Němci vyzkoušeli jedno z nejlevnějších aut na světě. Může vůz za 78 tisíc fungovat?

U nás se neprodává a nelze očekávat, že by se tu prodávat začal. O to více je zajímavé zjistit, jak jeho projev hodnotí někdo zvyklý na dražší evropské vozy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Němci vyzkoušeli jedno z nejlevnějších aut na světě. Může vůz za 78 tisíc fungovat?

19.7.2017 | Petr Prokopec | 35 příspěvků

U nás se neprodává a nelze očekávat, že by se tu prodávat začal. O to více je zajímavé zjistit, jak jeho projev hodnotí někdo zvyklý na dražší evropské vozy.

Na sklonku loňského roku zamířila na evropské trhy nová Lada Vesta. U vozu ruského původu se neočekávalo, že by mohl zaujmout i něčím jiným než cenou, nicméně německý Auto Bild, který mohl sedan osazený atmosférickou jedna-šestkou naladěnou na 106 koní vyzkoušet, hodnotí novinku Lady poměrně kladně. Jistě, o zábavě za volantem můžete pouze snít, nicméně za nějakých 300 tisíc korun dostanete opravdu bohatou výbavu zahrnující automatickou klimatizaci, zpětnou kameru či navigaci s dotykovým displejem.

Pokud se na seznam prvků nabízených již standardně podíváte, pak vozu dost možná odpustíte jistou lacinost či nezáživnost při řízení. Koneckonců, posádku odveze z bodu A do bodu B bez problémů, navíc i v jistém komfortu, neboť Vesta má v základu třeba i vyhřívaná přední sedadla. Zavazadelník pobere 480 litrů, lze tak do něj napěchovat vše potřebné na víkend i na týdenní dovolenou u moře. Sedan Lady tak oslovuje nejen Čechy, ale i obecně náročnější Němce.

Může ale na něco podobného pomýšlet i mnohem levnější vůz? Na to se nyní zaměřili kolegové z německé odnože webu GT Spirit, kterým se do rukou dostal Datsun redi-GO. Ten lze v Indii v přepočtu pořídit za pouhých 78 500 Kč, tedy asi čtvrtinu toho, co necháte v showroomu Lady za Vestu či necelé tři průměrné české mzdy. Ve výsledku tak nemusíte ani příliš šetřit a i při placení všech složenek budete na japonský crossover za půl roku mít. Má ale smysl po něm toužit?

Dle Němců byste o tomto voze měli minimálně přemýšlet, pokud by byl na Starém kontinentu k mání. Je totiž sice určen pro rozvojové trhy a jeho rozměry jsou kapesní, nicméně špatně nevypadá. Při pohledu na délku 3,42 metru, šířku 1,56 metru a výšku 1,54 metru prý odvedli designéři Datsunu nadmíru dobrou práci. Zepředu sice redi-GO někomu připomene ocucaný bonbon jako svého času Nissan Micra, nicméně zezadu vypadá zajímavěji, zvláště díky výraznému prolisu, který víko zavazadelníku dělí napůl.

Uvnitř je již nízká cena daleko více patrná, máme tu totiž záplavu lacinějších plastů poskládaných takříkajíc bez nápadu. Ona útlost vozu se pak projevuje i na jisté stísněnosti, cestující hřmotnějších postav se tak vpředu i přes centrální tunel budou rameny dotýkat. Na druhou stranu vám však menší venkovní rozměry vozu nebudou dělat jediný problém v úzkých městských uličkách a svým způsobem tento prcek připomíná původní Mini. Zajímavé je, že redi-Go má zavazadelník o objemu 222 litrů, moderní Mini o 11 litrů méně.

Zatím to tedy se znovuzrozením Datsunu vypadá dobře, motorový prostor a bezpečnostní prvky ovšem jeho hodnocení sráží. V prvém případě byla totiž dosud jedinou volbou atmosférická jednotka o objemu 0,8 l a výkonu 54 k, která sice reagovala dobře na plynový pedál, ovšem pouze do rychlosti 100 km/h. Poté již bylo příliš patrné, že agregátu schází výkon a cokoli jako předjíždění ve stovce bylo velmi komplikované. Jízdní dojem pak ještě shazoval nepřesný pětistupňový manuál.

Němci ovšem správné dodávají, že redi-Go čeká v tomto směru světlejší budoucnost. Datsun aktuálně odhalil nový litrový motor (tříválec) se 68 koňmi, který již vozu propůjčí použitelnější dynamiku. I když na trhání asfaltu to stále nebude. S tím ale nejspíše nikdo nepočítá, stejně jako nelze očekávat, že by japonský crossover v ceně kabelky z Pařížské byl vybaven stejnými bezpečnostními a asistenčními systémy, jako třeba zmiňovaná Vesta.

Stávajícím evropským standardům stran ochrany posádky tedy redi-Go nevyhovuje, dle značky se jeho bezpečnostní výbava zlepší až v roce 2019. Není tedy překvapením, že Datsun s jeho dovozem do Evropy zatím nepočítá, i když ona nízká cena, pozitivně hodnocený vzhled či poměrně velký komfort, který vůz nabízí i při delších cestách, by dozajista nejednoho zákazníka uchvátily. A opět, nejen v České republice, ale i v Německu, kde by mnoha lidem na pořízení stačila jen výplata jedna. Někteří totiž prostě a jednoduše nic lepšího nepotřebují.

S ohledem na vysoké standardy zejména bezpečnostního charakteru je ale uvedení tohoto vozu na evropské trhy prakticky nemožné. A kdyby měl místní minimální pravidla změnit, necelých 80 tisíc už stát zdaleka nebude, s čím by zmizela i velká část jeho „indického kouzla”. Jestli je to škoda nebo ne, to už posuďte sami...

Němci vyzkoušeli jedno z nejlevnějších aut na světě. Může vůz za 78 tisíc fungovat? - 1 - Datsun redi-GO test DE 01Němci vyzkoušeli jedno z nejlevnějších aut na světě. Může vůz za 78 tisíc fungovat? - 2 - Datsun redi-GO test DE 02Němci vyzkoušeli jedno z nejlevnějších aut na světě. Může vůz za 78 tisíc fungovat? - 3 - Datsun redi-GO test DE 03Němci vyzkoušeli jedno z nejlevnějších aut na světě. Může vůz za 78 tisíc fungovat? - 4 - Datsun redi-GO test DE 04Němci vyzkoušeli jedno z nejlevnějších aut na světě. Může vůz za 78 tisíc fungovat? - 5 - Datsun redi-GO test DE 05Němci vyzkoušeli jedno z nejlevnějších aut na světě. Může vůz za 78 tisíc fungovat? - 6 - Datsun redi-GO test DE 06
Datsun redi-GO prošel testem německých kolegů. A lze říci, že obstál, vzhledem ke své ceně nepředstavuje žádnou automobilovou tragédii

Zdroj: GT Spirit Deutschland, Foto: NDTV

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 35 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše