Je obtížné uvěřit, kolik jsou lidé ochotni zaplatit za tuto hromadu šrotu

15.4.2017 | Petr Miler | 6 příspěvků

Tento vůz není originální a už vůbec ne zachovalý - použít z něj nepůjde snad vůbec nic. Přesto se prodá alespoň za statisíce, takový je dnešní svět.

Už jste někdy měli pocit, že sběratelství aut pro jejich historickou hodnotu dosáhlo kritické hranice iracionality? Nejste sami, pokaždé se ale objeví něco, co nás přesvědčí, že tento moment ještě nenastal. A auto, které vám ukážeme dnes, je právě něčím takovým.

Tedy je, spíše bylo. Toto už není auto, to je hromada šrotu, ze které není možné použít pro jakýkoli znovu pojízdný vůz více než pár dílů, pokud vůbec nějaký. Kdysi se jednalo o „Busík” od Volkswagenu z roku 1962 s 23 okny, dodnes ceněnou věc, jenže naposledy jej někdo používal v roce 1974, když jej rozšířil, použil kola s širokými pneumatikami a korzoval s ním po Danville v americké Virignii. Poté byl vůz odstaven a rezl, až do dnešních dnů.

Co z něj zbylo po 43 letech, můžete vidět sami. Je pozoruhodně rozpadlý, prakticky nemá podlahu a i ze zbylých panelů karoserie nenajdeme jediný, který by byl alespoň trochu zdravý. Člověk by čekal, že ex-auto nalezené v podobném stavu někdo leda naloží na korbu skutečného automobilu a odveze jej do šrotu. Ne tak tento Busík.

Jeho majitel se jej rozhodl nabídnout k prodeji někomu, kdo jej zrestauruje. Prý je každý potřebný panel karoserie stále možné sehnat, to tady ale nebude stačit, potřeba bude snad jeden každý díl včetně jiného šasí. To jednak nebude zase tak jednoduché koupit a jednak - když už takové auto budete v podstatě stavět znovu, nepotřebujete k tomu tento šrot, nepoužijete z něj snad jediný díl.

Člověk by tedy čekal, že podobnou nabídku na eBayi, kde je tento relikt aktuálně dražen, přejdou prohlížející se smíchem, ale nikoli. Do konce aukce chybí ještě více než 4 dny a cena už se vyšplhala na více jak čtvrt milionu korun, ve chvíli vydání tohoto článku 253 960,27 Kč přesně. To jsou neuvěřitelné peníze za... nic, praví zdravý rozum. Jenže automobilové sběratelství postavené na historické hodnotě není racionální věc.

To jediné, co lidé vlastně kupují, je pozoruhodně zachovalá plaketka s VIN a původní dokumenty, obojí přežilo v pozoruhodně dobrém stavu. Když si totiž dnes postavíte z náhradních dílů dva „nové” Busíky, budete sice mít dvakrát stejné auto, ale když na jedno nalepíte původní plaketku s VIN a řeknete, že je to zrestaurovaný originál z roku 1962 přímo z Německa (což bude de facto pravda, i když ono restaurování představuje úplně novou stavbu), prodáte jej klidně za 5 milionů Kč, jak praví prodávající. Zatímco druhé, úplně stejně dobré auto neprodáte jako neoriginální stavbu možná ani za peníze, za které se prodá tento šrot - cena se snadno může vyšplhat ještě o stovky tisíc více.

Takový je svět automobilového sběratelství v roce 2017 - platí se za všechno původní a papírově jakkoli výjimečné, i když to reálně nic až tak mimořádného být nemusí. Někteří říkají, že je to bublina, která splaskne. A s ohledem na absenci rozumu za tím vším mohou mít pravdu...

Je obtížné uvěřit, kolik jsou lidé ochotni zaplatit za tuto hromadu šrotu - 1 - Volkswagen Bus 1962 srot prodej 01Je obtížné uvěřit, kolik jsou lidé ochotni zaplatit za tuto hromadu šrotu - 2 - Volkswagen Bus 1962 srot prodej 02Je obtížné uvěřit, kolik jsou lidé ochotni zaplatit za tuto hromadu šrotu - 3 - Volkswagen Bus 1962 srot prodej 03Je obtížné uvěřit, kolik jsou lidé ochotni zaplatit za tuto hromadu šrotu - 4 - Volkswagen Bus 1962 srot prodej 04Je obtížné uvěřit, kolik jsou lidé ochotni zaplatit za tuto hromadu šrotu - 5 - Volkswagen Bus 1962 srot prodej 05Je obtížné uvěřit, kolik jsou lidé ochotni zaplatit za tuto hromadu šrotu - 6 - Volkswagen Bus 1962 srot prodej 06Je obtížné uvěřit, kolik jsou lidé ochotni zaplatit za tuto hromadu šrotu - 7 - Volkswagen Bus 1962 srot prodej 07Je obtížné uvěřit, kolik jsou lidé ochotni zaplatit za tuto hromadu šrotu - 8 - Volkswagen Bus 1962 srot prodej 08Je obtížné uvěřit, kolik jsou lidé ochotni zaplatit za tuto hromadu šrotu - 9 - Volkswagen Bus 1962 srot prodej 09Je obtížné uvěřit, kolik jsou lidé ochotni zaplatit za tuto hromadu šrotu - 10 - Volkswagen Bus 1962 srot prodej 10Je obtížné uvěřit, kolik jsou lidé ochotni zaplatit za tuto hromadu šrotu - 11 - Volkswagen Bus 1962 srot prodej 11Je obtížné uvěřit, kolik jsou lidé ochotni zaplatit za tuto hromadu šrotu - 12 - Volkswagen Bus 1962 srot prodej 12Je obtížné uvěřit, kolik jsou lidé ochotni zaplatit za tuto hromadu šrotu - 13 - Volkswagen Bus 1962 srot prodej 13Je obtížné uvěřit, kolik jsou lidé ochotni zaplatit za tuto hromadu šrotu - 14 - Volkswagen Bus 1962 srot prodej 14Je obtížné uvěřit, kolik jsou lidé ochotni zaplatit za tuto hromadu šrotu - 15 - Volkswagen Bus 1962 srot prodej 15Je obtížné uvěřit, kolik jsou lidé ochotni zaplatit za tuto hromadu šrotu - 16 - Volkswagen Bus 1962 srot prodej 16Je obtížné uvěřit, kolik jsou lidé ochotni zaplatit za tuto hromadu šrotu - 17 - Volkswagen Bus 1962 srot prodej 17Je obtížné uvěřit, kolik jsou lidé ochotni zaplatit za tuto hromadu šrotu - 18 - Volkswagen Bus 1962 srot prodej 18Je obtížné uvěřit, kolik jsou lidé ochotni zaplatit za tuto hromadu šrotu - 19 - Volkswagen Bus 1962 srot prodej 19Je obtížné uvěřit, kolik jsou lidé ochotni zaplatit za tuto hromadu šrotu - 20 - Volkswagen Bus 1962 srot prodej 20
Bezcenný šrot? Omyl, auto, za které už teď někdo v aukci nabízí více jak za zbrusu novou Fabii. A cena se může klidně vyšplhat i na dvojnásobek

Je obtížné uvěřit, kolik jsou lidé ochotni zaplatit za tuto hromadu šrotu - 21 - Volkswagen Bus 1962 srot prodej 21
Tohle je na něm ta nejcennější, vlastně jediná cenná věc

Zdroj: eBay

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 6 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše