Německo zakázalo Uber na celém území, pod pokutou 7 milionů Kč za jízdu

Uber v Německu narazil s funkcí Pop, která nabízí spolujízdu, avšak stále využívá mobilu jako taxametru.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Německo zakázalo Uber na celém území, pod pokutou 7 milionů Kč za jízdu

2.9.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Německo zakázalo Uber na celém území, pod pokutou 7 milionů Kč za jízdu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Uber v Německu narazil s funkcí Pop, která nabízí spolujízdu, avšak stále využívá mobilu jako taxametru.

Ve sporu tradičních taxikářů s americkou novinkou Uber si mohou taxikáři připsat jedno ne úplně bezvýznamné vítězství - okresní soud ve Frankfurtu zakázal používání této aplikace pro jakousi „veřejnou městskou spolujízdu”, kterážto funkce se nazývá Uber Pop. Řidiči, nabízející své služby v rámci Uber Pop, totiž nemají povolení pro přepravu dalších osob za úplatu, jak je v Německu potřeba.

Jiná kategorie služeb Uberu, označovaná jako Uber Black, zůstává v činnosti. Řidiči vozů v této kategorii mají výše zmíněná povolení. Jednak tedy mohou normálně vozit lidi s taxametrem ve formě mobilu cestujícího, a jednak se tomu nedá úplně říkat spolujízda, protože pokud člověk má povolení na přepravu osob, „drožkařením” se nejspíše živil ještě před začátkem spolupráce s Uberem.

Soudní verdikt má okamžitou účinnost a platí pro celé území Německa, nikoli pouze pro Frankfurt či okolí. Sankce za případné nedodržení zákazu je enormní - 250 000 Eur, tedy bezmála 7 milionů korun za každou uskutečněnou jízdu. Tohle nařízení si asi dovolí ignorovat málokdo.

Důvod k zákazu Uberu Pop zřejmě pramení z toho , že aplikace funguje de facto jako taxametr a přitom řidič není dle německých zákonů oprávněn něco takového provádět. Kdyby cena závisela na dohodě předem, dalo by se to spíš chápat jako „příspěvek na benzín” než jako „platba za službu”.

Taxikáři považují Uber za nekalou konkurenci, jelikož řidiči nemusí splňovat mnohdy až nesmyslně přísné podmínky pro získání oprávnění k takové činnosti. Nesouhlas se tedy dá pochopit, ačkoliv příčina je v deformacích trhu nastavených státem. Nové deformace to spraví jen těžko, přesto není výjimečné, aby požadavky zákazů byly vyslyšeny. Uber nesmí operovat například v Berlíně či v Paříži. V Hamburku údajně není zákaz platný kvůli procesním pochybením.

Americká společnost Uber se proti rozhodnutí soudu pochopitelně odvolala. Podle vlastních slov se bude snažit všemi dostupnými prostředky bránit se soudnímu verdiktu. Ten na první pohled hraje do karet taxikářské lobby; ostatně, taxikáři by na městských spolujízdách tratili nejvíce. Všimněte si ceníku z Mnichova na fotografiích níže - za kilometr v rámci služby Uber Pop zaplatíte jen 90 centů, tedy asi 24 korun. Není se co divit, že se tradiční taxikáři bojí o zákazníky. Za povšimnutí také stojí fakt, že soud rozhodl ve zrychleném řízení.

Ani Uber nehraje vždycky úplně čistě, jak ukazuje například jeho soupeření s konkurenčním Lyftem v ulicích amerických měst. Většinou se to ale týká přebírání řidičů, nikoliv stávkování v ulicích a volání po státním omezení činnosti toho druhého.


Německo zakázalo Uber na celém území, pod pokutou 7 milionů Kč za jízdu - 1 - taxi ilustracni 04Německo zakázalo Uber na celém území, pod pokutou 7 milionů Kč za jízdu - 2 - taxi ilustracni 02
Taxikáři v Německu dosáhli částečného vítězství, spolujízda v rámci Uberu tam byla zakázána

Německo zakázalo Uber na celém území, pod pokutou 7 milionů Kč za jízdu - 3 - uber pop munichNěmecko zakázalo Uber na celém území, pod pokutou 7 milionů Kč za jízdu - 4 - uber black munich
Služba Uber Pop (vlevo) v Německu prozatím končí, Uber Black (vpravo) funguje dál. Cenový rozdíl, v tomto případě z Mnichova, je podstatný

Zdroj: Frankfurter Allgemeine Zeitung

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.