Reklama

Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje

K dosti paradoxní situaci dochází po 1. září letošního roku v nabídce plug-in hybridů na starém kontinentu. EU sice tento typ pohonu adoruje a podporuje, její nová pravidla ale odhalila jeho faleš.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje

23.11.2018 | Petr Prokopec

K dosti paradoxní situaci dochází po 1. září letošního roku v nabídce plug-in hybridů na starém kontinentu. EU sice tento typ pohonu adoruje a podporuje, její nová pravidla ale odhalila jeho faleš.

Vůči plug-in hybridním automobilům jsme vždy byli poněkud rezervovaní. Nikoliv proto, že bychom se chtěli jakkoliv bránit pokroku, nýbrž spíše s ohledem na přetvářku, která je obklopovala. Ta byla dána měřícím cyklem spotřeby NEDC, který zcela pomíjel energii na vstupu. Pokud tedy hybridy nabízely kupříkladu dojezd ryze na elektřinu ve výši nějakých 50 kilometrů, byl tento úsek do celkového výsledku započítán jako bezemisní. Za pomoci dalších známých kliček se pak výrobci snadno dostávali s papírovou spotřebou pod 2 litry v průměru, třebaže v reálném světě jezdila tatáž auta za několikanásobek.

Automobilky ale v tomto případě nevytvářely iluzi superúsporného automobilu kvůli zákazníkům, ti těmto číslům dávno nevěřili, ale kvůli Evropské unii a národním úřadům. Většina zemí, které vyplácí nemalé dotace na elektrifikované vozy, v případě hybridů brala jako mezní laťku produkci 50 gramů CO2 na kilometr. V případě benzinových motorů tato hodnota odpovídá 2,1litrovému průměru, právě proto se vlastně všichni výrobci museli mermomocí dostat pod tuto hranici. Cyklus NEDC jim to bez problémů umožňoval, jak ale dobře víme, k 1. září letošního roku jej nahradila nová metodika, jejímž výsledkem je i reálnější spotřeba.

Ona zase tak reálná není, pro automobilky přesto představuje nesnáz. Dokud spotřeba držela pod 2,1 l/100 km a emise pod 50 g/km, měli zákazníci nárok na dotace a výrobci na ekologické kredity. S příchodem WLTP ale obojí padá, tedy za předpokladu, že nedojde k výraznému přepracování takového vozu. Nicméně taková změna si již žádá povolání účetních s kalkulačkami, jež musí rozhodnout, zda se další investice již vyplatí či nikoliv. A pro většinu plug-in hybridů to znamená konec - buď úplný, nebo jen evropský.

Přesně kvůli tomu skončilo BMW i3, nyní stejný osud potkal Audi A3 e-tron. Toto provedení bylo představeno v roce 2012, přičemž pod kapotou byla přeplňovaná jedna-čtyřka se 150 koňmi. Elektromotor o dodatečném výkonu 102 koní byl součástí šestistupňového automatu. Krmila ho lithium-iontová baterie o kapacitě 8,8 kWh dle oficiálních informací zajišťující dojezd 50 km. Právě díky tomu byla průměrná spotřeba vypočítána na 1,6-1,8 litru na sto kilometrů, tedy na ekvivalent 36-40 gramů oxidu uhličitého. Do starých norem se tak e-tron vešel skvěle, do nových se ale nevejde a Audi po kratším váhání rozhodlo o jeho konci.

Stejný osud je spojen rovněž s Audi Q7 e-tron, jež elektromotor párovalo s třílitrovým turbodieselem. Podle původních norem mělo jezdit za 1,8-1,9 litru na sto kilometrů. V jeho případě je tuplem jisté, že pod 50 gramů CO2 na kilometr s novou metodikou nezamíří. Značka se čtyřmi kruhy se tedy náhle ocitla bez jakéhokoliv elektrifikovaného vozu, neboť výroba elektrického Audi e-tron sice započala v září, nicméně na realizaci dodávek prozatím ještě nedošlo.

Že přitom za stopkami pro hybridy skutečně stojí jen emise, dotace a kredity, dokazuje skutečnost, že A3 e-tron a Q7 e-tron zmizely pouze z evropské nabídky Audi, stejně jako i3 u BMW. V té americké ale A3 a i3 k dispozici jsou. A to jsou jen některá už definitivní a oficiálně ohlášená „úmrtí”, v Evropě se nyní neprodává téměř žádný dobíjecí hybrid - namátkou VW Golf a Passat GTE nebo hybridní BMW řad 5 a 7. U nich buď automobilky doufají, že se pod magickou padesátku ještě dostanou, nebo na ně zanevřely též, jen to zatím nikomu neřekly.

Docela svérázný evropský osud pro typ pohonu, který je Evropskou unií adorován a masivně ekonomicky podporován, co říkáte?

Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 1 - Audi A3 e-tron 2013 oficialni sada 01Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 2 - Audi A3 e-tron 2013 oficialni sada 02Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 3 - Audi A3 e-tron 2013 oficialni sada 03Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 4 - Audi A3 e-tron 2013 oficialni sada 04Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 5 - Audi A3 e-tron 2013 oficialni sada 05Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 6 - Audi A3 e-tron 2013 oficialni sada 06Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 7 - Audi A3 e-tron 2013 oficialni sada 07Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 8 - Audi A3 e-tron 2013 oficialni sada 08Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 9 - Audi A3 e-tron 2013 oficialni sada 09Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 10 - Audi A3 e-tron 2013 oficialni sada 10Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 11 - Audi A3 e-tron 2013 oficialni sada 11Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 12 - Audi A3 e-tron 2013 oficialni sada 12Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 13 - Audi A3 e-tron 2013 oficialni sada 13Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 14 - Audi A3 e-tron 2013 oficialni sada 14
Hybridní Audi A3 Sportback e-tron dostalo padáka, jeho emise totiž s novou metodikou WLTP narostly nad úroveň vyžadovanou pro dotace i ekokredity

Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 15 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 01Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 16 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 02Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 17 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 03Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 18 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 04Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 19 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 05Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 20 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 06Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 21 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 07Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 22 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 08Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 23 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 09Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 24 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 10Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 25 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 11Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 26 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 12Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 27 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 13Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 28 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 14Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 29 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 15Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 30 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 16Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 31 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 17Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 32 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 18Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 33 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 19Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 34 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 20Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 35 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 21Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 36 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 22Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 37 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 23Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 38 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 24Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 39 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 25Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 40 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 26Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 41 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 27Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 42 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 28Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 43 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 29Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 44 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 30Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 45 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 31Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 46 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 32Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 47 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 33Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 48 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 34Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 49 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 35Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 50 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 36Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 51 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 37Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 52 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 38Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 53 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 39Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 54 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 40Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 55 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 41Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 56 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 42Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 57 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 43Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 58 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 44Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 59 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 45Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 60 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 46Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 61 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 47Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 62 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 48Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 63 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 49Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 64 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 50Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 65 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 51Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 66 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 52Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 67 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 53Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 68 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 54Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 69 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 55Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 70 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 56Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 71 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 57Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 72 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 58Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 73 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 59Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 74 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 60Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 75 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 61Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 76 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 62Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 77 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 63Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 78 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 64Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 79 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 65Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 80 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 66Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 81 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 67Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 82 - Audi Q7 2015 e-tron nova sada 68
Totéž poslalo přes palubu také diesel-elektrické Audi Q7 e-tron, jenž ostatně mezních 50 gramů CO2 na kilometr dosahovalo již před změnou metodiky

Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 83 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 13Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 84 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 14Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 85 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 15Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 86 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 16Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 87 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 17Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 88 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 18Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 89 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 19Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 90 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 20Nová pravidla EU zabíjí jeden dobíjecí hybrid za druhým, ač je sama EU miluje - 91 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 21
A mrtvé je i BMW i3 ve verzi REX, tedy s elektrickým i spalovacím motorem

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše