Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic

21.3.2017 | Petr Prokopec | 9 příspěvků

Koncern Volkswagen je s více jak 10 miliony prodaných vozů moloch, velkou část jeho zisku ale obstarává značka, která vyrobila pouhých 238 tisíc aut.

Před několika málo dny zveřejnil koncern VW své finanční výsledky za loňský rok. Ten byl sice poznamenán dieselovou krizí, přesto ale Němci dokázali vydělat majlant. Na jejich konto totiž celkově přiteklo 5,87 bilionu korun, z čehož 394,57 miliard korun připadá na provozní zisk a skoro 200 miliard Kč na zisk před zdaněním. K tomu přispěly všechny zúčastněné značky, jedna ale skutečně kralovala.

Pokud v tuto chvíli myslíte na Porsche, trefili jste hřebíček na hlavičku. Automobilka z Zuffenhausenu v loňském roce dodala více než 238 tisíc nových aut, což je působivé číslo samo o sobě. Tedy alespoň na segment, v němž Porsche působí. Jde totiž kupříkladu už o jednu desetinu registrací BMW, přičemž jen za poslední tři roky odbyt vzrostl o 47 procent. O ztrátě exkluzivity se sice do jisté míry mluvit dá, nikoliv však o propadu výdělků.

Ony registrace totiž představují obrat ve výši 602,66 mld. Kč, z čehož více než šestina (konkrétně 105,4 mld. Kč) připadá na zisk. Jen pro srovnání, samotný VW dodal takřka šest milionů aut, se kterými je spojen obrat ve výši nemalých 2,86 bilionu korun. Na zisk ovšem nepřipadá ani polovina výdělku Porsche, tedy 51,35 mld. Kč (jedna šestapadesátina obratu).

Volkswagen tedy sice je ziskový, musí ovšem prodat miliony aut, aby dosáhl polovičního zisku Porsche s dvěma stovkami tisíc prodaných vozů. Jeho dcera z Zuffenhausenu tak optikou celého loňského roku vydělávala v průměru na každém prodaném automobilu 433 020 Kč. Čili jinými slovy, ve chvíli, kdy Porsche vypustí ze svých skladů jeden vůz a dodá jej zákazníkovi, rovná se jeho zisk ceně faceliftované Škody Octavia osazené základní výbavou a přeplňovaným litrovým motorem.

Porsche tím ovšem nepřekonává pouze mateřskou značku - či jakéhokoliv jiného výrobce z koncernu (otázkou je Bugatti, jenž své podrobné finanční výsledky nezveřejňuje, dříve se ale postaralo o jedno z nejztrátovějších aut všech dob) - ale kupříkladu i BMW nebo Mercedes. Tyto německé firmy totiž mají na svém kontě průměrný zisk 125 510 Kč z každého prodaného vozu. Polepšily si tedy oproti číslům z prvního pololetí, Porsche ale mohou jen tiše závidět.

V tomto ohledu ale vše bledne oproti Ferrari. Značka si totiž v loňském roce přišla u každého prodaného vozu na opravdu neskutečných 2 259 220 Kč a ještě výrazně navýšila zisk na jeden prodaný automobil z prvního loňského pololetí. Jak jsme ale již mnohokrát uvedli, jde o průměr, který je u Italů ovlivněn celou řadou faktorů - více než 30 % celkového zisku značky totiž generuje prodej všemožných „blbinek” s logem značky či příjmy ze zábavního parku. Ale pomáhají například i příjmy z prodeje motorů.

I proto můžete namítnout, že zisk na jedno prodané auto takto počítat nejde, ale lze tyto faktory oddělovat? Ferrari by neprodalo ani jednu čepici s vlastním logem, ani jeden parfém, kdyby jeho auta nebyla tím, čím jsou. Stejně tak by nikdo neštěkl po jeho zábavním parku ani technice. Automobilky pořád dělají především auta a je celkem nepodstatné, jestli si zisky ze své primární aktivity vylepšují příplatkovou třízónovou klimatizací nebo klíčenkou posázenou diamanty - jsou to spojité nádoby. A že Ferrari umí v prodeji čehokoli se svým logem chodit jak nikdo jiný, jde k jeho cti, nikoli naopak.

Výsledky všech automobilek za celý loňský rok zatím nemáme k dispozici, přiložené tabulky ale reflektují stav za první pololetí roku 2016 a dovolují udělat si obrázek o ziskovosti dalších značek. Ferrari a Porsche na vrcholu už jsme si probrali, stejně jako BMW a Mercedes kousek pod ním. Velmi vysoko jsou ale i další „prémiovky” jako Jaguar Land Rover, Maserati a Audi, které dokáží vydělat i přes 100 tisíc Kč na jednom voze.

Obyčejnější značky se musí vesměs spokojit s nižšími čísly, až na Nissan a Chevrolet, které se umí dostat i přes 50 tisíc Kč zisku na jeden prodaný vůz. Solidně je na tom i Škoda, která se dále drží dost nad hranicí 1 000 Eur zisku na kus, mnohé další známé značky - zmíněný VW nevyjímaje - ale mají problém dostat se se ziskovou marží byť nad 2 procenta a při cenách svých aut jsou rády, když jim z jednoho vozu zbude alespoň 10 tisíc Kč zisku...

Průměrný zisk a marže jednotlivých značek na každé prodané auto

(kompletní data za 1. pololetí roku 2016)

Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 1 - Prumerny zisk na prodane auto 2016 znacky 01

Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 2 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 002Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 3 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 004Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 4 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 009Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 5 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 018Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 6 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 063Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 7 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 066
Škoda přináší v rámci koncernu VW největší zisky na jedno auto v rámci masových značek

Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 8 - Test VW Passat B8 2008 exterier 10Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 9 - Test VW Passat B8 2008 exterier 13Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 10 - Test VW Passat B8 2008 exterier 11Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 11 - Test VW Passat B8 2008 exterier 19Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 12 - Test VW Passat B8 2008 Interier 01Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 13 - Test VW Passat B8 2008 Interier 07
Přímo značce Volkswagen se naopak moc nedaří

Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 14 - Ferrari 488 GTB zive 01Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 15 - Ferrari 488 GTB zive 02Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 16 - Ferrari 488 GTB zive 04Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 17 - Ferrari 488 GTB zive 05Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 18 - Ferrari 488 GTB zive dalsi 24Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 19 - Ferrari 488 GTB zive dalsi 27
Ferrari má zisk na jednom autě s velkým náskokem nejvyšší

Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 20 - 2016 porsche macan gts ofic 03Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 21 - 2016 porsche macan gts ofic 04Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 22 - 2016 porsche macan gts ofic 05Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 23 - 2016 porsche macan gts ofic 06Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 24 - Porsche Macan druha oficialni sada 30Kolik loni vydělávaly značky na každém autě? Jedna i miliony, jiné skoro nic - 25 - Porsche Macan druha oficialni sada 33
Porsche je na tom se ziskovou marží podobně, jeho odbyt je ale ve srovnání s Ferrari skoro 30násobný. I díky novému SUV Macan

Zdroje: Bloomberg, UDE-CAR

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 9 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše