Irská policie zabavila 18 BMW kvůli většímu než deklarovanému objemu motoru

V Irsku dotáhli downsizing téměř k dokonalosti, EU za tím ale nehledejte. V tomto případě se sami Irové penalizují za „větší než malý” objem motoru.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Irská policie zabavila 18 BMW kvůli většímu než deklarovanému objemu motoru

15.3.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Irská policie zabavila 18 BMW kvůli většímu než deklarovanému objemu motoru

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V Irsku dotáhli downsizing téměř k dokonalosti, EU za tím ale nehledejte. V tomto případě se sami Irové penalizují za „větší než malý” objem motoru.

V posledních letech vládne evropskému automobilovému světu jediné hlavní téma - regulace emisí CO2 ze strany Evropské unie a jak jim utéci. Konstrukci aut ovlivňují v mnoha ohledech, nejvíce patrné jsou ale změny v řešení samotných motorů a s nimi přímo souvisejících součástí. Začalo to předlouhými převody či systémem start/stop, dnes je u kormidla především downsizing leckdy dotahovaný ad absurdum.

Vliv na skutečnou spotřebu paliva je mnohdy podstatně menší než avizovaný, pokud je vůbec nějaký - o realitu jde ale v případě těchto změn až v druhé řadě. Změny mající za následek pouze formální stav věcí by nám vlastně ani nevadily, pokud by ovšem neměnily motory jako takové, což bohužel mění. V Irsku ale očividně znají lepší způsoby, jak formální stav věcí změnit, aniž by ten skutečný byl jakkoli dotčen. A jde tady opět o regulace, byť ne ty evropsko-unijní.

Irové si na sebe sami vymysleli bič, jak se od koupě aut s objemnějšími motory odrazovat - uvalili ne ně dodatečnou daň, však pokud má někdo na výkonný motor, benzin... Za provozování vozu s motorem o objemu přes 2 litry tak je nutné státu zaplatit dodatečnou daň až 1 200 Eur ročně. Dá se celkem pochopit, že tahle praxe řadě lidí nevoněla a nevoní - však vydělávají více, daní tedy více, kupují dražší auto, jistě více zdaněné a pokud má větší motor s vyšší spotřebou, lijí do něj více benzinu. Zdaněného. K čemu tedy toto všechno vyšší zdanění oproti těm, kteří vydělávají a utrácejí méně, doplňovat ještě dalším?

Možný únik je v tomto případě celkem jednoduchý, však objem motoru je jen jedno číslo v papíře. Našli se tedy lidé, kteří, zřejmě fiktivní výměnou motoru, zařizovali majitelům aut eliminaci této daňové povinnosti. Typickým se prý stalo „zmenšení” objemu motoru ze 3 na 1,9 litru. A soudě podle výsledku posledního zátahu, při kterém irské úřady zadržely 18 aut s uměle umenšeným objemem motoru, se podobně typickým předmětem této „operace” stávaly BMW. Všech 18 aut má jednu a tu samou značku, jakkoli úřady dodávají, že se najdou stejně „upravené” Jaguary, Land Rovery či Mercedesy

Nebudeme tento případ dále pitvat, jako takový pro nás až tak zajímavý není. Spíše vám jím chceme naznačit, že existuje i downsizing, který by se vám mohl líbit. Je prakticky bez kompromisů a onu papírovou přetvářku dotahuje už jen o jedinou úroveň dál - nepředstírá jen nižší spotřebu, předstírá i samotné zmenšení objemu. Jen úřadům se bůh ví proč nelíbí. Zvláštní, nejsme si jisti důvodem, pro který by tolerance papírových hrátek měla končit právě zde...


Irská policie zabavila 18 BMW kvůli většímu než deklarovanému objemu motoru - 1 - Zabavena BMW Irsko 01Irská policie zabavila 18 BMW kvůli většímu než deklarovanému objemu motoru - 2 - Zabavena BMW Irsko 02Irská policie zabavila 18 BMW kvůli většímu než deklarovanému objemu motoru - 3 - Zabavena BMW Irsko 03
Tato zadržená BMW prý mají objem motoru 1,9 litru, „řeší tak problém” dodatečného zdanění aut. Pokuty za nadlimitní spotřebu paliva by šlo řešit podobně...

Zdroj: Irish Times přes Worldcarfans

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.