Elektrické vize šéfa Tesly začínají připomínat pohádku

Ředitel Tesla Motors Elon Musk opět promluvil o budoucnosti elektrických modelů firmy. Buď je to génius, nebo zcela pozbyl smyslu pro realitu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Elektrické vize šéfa Tesly začínají připomínat pohádku

4.10.2011 | Walter Kraft | Přidat příspěvek

Elektrické vize šéfa Tesly začínají připomínat pohádku

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ředitel Tesla Motors Elon Musk opět promluvil o budoucnosti elektrických modelů firmy. Buď je to génius, nebo zcela pozbyl smyslu pro realitu.

„Pivo bude zadarmo a fotbal každej den,” to bylo hlavní heslo imaginární volební kampaně jedné party muzikantů jakoby usilující o založení vlastního státu. Snad to byl jen žert a snad to bylo i vtipné, na podobnou úroveň se ale začaly dostávat sliby Elona Muska týkající se budoucích, elektřinou poháněných automobilů vyráběných jím založenou a nadále řízenou firmou Tesla Motors. A vtipné už to být přestává.

Shrňme si nejprve fakta. Tato firma existuje osm let. Za tu dobu prodala 1 840 vozů. Kumulativní ztráta za dobu její existence k červnu roku 2011 přesahuje 560 milionů dolarů (cca 10,5 miliardy Kč). Jediným hmatatelným výsledkem jejího činění byl dosud model Roadster. Čím je tento vůz převratný? Krom toho, že šlo svého času o jediný elektromobil vyráběný ve větších sériích, nenabízí žádná přelomová řešení. Však jsme jej kdysi otestovali i na českých silnicích a výsledek byl jednoznačný: jízdně je to sice zajímavé auto, trpí však klasickou bolístkou všech elektromobilů - ujede pár desítek kilometrů a můžete jej půl dne nabíjet. Co podstatného od té doby Tesla s tímto modelem udělala? Vůbec nic, tedy krom toho, že letos oznámila konec jeho výroby.

Možná se divíte, jak je možné, že Tesla vůbec ještě existuje. Hlavní důvod je po mém soudu jeden a už v tomto článku zazněl: Elon Musk. Tento Jihoafričan, jenž stojí za zrodem platebního systému PayPal, je jistě neobyčejně obratný v přesvědčování okolí o reálnosti svých vizí. Do Tesly tedy nasypal i část vlastních peněz, které získal prodejem svého podílu v PayPalu, většina ale pochází z cizích zdrojů. Historie všemožných investic do této společnosti by dala na vlastní článek, ale za vše můžeme zmínit, že akcie za více než 100 milionů dolarů v ní přímo nebo zprostředkovaně vlastní firmy jako Daimler, Toyota nebo Panasonic, které všechny věří, že se v Silicon Valley (jak příznačné, že sídlo firmy je zrovna zde...) stane pod Muskovou dirigentskou hůlkou zázrak a ony chtějí být u toho. Známa je i řada větších soukromých investorů, Muskovi se též povedla tzv. IPO (první veřejná nabídka akcií), díky níž získal 226 milionů USD. Přesvědčil rovněž americké ministerstvo energetiky, aby mu poskytlo nízkoúročený úvěr ve výši 465 milionů USD a v tomto duchu bychom mohli ještě chvíli pokračovat. Zkrátka a jednoduše, Tesla neprodala skoro nic, nevyvinula nic objevného, prodělala majlant, ale podle vlastních účetních závěrek stále „sedí” na stamilionech dolarů v hotovosti pocházejících ze všemožných cizích zdrojů.


Elektrické vize šéfa Tesly začínají připomínat pohádku - 1 - Tesla Roadster Londyn 01Elektrické vize šéfa Tesly začínají připomínat pohádku - 2 - Tesla Roadster Londyn 02Elektrické vize šéfa Tesly začínají připomínat pohádku - 3 - Tesla Roadster Londyn 03
Tesla Roadster: jediný dosud prodávaný model díru do světa neudělal

To všechno neříkám proto, že bych Muskovi záviděl jeho schopnost „vyvařit” miliardy z ničeho. Ostatně, je to vždy boj stran každého konkrétního obchodu a víra investorů nakonec má svou logiku - Musk už něco dokázal a řada lidí by chtěla být se svými dolary u toho, až se mu to povede znovu. Jenže vše nasvědčuje tomu, že Tesle začíná téci do bot a šéf firmy to maskuje (a nebo Muskuje? To by mu snad ani nikdo nemohl vyčítat...) stále méně reálnými informacemi o tom, co se bude dít dál. Už v článku se společným videem Tesel Roadster a Model S jsme naznačili, že firma může být jen pastičkou na důvěřující investory a i když pozdější špionážní video s Model S bylo hmatatelným důkazem o tom, že malá automobilka tento dokola odkládaný typ opravdu dále vyvíjí, podobné obavy to rozhodně nerozptýlilo.

Model S, nedávno představený ve své poslední vývojové verzi totiž má být pro rentabilitu investic do Tesly spásou. „Co už by mělo obchodně fungovat, když ne Model S?” ptají se analytici. Firma jen do vývoje tohoto modelu postupně investuje půl miliardy dolarů a chce s ním rozbít bank díky ceně pod 60 000 dolarů. Už to nám zní - vzhledem k tomu, že jde o větší a vybavenější vůz než Roadster, jenž přišel na 109 000 dolarů - dosti nereálně, Musk jde ale při uklidňování svých investorů a zákazníků stále dál a dál. A dělá to už hodně dlouho, neboť Model S byl avizován poprvé již v roce 2008 a o rok později představen ve formě prototypu. Do prodejů se měl dostat začátkem letošního roku, ale to se nestalo. Aktuálním datem uvedení do prodeje je rok 2012, ale jestli tomu tak bude...

Musk tak zatím pokračuje ve slibech toho, co má nakonec Model S nabídnout. A v posledním rozhovoru již po mém soudu překročil únosnou mez uvěřitelnosti. Však posuďte sami.

Už z minulosti víme, že za cenu 57 400 USD má být vůz nabízen se sadou akumulátorů o kapacitě 42 kWh a údajným dojezdem 260 km, za 67 400 USD se 65 kWh v akumulátorech a dojezdem 370 km a konečně za 77 400 USD s 85 kWh a 480 km dojezdu. Už to samo o sobě znělo dosti pohádkově. Pomiňme v tuto chvíli fakt, že i 85 kWh v akumulátorech odpovídá přibližně 22 litrům nafty a dojezd 480 km bude i přes veškerou rekuperaci kinetické energie uskutečnitelný leda v laboratorních podmínkách a reálně bude spíše poloviční. Ale co ony ceny? Jak chce Tesla prodávat vůz s 85 kWh Li-ion akumulátorů za 77 400 dolarů v situaci, kdy se cena 1 kWh jen pomalu posouvá pod 1 000 dolarů a analytici se přou, jestli v roce 2020 bude stát 300 nebo 400 dolarů? Celá cena vozu by dnes padla na akumulátory a i když to v příštím roce může být a velmi pravděpodobně bude méně, pořád by to byla většina. A to u všech verzí.

Elektrické vize šéfa Tesly začínají připomínat pohádku - 4 - Tesla S Alpha tesla-model-s_100351655_lElektrické vize šéfa Tesly začínají připomínat pohádku - 5 - Tesla S Alpha tesla-model-s_100351657_l
Model S vypadá na fotkách dobře. Se vším ostatním to vypadá poněkud hůře

Na tento příběh už jsme si ale i přes jeho trhliny za poslední roky zvykli. Jenže Elonu Muskovi nestačí udržovat jej při životě, posouvá ho stále dále. V nejnovějším rozhovoru nejprve zmínil, že Tesla přijde s typem Model S Sport s vyšším výkonem, který mu dovolí zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy. Proč ne, poté ale začal básnit.

Nejprve zmínil, že už tak pochybný dojezd vozu bude ještě delší. „Lidé projevovali skepsi nad tím, zda dokážeme vyrobit elektrický vůz s dojezdem 480 kilometrů. A my jsme šli a vytvořili takový s dojezdem 515 km,” řekl sebejistě Musk, aniž by jakkoli prokázal reálnost alespoň onoho předchozího čísla. Jak toho automobilka dosáhla? Vytvořila nová, aerodynamicky optimalizovaná kola z lehkých slitin, které dojezdu přidaly dalších 20 mil na jediné nabití. Jak snadné.

Oproti předchozím informacím má nejsilnější verze pracovat s akumulátory o ještě větší kapacitě (90 kWh). To samo o sobě zaráží, ale Musk s nedrží při zemi. I když takové množství akumulátorů bude vážit okolo jedné tuny (známa je jen hmotnost základních akumulátorů se 42 kWh - 540 kg), hovoří šéf Tesly o tom, že jej půjde vyměnit za méně než minutu. Tuna sem, tuna tam, už se jede.

Musk tedy uznává, že místa pro takovou výměnu akumulátorů neexistují a nic nenasvědčuje tomu, že by se vývoj měl tímto směrem ubírat, hlavu si s tím ale stejně nedělá. Celých 90 kWh totiž prý půjde v rychlém režimu dobít za hodinu. Ne snad, že by to nebylo technicky možné, ale při předpokládané devadesátiprocentní účinnosti nabíjení byste potřebovali přívod elektřiny schopný přenést elektický výkon 100 kW. „Pánové, kdo z vás to má?” chce se mi zvolat. Pro představu, podobná přípojná hodnota dnes postačí celé malé obci s dvanácti sty obyvateli a zkuste se zeptat svého dodavatele elektřiny, za kolik by vám takovou zřídil. Domácím standardem je dnes 230 voltů a 16 ampér, tedy schopnost přenést 3,7 kW elektrického výkonu. Navíc je třeba dodat, že velmi rychlé nabíjení bude mít také velmi neblahý vliv na životnost velmi drahých akumulátorů. A snad ani nemusím zmiňovat, že hodinové „tankování” bude při cestování kamkoli pořád příliš dlouhé.

Elektrické vize šéfa Tesly začínají připomínat pohádku - 6 - Tesla Model S nabidka 2010
Takto vypadala nabídka Tesly Model S ještě loni, dnes je leccos jinak. Dodání o rok později, dojezd ještě delší, dobíjení ještě rychlejší, výměna baterek blesková. Cena ovšem zůstává...

„Bude to lepší auto, než by kohokoli napadlo. Naším cílem s Model S bylo postavit nejlepší vůz vůbec, ne pouze nejlepší elektromobil. (...) Je to revoluce a věřím, že nás zbytek průmyslu bude následovat,” řekl mj. Musk a dodal, že si myslí, že polovina prodávaných vozů v roce 2030 bude poháněna elektřinou.

Zní to všechno pěkně, bohužel až moc pěkně. Fakta ale ničemu z toho nenasvědčují. Máme zde firmu, která osm let slibuje revoluci, jež ne a ne přijít. Která roky prodávala auto s dvoumilionovou cenovkou, jehož využitelnost byla velmi omezená a našla pro něj minimum zákazníků. A která již tři roky mluví o autě s neuvěřitelnou cenou i vlastnostmi. Když po letech přijde řeč na to, že pořád žádné není, jsou nám místo realistických informací představeny ještě fantastičtější vize hovořící o ceně vozu sotva pokrývající náklady na jeho ještě lepší akumulátory, prodloužení už tak nadsazeného dojezdu použitím jiných kol, vyměnitelnosti baterek v neexistující sítí teoretických servisů v nereálném čase, které půjde dobít za podobně „skutečnou” jednotku času ze sítě pracující s proudem, jenž nikdo nemá běžně k dispozici.

Nelze vyloučit, že Elon Musk je génius, který vidí věci, jenž ostatním unikají. Mnohem více bych si ale vsadil na to, že je to docela obyčejný pohádkář, kterému realita nejde do karet tak, jak si představoval a přebíjí je jen dalšími bájemi. Možná jsem příliš skeptický, ale v tuto chvíli bych více věřil programu politika slibujícím ono pivo zdarma a fotbalovou ligu hranou každý den. Něco takového se totiž alespoň nějak udělat dá, spousta představ Elona Muska se jeví být zcela nereálnou...

Walter Kraft

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.