Německo mění pravidla pro používání zimních pneu. Jak se vyhnout pokutě?

Dnes v jsou Německu zimní pneu povinné prakticky stejně, jako u nás. Od 1. ledna tomu tak ale nebude a se zde legální výbavou můžete mít potíže.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Německo mění pravidla pro používání zimních pneu. Jak se vyhnout pokutě?

13.10.2017 | Marek Bednář | 56 příspěvků

Dnes v jsou Německu zimní pneu povinné prakticky stejně, jako u nás. Od 1. ledna tomu tak ale nebude a se zde legální výbavou můžete mít potíže.

S nadcházející zimou se můžeme kromě potřeby přezutí na zimní pneumatiky, pokud tedy nejezdíte na celoročních, „těšit” také na horlivé policisty, kteří budou v místech či období povinnosti použít zimní obutí zkoumat, co máte na autě obuto. Zda je jejich snaha motivována bezpečností na silnicích nebo potřebou vybrat peníze, nechme nyní stranou.

V České republice zůstávají pravidla stejná. Pokud „se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,” pak musíte mít na autě zimní pneu, říká v § 40a zákon č. 361/2000 Sb. v aktuálním znění.

Vzorek zimních nebo celoročních pneumatik musí mít hloubku nejméně 4 mm v hlavních dezénových drážkách a takové pneumatiky musíte mít obuté na celém území ČR od 1. 11. do 31. 3., je-li splněna podmínka v předchozím odstavci. Vhodné pneumatiky se pak poznají tak, že mají na bočnici symbol sněhové vločky nebo označení M+S (Mud+Snow, bláto+sníh), nebo nějakou variantu, anebo to jsou terénní pneumatiky.

Německá pravidla jsou dnes prakticky stejná, ale od 1. ledna 2018 doznávají určitých změn. Především je novinkou, že označení M+S na pneumatikách nestačí, neboť se začalo objevovat i na pneu, které pro zimní provoz vhodné nejsou. Aby tedy byla pneumatika německým policistou považována za vhodnou pro zimní provoz, musí mít na bočnici symbol sněhové vločky na pozadí horského štítu - ať už v kombinaci s M+S nebo nikoli. Jinými slovy - to, co vám bude stačit v České republice, v Německu neobstojí.

Nesplnění této povinnosti němečtí policisté „ocení” pokutou až do 75 Eur (1 900 Kč), tedy o 15 Eur vyšší sazbou, než jakou bylo dosud trestáno použití těch letních. Další novinkou pak je, že trestán pokutou do této výše bude nejen řidič za to, že s takovým autem vyjel, ale i provozovatel za to, že to umožnil. Tedy, pokud nejde v obou případech o jednu a tu samou osobu.

Určitou útěchou může být, že se toto nařízení vztahuje jen na nově vyrobené pneumatiky, tedy ty výrobou v roce 2018 či novější. To na první pohled znamená výhru, neboť cokoliv zimního obujete letos, do Německa s tím tuto zimu bez problému můžete. Je ale otázkou, jak moc budou policisté ochotni na datum výroby reálně hledět, navíc pochopitelně už tuto zimu můžete nazout pneu vyrobené po 1. lednu. Tíživější ale bude nové omezení příští rok - ať už máte pneu jakkoli dobré chcete, v Německu budou bez zmíněného symbolu za hranicí zákona.

V souvislosti s německými změnami od roku 2018 stojí za zmínku také fakt, že od dubna 2018 budou muset být všechny nové modely osobních aut, které se budou prodávat na území EU, vybaveny automatickým systémem nouzového volání eCall. Netýká se to všech nově prodaných aut, jen všech nových modelů, které budou homologovány po 1. dubnu 2018.

eCallu jsme se věnovali v minulosti - je to systém, který v případě nehody sám zavolá pomoc. EU si od něj slibuje, že sníží počet úmrtí na evropských silnicích o 10 %. Protože je povinný, silně připomíná štěnici, nicméně podle nařízení EU musí systém průběžně odstraňovat nevyužité informace a nesmí shromažďovat metadata, která by mohla být zneužita pro vytváření map pohybu jednotlivých aut. Údaje o poloze vozidla také má vysílat pouze v případě tísňového volání, nikoliv nepřetržitě. Kromě toho má eCall záchranným složkám také sdělit, na jaké palivo vůz jezdí a kolik v něm zrovna sedí osob.

Mýtné na dálnicích v Německu řidiče osobních aut ještě nečeká, platný termín je od 1. ledna 2019. Od roku 2018 se však mění také některá pravidla pro auta registrovaná v Německu, ovšem ta pro českého nebo slovenského řidiče zase tak důležitá nejsou.

Německo mění pravidla pro používání zimních pneu. Jak se vyhnout pokutě? - 1 - Nova pravidla zimni pneu Nemecko 2018 01Německo mění pravidla pro používání zimních pneu. Jak se vyhnout pokutě? - 2 - zimni pneu oznaceni nemecko 2018 01Německo mění pravidla pro používání zimních pneu. Jak se vyhnout pokutě? - 3 - zimni pneu oznaceni nemecko 2018 02
M+S v Německu nebude stačit, pokud budou mít vaše gumy datum výroby po 1. lednu 2018. Symbol vločky bude nutný

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 56 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama