Nejznámější značky aut: které komu patří? A které jsou poslední nezávislé?

30.7.2017 | Marek Bednář | 14 příspěvků

Ve světě plném fúzí a akvizic je těžké se zorientovat v tom, kterou značku aut si kam zařadit. Pár obrázků tady ale řekne vše - nezávislých značek je minimum.

Když se u nás řekne „koncern”, většina lidí si představí Volkswagen AG, protože jeho produkty jsou na našich silnicích nejvíce vidět a označení „koncernové auto” pro vozy VW AG zlidovělo. Jenže Volkswagen není ani zdaleka jediný automobilový koncern na světě; dá se říci, že v nějakých podobných uskupeních je většina v Evropě známých automobilek a jen minimum značek stojí samostatně.

Níže vám nabízíme zajímavou infografiku, která tyto vztahy přehledně organizuje i po posledních akvizicích. Nejsou tu všechny značky světa, pochopitelně, ale ty v Evropě nejznámější tu vidíme a je tu i jedna čínská - protože vlastní Volvo a čerstvě i Lotus. Čínských automobilek je ovšem nespočet a časem budou zřejmě vidět stále více - už proto, jaký význam pro svůj trh mají a kam se díky tomu dokážou posouvat. Takhle ale dnes vypadají nejznámější automobilové koncerny světa.

Kdo komu patří v automobilovém průmyslu slovy

Volkswagen AG: Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bugatti, Lamborghini, Bentley, Porsche
Toyota: Lexus, Scion, Daihatsu
General Motors: Chevrolet, Buick, Cadillac, GMC, Opel, Holden, Vauxhall
Ford: Lincoln, Troller
Renault Nissan: Renault, Nissan, Dacia, Datsun, Samsung, Infiniti, Lada, Mitsubishi
Hyundai: Hyundai, Kia
Daimler: Mercedes-Benz, AMG, Smart
Fiat Chrysler Automobiles: Fiat, Alfa Romeo, Ferrari, Lancia, Maserati, Chrysler, Dodge, Jeep, Ram
Honda: Honda, Acura
BMW: BMW, Rolls Royce, Mini
Suzuki: Suzuki, Maruti
PSA Peugeot Citroën: Peugeot, Citroën
Tata Motors: Tata, Daewoo, Jaguar, Land Rover
Geely: Geely, Volvo, Lotus
Nezávislé značky: Subaru, Mazda, Tesla, McLaren, Aston Martin

Sluší se dodat, že nezávislých značek bychom mohli najít více, zmiňme třeba britský Ariel. Ale ve srovnání s těmito značkami nejsou příliš známé a vyrábějí jen pár stovek aut za rok. A také, že vztahy byly ještě nedávno v mnoha případech jinak - Volvo spolupracovalo s Fordem, Jaguar také, koncern Chrysler (tj. značky Chrysler, Dodge, Jeep a tehdy ještě i Plymouth) byl před několika lety součástí Daimleru a ještě předtím spolupracoval s Mitsubishi.

Mitsubishi je ale teď pod křídly Renaultu a Nissanu, který i díky tomu ovládl celý svět. A k dalšímu překreslení mapy dojde zřejmě co nevidět - v plném proudu je akvizice Opelu ze strany PSA, která bude dokončena možná už na sklonku léta. Pak se zase jedna značka přesune do trochu jiného „chlívku”.

Takhle bychom mohli pokračovat i dále, jenže to je minulost a nebo budoucnost. Zmiňme ale značku Subaru, která není koncernově spojena s žádnou jinou automobilkou, Toyotě ale patří nemalý podíl v mateřské firmě. A jak jistě každý petrolhead ví, tyhle dvě značky spolupracovaly na tzv. Toyobaru, tedy sporťáku, pojmenovaného Toyota GT86, Subaru BRZ nebo Scionu FR-S, dokud existoval.

A můžeme přidat i značku Roewe, tedy Rover vlastněný čínským gigantem SAIC nebo Proton, který s Lotusem spadl do klína už zmiňovanému Geely. A také se mnohokrát mluvilo o spojení GM a FCA - podle všeho k němu nedojde, alespoň ne v dohledné době. Ale kdyby se to stalo, představte si, s jak obří firmou bychom měli co do činění...

I bez toho lze ale očekávat, že akvizice, fúze a další formy spojení velkých automobilových značek budou pokračovat. Tlak na náklady je velký a úspory z rozsahu fungovat nepřestaly. A jen tak ani nepřestanou...

Kdo komu patří v automobilovém průmyslu obrazem

Nejznámější značky aut: které komu patří? A které jsou poslední nezávislé? - 1 - Ktere znacky aut komu patri 01Nejznámější značky aut: které komu patří? A které jsou poslední nezávislé? - 2 - Ktere znacky aut komu patri 02
Infografika popisuje vztahy mezi automobilkami docela přehledně

Nejznámější značky aut: které komu patří? A které jsou poslední nezávislé? - 3 - Test Seat Leon Cupra 280 2014 prvni 06Nejznámější značky aut: které komu patří? A které jsou poslední nezávislé? - 4 - Test Skoda Octavia RS 230 prvni 07Nejznámější značky aut: které komu patří? A které jsou poslední nezávislé? - 5 - Test VW Golf 7 GTI srovnavaci 008Nejznámější značky aut: které komu patří? A které jsou poslední nezávislé? - 6 - Audi A4 2015 30 TDI quattro Sport prvni test PerexNejznámější značky aut: které komu patří? A které jsou poslední nezávislé? - 7 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 01Nejznámější značky aut: které komu patří? A které jsou poslední nezávislé? - 8 - Test Bentley Continental Flying Spur Speed rychly 11Nejznámější značky aut: které komu patří? A které jsou poslední nezávislé? - 9 - Bugatti Vision GT real zive VW Night PerexNejznámější značky aut: které komu patří? A které jsou poslední nezávislé? - 10 - Lamborghini Huracan 2014 prvni kus v CR perex
Dát dohromady klíčové značky koncernu Volkswagen není zase tak složité. Zorientovat se na celém kolbišti už je těžší...

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 14 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše