Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mechanik rozebral motor Škody Octavia 1,9 TDI se skoro 700 000 km. A nestačil se divit
19.5.2018 | Petr Miler | 141 příspěvků
Tohle auto stálo necelých 6 000 Kč a najelo toho tolik, že by se za svůj život dostalo skoro na Měsíc a zpět. Co na to jeho technika? I mechanik se divil.
Minulý týden jsme vám ukázali, jak vypadá Škoda Octavia 1,9 TDI se skoro 700 tisíci km. Právě k takové se dostal Alex z Car Throttlu, a protože nemá ve zvyku nechávat si takové věci pro sebe, do detailu nám ji představil. Po vizuální stránce to nebyla žádná nádhera - zvenčí to ještě šlo, interiér ale vypadal spíše jako mobilní vepřín a nefunkčnost některých docela zásadních věcí (dveře řidiče...) naznačovala, že předchozí dva majitelé nebyli zrovna puntíčkáři.
Po stránce péče o vnitřek a zevnějšek jistě ne, auto ale po prý celou dobu jeho života servisovali, jak se patří. Na Alexe tak navzdory svému věku (jde o vůz z roku 1998, tedy o čerstvého dvacátníka) auto působilo mechanicky velmi robustním dojmem, jenže pocity mohou být jedna věc a realita druhá. Octavii tak vzal do servisu specializujícího se vozy koncernu VW, aby ji mechanik nejen pořádně prohlédl, ale také rozebral její motor. A teprve tady začínají být věci opravdu zajímavé.
Mechanik od auta s 695 tisíci km nečekal žádné zázraky, předpokládal zejména velké zanesení motoru karbonem a vysoké opotřebení některých částí. Jenže to bylo skoro naposledy, co o takových věcech hovořil. Od té doby už jen neustále opakoval slova o nevíře, překvapení a schopnosti auta zapůsobit tím, v jakém stavu je. Schválně si zkuste spočítat, kolikrát řekne slova jako „surprised”, „impressed”, „can not believe” či podobná, sám jsme to vzdal, když mi přestaly stačit prsty všech končetin.
Nejprve je z motoru odmontován EGR-ventil, u tak jetého auta obecně problematická část. Ani tady není zdrojem radost, stará se o část úniků oleje a je hodně zakarbonovaný, jenže funguje bez potíží. A už to je zdrojem překvapení. Dále je zkoumán spodek vozu, zejména výfuková soustava, která je skutečně dodnes originální. Nevyhnula se jednomu svařování poblíž katalyzátoru, původní zadní tlumič s vyraženým datem výroby 07/1998 je ale ve skoro neuvěřitelném stavu.
To samé říká mechanik o celém spodku, který prý vypadá jako na autě s necelými 160 tisíci kilometry. Podobná slova volí po demontáži hlavy válců - vůbec první za dobu existence vozu -, která odhalí mimořádně zachovalé vačky. Jejich nejnamáhanější součásti jsou opotřebované mnohem méně, než čekal. Kdyby měl jen podle sundané hlavy odhadovat počet najetých km, tipne si něco kolem 220 tisíc - u auta se skoro 700 tisíci by prý očekával mnohem více opotřebení.
Podobné chvály se dočká zbytek motoru. Karbonu je tu dost, očekával jej ale mnohem více. Vložky válců nejsou viditelně vydřené, písty vypadají též dobře a prohlédnout si můžeme i vysokotlaké vstřikovače, též v dobré kondici. Demontováno je pochopitelně i turbo, v němž též vidíme nějaký ten karbon a jisté vůle, ale znovu je ve velmi dobrém stavu, na původní díl rozhodně.
Mechanik říká, že motor vypadá trochu jako by auto mělo kilometry „stočené” dopředu a přičítá to pravidelnému servisu. Je zajímavé, že minimálně poslední majitel, který očividně neznal slovo „vysavač”, dopřával vozu řádnou péči v servisu, ale... dobře že tak.
Na této Octavii tak v podstatě ani nebylo co opravovat - motor dostal nový olej apod., preventivně vyměněno bylo i těsnění pod hlavou, a to i spolu s čištěním dotčených částí od karbonu. Mechanik říká, že je očistil jen částečně, protože karbon tu vše spíše utěsnil a kdyby na motor ani nesáhl, možná by vydržel déle než takto.
Je to každopádně zajímavý rozbor, který se hned tak nevidí. Podívejte se na něj níže - i když víme, že tahle věta některé z vás rozdráždí, také tato zkušenost ukazuje, že motor 1,9 TDI si svou slávu nevydobyl náhodou. Uměl přesně to, co mají lidé rádi - slušně zabrat, moc „nežrat” a hodně vydržet...
Motor 1,9 TDI této Octavie I je fit nejen pocitové, rozborka ukázala i jeho nečekaně dobrý faktický stav
Zdroj: Car Throttle@Youtube
Další zajímavé články:
Diskuze 141 příspěvků
Bleskovky
- Na jedoucí auto spadl velký kus mostní konstrukce, doslova jej prošpikoval
dnes - Řidič Audi na horách drsně poznal, že pohon všech kol quattro není všemocný
včera - Řidič Porsche uháněl až 215 km/h za autem s majáky, policisty zkusil obměkčit prstenem
včera - Policie teď dokáže změřit rychlost auta až ze vzdálenosti 1 km, touto hračkou
21.2.2019 - Někdo si postavil falešné nejlepší Ferrari z plechu, nebojí se s ním vyrazit do ulic
20.2.2019

Nejčtenější články
- Podívejte se, kolik platí letos stáje Formule 1 jen za startovné, ani zde se nehraje fér
25.1.2019 - Slavný detroitský most se zřítil na silnici, nedávno se pod ním proháněli Clarkson a spol.
25.1.2019 - Volvo zkusilo obejít dealery a auta prodávat bez nich, ve Státech ale tvrdě narazilo
25.1.2019 - Muž dostal desítky milionů korun poté, co ho policie zatkla za „krádež” vlastního auta
25.1.2019 - Porsche skutečně dokázalo drasticky snížit hodnotu aut „zlobivých” zákazníků
25.1.2019 - Představení Audi Q8 v losím testu zcela mění vnímání velkých SUV
25.1.2019 - Pokud vám ani nejluxusnější SUV na trhu nejsou dobrá, můžete si koupit Místokrále
25.1.2019 - Bugatti náhle odpískalo projekt SUV. Už existují jen dvě značky, které ho nepostaví
25.1.2019 - Nejlepší auta v dlouhodobých testech Němců. Najet 100 tisíc km zvládají jako nic
25.1.2019 - Kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie je dnes raritou za miliony
25.1.2019
Živá témata na fóru
- P: BMW Ski and Snowboard Bag 22:19 - M.Z.
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 20:34 - Stepan
- BMW Divize 17:40 - Vrooom
- Dacia Duster 17:31 - mattonecz
- Koupě ojetého auta ( do 50 000 km ) do 500 000 15:08 - Rageweawer
- Onboard videa 14:08 - řidičBOB
- Gastronomické okénko 13:24 - pavproch
- Co právě teď posloucháte? 13:02 - pavproch
- Lyžárna 12:56 - pavproch
- audi a3 , spojka? prevodovka? 22:55 - speedo
Autobazar
Škoda Roomster 1.2 TSI
r.v. 2013
209 000,- KčOpel Astra 1.6 CDTI
r.v. 2015
240 000,- KčFord Focus 1.0 EcoBoost
r.v. 2016
330 000,- KčŠkoda Fabia 1.0 TSI
r.v. 2018
310 000,- KčŠkoda Octavia 1.6 TDI
r.v. 2016
350 000,- KčŠkoda Fabia 1.0 TSI
r.v. 2018
336 000,- KčRenault Clio 1.5 dCi
r.v. 2017
260 000,- KčŠkoda Fabia 1.2 TSI
r.v. 2013
186 000,- Kč