Reklama

K mání je komunistický luxus v dokonalém stavu, pramálo jetá Škoda ze suché garáže

Svého času to bylo nejtuctovější z tuctových aut, i v jeho nabídce ale existoval vrchol - verze 120 LS. Dnes jsou skoro všechny po smrti, tato zdaleka ne.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je komunistický luxus v dokonalém stavu, pramálo jetá Škoda ze suché garáže

17.2.2018 | Mirek Mazal | 54 příspěvků

Svého času to bylo nejtuctovější z tuctových aut, i v jeho nabídce ale existoval vrchol - verze 120 LS. Dnes jsou skoro všechny po smrti, tato zdaleka ne.

Škoda 120 a její klony z dob rudé nadvlády nad naší kotlinou sloužily jako lidové vozy a dodnes zůstaly v srdcích nás nebo našich otců. Ojeté kusy se i teď v prodeji objevují celkem běžně, narazit na hezký kousek je ale čím dál výjimečnější. A ještě vzácnější je natrefit na exemplář, který nebyl tuctový a v nabídce škodovek řady 742 se řadil k výjimečnějším. O to raději ale jsme, když se takový v inzerci objeví.

Jde o kus z první výrobní série tohoto modelu, která byla v prodeji od druhé poloviny 70. let. Štíhlou nabídku tehdy uváděla Škoda 105 S, následovala 105 L a dále byl k dispozici střední typ 120 L. Vrcholem možného se od roku 1977 stalo provedení 120 LS, luxusnější a silnější verze, do příchodu provedení GLS dokonce vlajková loď AZNP. A právě jeden z těchto typů se nyní objevil v prodeji ve vskutku nevídaném stavu.

Zkratka LS znamená de Luxe Super. Vybavenější provedení 120 LS šlo na první dobrou poznat čtveřicí kulatých hlavních světlometů a chromovaných rámečků bočních oken. V kabině byl navíc otáčkoměr, jiná palubní deska, nově opěrky hlavy nebo vyhřívání zadního okna. Zásadním rozdílem byl silnější motor (43 kW místo 38 kW) zvedající maximální rychlost na 150 km/h. V Československu se tento typ vyráběl od roku 1977 nakonec až do dubna 1987, tedy i po dobře známé modernizaci v z roku 1983.

Kus, který máme před sebou, je z roku 1979 a má za sebou úctyhodných 39 let života. Za tu dobu ale najel pouhých 33 824 kilometrů a podle prvního a jediného majitele se s ním ze suché garáže vyjíždělo zásadně během hezkého počasí. Za jiných okolností bychom o tom mohli pochybovat, ale tentokrát pro to není mnoho prostoru - jen s tak malým nájezdem a neustálým garážováním mohlo na autě zůstat vše původní a přitom zachovalé. Na skle je pořád vidět nálepka se schematem řazení a detaily interiéru, které můžeme spatřit, ukazují stav blízký původnímu.

Prodávající má k vozu i veškeré původní doklady a pochopitelně také aktuální registrační značky s platnou STK. Nabídka je to vskutku výjimečná a taková je i cena - 199 000 korun českých je na „stodvacítku” vážně dost. Ale ukažte nám, kdy naposledy jste viděli exemplář v takovém stavu, navíc v provedení LS? Je to dnes pozoruhodná vzpomínka na to, co za komunismu představovalo „lidový luxus”, beztak pro naprostou většinu lidí zcela nedostupný...

K mání je komunistický luxus v dokonalém stavu, pramálo jetá Škoda ze suché garáže - 1 - Skoda 120 LS 1979 na prodej 01K mání je komunistický luxus v dokonalém stavu, pramálo jetá Škoda ze suché garáže - 2 - Skoda 120 LS 1979 na prodej 02K mání je komunistický luxus v dokonalém stavu, pramálo jetá Škoda ze suché garáže - 3 - Skoda 120 LS 1979 na prodej 03K mání je komunistický luxus v dokonalém stavu, pramálo jetá Škoda ze suché garáže - 4 - Skoda 120 LS 1979 na prodej 04K mání je komunistický luxus v dokonalém stavu, pramálo jetá Škoda ze suché garáže - 5 - Skoda 120 LS 1979 na prodej 05K mání je komunistický luxus v dokonalém stavu, pramálo jetá Škoda ze suché garáže - 6 - Skoda 120 LS 1979 na prodej 06
Škoda 120 LS z roku 1979 s méně jak 34 tisíci km od prvního majitele, který ji většinu času garážoval, to už se dnes vážně nevidí

Zdroj: Euro Oldtimers

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 54 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše