Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Formule 1 má problém, který ji může zabít ještě snáze než nudné závody
1.7.2019 | Petr Prokopec
Že nějaký závod není plný napětí, to se v časech dominance určité stáje stát prostě může. Ale aby byly tři ze čtyř posledních závodů od zeleného stolu? To je příliš i na skalní fanoušky.
Poslední závody Formule 1 mají jednoho společného jmenovatele, a jakkoliv to může být překvapivé, nemluvíme o nudě. Tím nechceme říci, že pokud v neděli usednete u televizních obrazovek, čeká vás napětí, během kterého si uhryzáte nehty i spolu s prsty pomalu až k zápěstí. Nicméně jeho určitá porce tu byla i v těch nejméně záživných kláních. Nespočívala však v dění na trati, ale v tom, co se dělo až po skončení závodu. A víkendový závod v Rakousku v tomto ohledu nebyl výjimkou, bohužel i pořadí v něm bylo rozhodováno u zeleného stolu.
Než se dostaneme dále, jen připomeneme, co se v pohoří Spielberg odehrálo. Z pole position odstartoval Charles Leclerc, za jehož Ferrari byly seřazeni Max Verstappen, Valtteri Bottas a Lewis Hamilton. Nizozemec se však propadl pomalu na chvost první desítky. Pro Red Bull je však Velká cena Rakouska domácím závodem, čehož si Verstappen byl evidentně vědom, a proto na to začal opravdu razantně šlapat. Po 32 kolech tak již byl před Hamiltonem, kterého o kolo dříve předjel i Sebastian Vettel.
K německo-nizozemskému souboji došlo o 18 kol později, přičemž Verstappen si připnul na opasek další cenný skalp a zaměřil se na úvodní dvojici, kterou dělily zhruba 4 sekundy. Jen o chvíli později však byl jezdec Red Bullu druhý a nechával Bottase v prachu za sebou. Leclerca pak velmi těsně dojel v 65 kole, načež se začalo schylovat k souboji. Ten proběhl o čtyři kola později, jezdec Ferrari z něj ale i přes rychlost svého monopostu vyšel jako poražený.
Právě souboj Verstappena a Leclerca, který můžete vidět na záběrech níže, se ovšem rozhodli řešit závodní komisaři. Opět. A jelikož do konce závodu zbývala poslední kola, bylo oznámeno, že oba jezdce si pozvou na kobereček až v 18 hodin středoevropského času. O definitivním pořadí v závodě se tedy rozhodovalo hodiny po slavnostním ceremoniálu, kdy na okruhu již chvíli z návštěvníků nikdo nebyl a řada fanoušků už byla ve svých domovech.
Verstappen nakonec z incidentu odešel bez trestu, pořadí se tedy již neměnilo. Nicméně už jen ten fakt, že na trní byli lidé spíše po samotném závodu než během něj, naznačuje, že je cosi shnilého ve státě jménem FIA. Stačí totiž jen zavzpomínat na závod v Montrealu, kde o vítězi taktéž rozhodli komisaři automobilové federace a nikoliv výkony jezdců na trati. A nejinak tomu bylo v Monaku - u zeleného stolu se tedy rozhodovalo o třech ze čtyř posledních podniků.
Dá se přitom říci, že zejména penalizace Verstappena v monackém knížectví za nebezpečné vyjetí ještě byla v určitém smyslu oprávněná. Nizozemec totiž ohrozil Bottase, který si následně poškodil o boxovou zídku vůz. Nicméně pokud se zaměříme na souboj Vettela a Hamiltona v Kanadě, kdy Němec vyjel z trati na trávu a po návratu donutil Brita zpomalit, pak s penalizací nejspíše budou souhlasit jen zapřísáhlí fanoušci Mercedesu.
Vettel se vracel z trávníku, kde jeho vůz byl neovladatelný a kdy jeho pneumatiky byly obalené nečistotami. Stačilo tedy málo, a mohlo dojít ke kolizi - po té by si přitom Vettel penalizaci stoprocentně zasloužil. Nicméně v tomto případě byla velmi sporná a nelíbila se ostatně ani samotnému Hamiltonovi.
V Rakousku jsme pak vlastně viděli ještě méně než v Kanadě - tedy naprosto běžný závodní incident. A možná ani to. Verstappen dojel Leclerca, rozhodl se jej předjet, a to se nakonec i povedlo, jakkoliv se oba jezdci dotkli pneumatikami. Ani jeden z nich však kvůli tomu nemusel k mechanikům, na jejich následném tempu se tato drobná kolize nikterak neprojevila. Z našeho úhlu pohledu tak vlastně nebylo co šetřit.
Nicméně F1 se evidentně mění, jakkoliv majitelé komerčních práv z Liberty Media neustále zdůrazňují, že hodlá zavést maximální množství změn, aby se závodění bok po boku vrátilo. V Rakousku jsme jej viděli, ovšem ihned se stalo předmětem vyšetřování komisařů. Tentokrát z toho penalizace naštěstí nebyla, nicméně kdyby na její udělení opětovně došlo, jezdci by zakrátko předjíždění pustili zcela k vodě, neboť by si nebyli jisti následky. A diváci by mohli rychle pustit k vodě celou F1 - buď by se na trati nedělo nic, nebo by to, co uvidí, stejně nebylo odrazem konečných výsledků závodu.
Ne, nechceme tím říci, že by komisaři neměli na závody dohlížet a trestat případná pochybení. Je to ale nakonec podobné jako u vymáhání silničních pravidel - pakliže se smyslem práce policie stane nahánění „pirátů”, kteří cestou na dovolenou chvíli nekoukají na tachometr a jedou 107 km/h po tříproudé silnici první třídy, je něco špatně. Stejně, jako když FIA hodiny řeší očividně férový souboj na ostří nože, ve kterém oba piloti předvedli to nejlepší, co umí a jeden musel vyhrát. Rádi bychom se přitom rozloučili konstatováním, že v Silverstone snad bude lépe, sami tomu ale předem nevěříme.
Drobný kontakt Verstappena s Leclercem byl běžným závodním incidentem. Přesto byl vyšetřován, a dokonce hrozilo, že udělená penalizace ovlivní pořadí stejně jako v Montrealu či Monaku. Od zeleného stolu se tak začíná rozhodovat častěji než zpoza volantů
Verstappen's Pass On Leclerc #AustrianGP #Formula1 #F1 pic.twitter.com/POf5uHKPgR
— Sophia (@sophia_wrc) 30. června 2019
Zdroj: sophia_wrc@Twitter
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před hodinou - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 3 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 4 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 6 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 19:06 - M.Z.
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 11:21 - Stepan
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova