Nejznámější značky aut: Které komu patří? A které jsou stále ještě nezávislé?

Ve světě plném fúzí a akvizic bývá těžké se zorientovat v tom, kterou značku aut si kam zařadit. Pár obrázků tady ale řekne vše - významnějších nezávislých značek je dnes minimum.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nejznámější značky aut: Které komu patří? A které jsou stále ještě nezávislé?

25.12.2018 | Petr Miler

Nejznámější značky aut: Které komu patří? A které jsou stále ještě nezávislé?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ve světě plném fúzí a akvizic bývá těžké se zorientovat v tom, kterou značku aut si kam zařadit. Pár obrázků tady ale řekne vše - významnějších nezávislých značek je dnes minimum.

Když se u nás řekne „koncern”, většina lidí si představí Volkswagen AG, protože jeho produkty jsou na našich silnicích nejvíce vidět a označení „koncernové auto” pro vozy VW AG zlidovělo. Jenže Volkswagen není ani zdaleka jediný automobilový koncern na světě, vv nějakých podobných uskupeních je naprostá většina známých automobilek a jen minimum značek stojí samostatně. Není to nový stav, ale velké koncerny stále pohlcují další značky a když už není co koupit, prodávají si je mezi sebou.

Níže vám nabízíme zajímavou infografiku, která tyto vztahy přehledně organizuje i po posledních akvizicích. Nejsou tu všechny značky světa, pochopitelně, ale ty v Evropě nejznámější tu vidíme a je tu i jedna čínská - protože vlastní Volvo a od loňska i Lotus. Čínských automobilek je ovšem nespočet a časem budou zřejmě vidět stále více - už proto, jaký význam pro svůj trh mají a kam se díky tomu dokážou posouvat. Takhle ale dnes vypadají nejznámější automobilové koncerny světa.

Kdo komu patří v automobilovém průmyslu slovy

Volkswagen AG: Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Škoda, Volkswagen
Toyota: Daihatsu, Lexus, Scion (tak trochu v likvidaci)
General Motors: Buick, Cadillac, GMC, Holden, Chevrolet
Ford: Lincoln, Troller
Renault-Nissan (aliance, nikoli koncern): Dacia, Datsun, Infiniti, Lada, Mitsubishi, Nissan, Renault, Samsung
Hyundai: Hyundai, Kia
Daimler: Mercedes-Benz, AMG, Smart
Fiat Chrysler Automobiles: Alfa Romeo, Dodge, Ferrari, Fiat, Chrysler, Jeep, Lancia (opět tak trochu v likvidaci), Maserati, Ram
Honda: Acura, Honda
BMW: BMW, Mini, Rolls Royce
Suzuki: Maruti, Suzuki
PSA Peugeot Citroën: Citroën, Peugeot, Opel, Vauxhall
Tata Motors: Daewoo, Jaguar, Land Rover, Tata
Geely: Geely, Lotus, Volvo
Nezávislé značky: Aston Martin, Mazda, McLaren, Subaru, Tesla.

Kdo komu patří v automobilovém průmyslu obrazem


Nejznámější značky aut: Které komu patří? A které jsou stále ještě nezávislé? - 1 - Ktere znacky aut komu patri 2018 01Nejznámější značky aut: Které komu patří? A které jsou stále ještě nezávislé? - 2 - Ktere znacky aut komu patri 2018 02
Infografika popisuje vztahy mezi automobilkami přehledně

Sluší se dodat, že nezávislých značek bychom mohli najít více, zmiňme třeba britský Ariel. Ale ve srovnání s těmito značkami nejsou příliš známé a vyrábějí jen pár stovek aut za rok. A také, že vztahy byly ještě nedávno v mnoha případech jinak - Volvo spolupracovalo s Fordem, Jaguar také, koncern Chrysler (tj. značky Chrysler, Dodge, Jeep a tehdy ještě i Plymouth) byl před několika lety součástí Daimleru a ještě předtím spolupracoval s Mitsubishi.

Mitsubishi je ale teď pod křídly Renaultu a Nissanu, proběhla už zmíněná akvizice Opelu ze strany PSA a takhle bychom mohli pokračovat i dále, změny probíhaly, probíhají a probíhat budou, proto také snadno ztrácíme přehled. Zmiňme ještě značku Subaru, která není koncernově spojena s žádnou jinou automobilkou, Toyotě ale patří nemalý podíl v mateřské firmě. A jak jistě každý nadšenec ví, tyhle dvě značky spolupracovaly na tzv. Toyobaru, tedy sporťáku, pojmenovaného Toyota GT86, Subaru BRZ nebo Scionu FR-S, dokud existoval.

A můžeme přidat i značku Roewe, tedy Rover vlastněný čínským gigantem SAIC nebo Proton, který s Lotusem spadl do klína už zmiňovanému Geely. A také některé značky končí svou pouť životem - Scion už jsme naťukli, na kahánku má i Lancia a vsadili bychom se, že všechny současné americké značky též další dekádu nepřežijí.

Lze tedy očekávat, že další změny budou přijdou a až se tak stane, „automobilovou mapu světa” si znovu překreslíme.

Nejznámější značky aut: Které komu patří? A které jsou stále ještě nezávislé? - 3 - Audi A4 2015 30 TDI quattro Sport prvni test PerexNejznámější značky aut: Které komu patří? A které jsou stále ještě nezávislé? - 4 - Test Bentley Continental Flying Spur Speed rychly 11Nejznámější značky aut: Které komu patří? A které jsou stále ještě nezávislé? - 5 - Bugatti Chiron 0-400-0 prvni sada 02Nejznámější značky aut: Které komu patří? A které jsou stále ještě nezávislé? - 6 - Lamborghini Huracan 2014 prvni kus v CR perexNejznámější značky aut: Které komu patří? A které jsou stále ještě nezávislé? - 7 - Porsche 911 Carrera 4S 992 vs 991 03Nejznámější značky aut: Které komu patří? A které jsou stále ještě nezávislé? - 8 - Test Seat Leon Cupra 280 2014 prvni 06Nejznámější značky aut: Které komu patří? A které jsou stále ještě nezávislé? - 9 - Skoda Octavia RS 245 test preview 01Nejznámější značky aut: Které komu patří? A které jsou stále ještě nezávislé? - 10 - VW Golf 2017 dalsi GTI 07
Dát dohromady klíčové značky koncernu Volkswagen není zase tak složité. Zorientovat se na celém kolbišti už je těžší...

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.