsou spojeny méně objemné a tedy úspornější motory. Snížení cen benzinu však přivádí zpět velkou oblibu crossoverů, SUV, pick-upů a trucků. Podle Johna Mashburna, jednoho z Trumpových poradců, by se proto nový prezident rád přiklonil k hlasu lidu, nikoliv regulátorů z agentur jako je EPA.

„Trumpova administrativa provede rozsáhlou revizi všech federálních regulací. To zahrnuje i limity spotřeby paliva a emisních standardů tak, aby nedošlo k poškození zákazníků či amerických pracujících,“ uvedl Mashburn. Z jeho slov tak sice můžeme vycítit jisté politikaření, nicméně na druhou stranu to vypadá, že Trump by mohl při svých krocích mohl vycházet z potřeb reálných zákazníků, ne uměle stanovených potřeb úředníky a politiky.

„Je důležité si uvědomit, že tento program (CAFE - pozn. red.) byl v prvé řadě zaveden proto, aby klesla závislost naší země na cizí ropě, nikoliv kvůli snaze o omezení globálního oteplování. Pan Trump se proto nyní zaměří na návrat pracovních míst zpět do Spojených států, což zahrnuje i automobilový průmysl. Zároveň si přitom chce být jist, že vládní kroky jsou v národním zájmu,“ pokračuje Mashburn.

Je otázkou, jestli se podaří Trumpovi motivovat automobilky k navrácení části výroby zpět do USA, s oním přehodnocením limitů ale podle všeho počítat můžeme, a to dává poněkud jinou naději než předešlé volby. Problematický downsizing mají zastavit už nové evropské testy spotřeby a emisí a menší regulace v USA by to jen podpořily - tam sice zatím zmenšování motorů nedosáhlo takových extrémů jako v Evropě, s výše nastíněnými cíli by ale bylo též nevyhnutelné.

To nejsou špatné zprávy pro racionálně uvažujícího člověka - až absurdní snaha o naplánování technické budoucnosti úředníky se už v posledních letech začala vymykat z rukou. A pochopitelně, Trumpovo zvolení může způsobit neklidné spaní i Elonu Muskovi, jehož Teslu do značné míry drží nad vodou prodej ekologických kreditů ostatním značkám. Ani ty nemá Trump v oblibě a když dostane hlavní slovo opět trh, bude Tesla muset svou strategii minimálně razantně přehodnotit.

Kritici v tuto chvíli naznačují, že přehodnocení daného systému by snížilo snahu automobilek o snižování spotřeby a emisí. Nicméně v tomto ohledu je třeba dodat, že daným směrem všichni výrobci míří po celou svou existenci. Nyní by tak ale činili nikoliv s ohledem na regulátory, nýbrž kvůli registracím - a tedy v zájmu zákazníků.


Downsizing dostal další ránu, Trump chce zvrátit zavádění limitů spotřeby - 1 - Donald Trump a Cadillac XLR-V 01Downsizing dostal další ránu, Trump chce zvrátit zavádění limitů spotřeby - 2 - Donald Trump a Cadillac XLR-V 02Downsizing dostal další ránu, Trump chce zvrátit zavádění limitů spotřeby - 3 - Donald Trump a Cadillac XLR-V 03
Donald Trump již před deseti lety spojil svou tvář s Cadillacem XLR-V. Tedy vozem osazeným 4,4litrovým osmiválcem o výkonu 440 koní, u nějž byla zmiňována spíše jízdní dynamika než spotřeba a emise

Zdroj: The Wall Street Journal

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.