Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy

25.10.2016 | Petr Prokopec | 2 příspěvky

Patří to k sobě asi jako slepice k vejci - fotbalista se dostane k penězům, koupí si rychlý supersport a dříve či později nabourá. Tohle teď má skončit.

Není třeba zmiňovat, že vrcholoví sportovci patří do jiné platové kategorie než většina normálních lidí. Vrchol žebříčku okupují fotbalisté, z nichž např. Cristiano Ronaldo či Lionel Messi ročně pobírají miliardy korun. Není proto divu, že pořídit si mohou koupit jakékoli auto, na které si ukáží. Problémem však je, že vůz je obvykle neposlouchá tak, jako míč, a tak kombinace omezených řidičských schopností a velmi rychlého auta nezřídka vede k nehodám.

O tom by mohl vyprávět třeba zmíněný Ronaldo, kterých měl podobných patálií už více. Jeho špatná série začala už před sedmi léty, kdy o bariéru v tunelu poblíž Manchesteru zlikvidoval prakticky nové Ferrari 599 GTB. Šlo o jednu ze známých nehod, podobných, třeba ne tak slavným hráčům, se ale stala spousta. Bylo by možné napsat knihu, která je bude dokumentovat, níže ale najdete třeba záběry z karambolu šestadvacetiletého útočníka klubu West Ham United Diafra Sakho, který na počátku letošního roku prolétl se svým Lamborghini Huracán skrze zahradní zídku. Ve svém jednání přitom není osamocený, pro což má Bradley Busch, psycholog a šéf společnosti InnerDrive pracující s elitními sportovci, vědecké vysvětlení.

Nejde tu ani tak o to, že mladí lidé ochotněji riskují, což je obecně platný fakt. Důležitý je v kombinaci s jiným: „Jednou za týden fotbalista zažívá nával adrenalinu, když hraje před nacpaným stadionem. Na tomto stavu následně může být závislý, což se může přenést na řízení,“ vysvětluje Busch, proč fotbalisté nemají problém oddávat se adrenalinovým hrátkám na silnici i bez patřičných schopností. Jeho slovům se rozhodl naslouchat spoluzakladatel společnosti Premier Sports Network Spencer Hidge, který přesvědčil vedení Premier League, že stejně jako fotbalisté potřebují trénink na trávníku, potřebují jej i za volantem.

Ve spolupráci s dealerem luxusních vozů HR Owen, kde fotbalisté nakupují velmi často, tak vznikla škola sportovní jízdy. Tu provozuje společnost Total Car Control na testovací dráze v Millbrooku, kde se Ivan Thompsett snaží přivést profesionální sportovce k rozumu. „Je to přístup mysli. Stačí, abyste vzali schopnosti, které fotbalisté používají na trávníku - kontrola, uvědomění, plánování, pozorování a vyrovnanost - a aplikovali je na řízení.“

Thompsett přitom ví, o čem mluví, neboť je zvyklý učit zejména mladé řidiče, jak zvládat výkonné vozy. Nedávno tak jeho školu navštívil sedmnáctiletý Ukrajinec, který jako dárek od svého otce dostal nové BMW M5. „Vykazoval ovšem veškeré znaky nezkušeného mladíka: nedostatečnou vizi, příliš mnoho agresivity, málo jemnosti a více optimismu než talentu. Co však bylo nejpodstatnější, na silnici nedokázal obrazně vidět dostatečně daleko.“

Vůči tomuto mladíkovi však mají fotbalisté nespornou výhodu v tom, že dovedou lépe plánovat a využít příležitostí. Nicméně ani to je nakonec nezachrání před jistou cestou vstříc havárii. Nyní je ale Thompsett také učí, jak se řítit rychlostí 210 km/h a přitom sledovat jen jeden bod. „Je to způsob, jak rozdělit činnost mozku na kontrolování vozidla - nebo míče - a zároveň po očku sledovat, co se děje okolo vás.“

Vůz by přitom měl být prodloužením těla řidičů, nikoliv jejich ega. „Ještě před jízdou si musí uvědomit, že mají řídit klidně a soustředěně. Rychlost vychází z jemného řízení, nikoliv ze zběsilého.“ To jsou jistě dobré rady, které mohou být přínosné nejen pro fotbalisty.

Uvidíme, s jakým úspěchem se tato snaha setká, ublížit ale snad nemá čemu, silnice vždy potřebují především více schopných řidičů. V případě pozitivních výsledků by mohla aktivita Britů inspirovat někoho i u nás, však ani v České republice či na Slovensku není o nehody špičkových aut slavných sportovců nouze. A otřepané „kdyby to zachránilo jediný lidský život” - a nebo zajímavé auto - tady není tak nemístná motivace...

Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy - 1 - Footballers Car Crash 01Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy - 2 - Footballers Car Crash 02
Že ho Ferrari 599 GTB neposlouchá není míč, se Ronaldo tvrdě přesvědčil v roce 2009

Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy - 3 - Footballers Car Crash 03Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy - 4 - Footballers Car Crash 04Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy - 5 - Footballers Car Crash 05Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy - 6 - Footballers Car Crash 06Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy - 7 - Footballers Car Crash 07Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy - 8 - Footballers Car Crash 08Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy - 9 - Footballers Car Crash 09Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy - 10 - Footballers Car Crash 10
Vrak jeho supersportu byl později na prodej s necelým 3 000 najetými km

Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy - 11 - Footballers Car Crash 11Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy - 12 - Footballers Car Crash 12Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy - 13 - Footballers Car Crash 13Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy - 14 - Footballers Car Crash 14Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy - 15 - Footballers Car Crash 15Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy - 16 - Footballers Car Crash 16Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy - 17 - Footballers Car Crash 17Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy - 18 - Footballers Car Crash 18
Takto pro změnu dopadl Nissan GT-R poté, co s ním Andrej Ješčenko narazil v rychlosti 170 km/h do betonového sloupu

Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy - 19 - Footballers Car Crash 19Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy - 20 - Footballers Car Crash 20Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy - 21 - Footballers Car Crash 21Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy - 22 - Footballers Car Crash 22
Diafra Sakho na počátku letošního roku havaroval s Lamborghini Huracán

Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy - 23 - Footballers Car Crash 23Nehody silných aut fotbalistů mají skončit, liga jim zařídila školu sportovní jízdy - 24 - Footballers Car Crash 24
Nehod fotbalistů ale bylo mnohem, mnohem více, jsou něčím docela častým

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 2 příspěvky

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše