Reklama

Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce

Měli jste pocit, že o všech motorových obětech nových pravidel EU pro homologaci nových aut už jste dávno museli slyšet? Omyl, dozvídáme se o dalších a dalších, z různých stran.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce

5.10.2018 | Mirek Mazal

Měli jste pocit, že o všech motorových obětech nových pravidel EU pro homologaci nových aut už jste dávno museli slyšet? Omyl, dozvídáme se o dalších a dalších, z různých stran.

Nová pravidla pro homologaci jakéhokoli auta, které má být nyní nabízeno k prodeji ve státech Evropské unie, jsou přísná. Sám nový způsob měření spotřeby a emisí je náročný a když se k němu přidá přísnější varianta emisní normy Euro 6, stává se z řady motorů prakticky neprodejné zboží. Už skoro rok se ví, že řada pohonných jednotek z nabídek výrobců zmizí a o spoustě z nich jsme vás průběžně informovali. Přesto by bylo mylné se domnívat, že teď už musíme vědět vše - reálný dopad nových bruselských pravidel přináší stále nová překvapení.

I my jsme si nakonec mysleli, že důsledky nových nařízení už dokážeme odhadnout, nyní se ale dozvídáme se o třech nových odpadlících, znovu jen na evropské půdě. Posledně překvapilo vyřazení dieselového Bentley Bentayga, nyní přichází zprávy ze světa benzinů a hybridů.

Snad největší škoda je nejsilnějšího Jaguaru XJ, který si evropský zákazník od září též nemůže objednat. Automobilka stáhla vlajkovou loď XJR 575 z nabídky potichu, a to pouhý rok poté, co model debutoval. Pohodlný sedan s motorem V8 neměl nárok splnit požadavky nových pravidel za nákladů, které by byly pro Brity ospravedlnitelné. Sami přiznávají, že luxusní expres je pro Jaguar okrajovým zbožím a zkrátka nebylo ekonomicky únosné upravit rychlou limuzínu tak, aby nové normy splňovala. Spolu s XJR 575 a pětilitrovým osmiválcem o výkonu 423 kW (575 koní) skončil také benzínový motor V6 o objemu tří litrů.

Ve výsledku je tedy XJ nyní k dodání pouze s dieselovými motory, což je úplně poprvé za půlstoletí jeho existence. Navíc je jistě pozoruhodné, že urychlení zavedení nových pravidel, k němuž došlo kvůli kauze Dieselgate, ve výsledku favorizuje naftové motory - o podobných důsledcích se dozvídáme i od dalších automobilek od Audi přes BMW až po Škodu. Benzinové agregáty V6 a V8 zůstávají k dispozici ve zbytku světa a není to tedy tak, že by je Jaguar vyřazoval z nabídky pro absolutní nezájem či cokoli podobného.

Vedle dvou objemných motorů Jaguar se vlivem evropských předpisů z nabídky BMW pakuje i stroj, který vypadá jako stvořený pro novou dobu. Jde i3 REx (Range Extender), tedy elektromobil doplněný malým spalovacím motorem pro ty, kteří se bojí omezeného dojezdu. Jistě praktická a také nikoli špatně prodávaná věc, přesto ani tu od teď v Evropě nekoupíte - k dispozici bude čistě elektrická verze.

Také BMW přiznává, ze za rozhodnutím stojí zkratka WLTP a že ve zbytku světa zůstane i3 REx k dispozici. Ačkoli přesné důvody eliminace Mnichov nezveřejnil, na vině bude zřejmě obvyklý zabiják hybridů z poslední doby. Testy, které nejsou tak nereálné jako dříve, znamenají vyšší spotřebu paliva, která optikou emisí oxidu uhličitého u hybridů často překročí mez 50 gramů CO2 na kilometr. To vůz činí pro automobilku prodejně nezajímavým z hlediska evropských i lokálních pravidel, která favorizují hybridy s emisemi pod 50 g CO2/km.

Noví odpadlíci jsou tedy z úplně opačných sfér nabídek pohonných jednotek a je třeba se ptát, kolik obětí WLTP ještě bude. Pokud je těžké do patřičných mezí dostat výkonné i úsporné hybridní stroje, pak v prodeji nutně zůstanou jen... „normální auta”. Snad nemusíme dodávat, že představa takového automobilového světa se nám nelíbí. Krása je v pestrosti a ta dostává letos v Evropě v případě techniky aut pořádně na frak.

Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 1 - Jaguar XJR575 2018 prvni sada 04Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 2 - Jaguar XJR575 2018 prvni sada 01Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 3 - Jaguar XJR575 2018 prvni sada 03Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 4 - Jaguar XJR575 2018 prvni sada 16Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 5 - Jaguar XJR575 2018 prvni sada 17Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 6 - Jaguar XJR575 2018 prvni sada 18Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 7 - Jaguar XJR575 2018 prvni sada 19Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 8 - Jaguar XJR575 2018 prvni sada 20

Jaguar vyřadil z evropské nabídky XJR575...

Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 9 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 13Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 10 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 14Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 11 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 15Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 12 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 16Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 13 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 17Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 14 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 18Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 15 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 19Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 16 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 20Nová pravidla EU potichu pohřbila další tři motory. Jeden z nich už po pouhém roce - 17 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 21
...a BMW stáhlo i3 ve verzi REx. A je třeba se ptát, o kolika obětech nových pravidel EU ještě uslyšíme

Zdroje: Auto Express a Inside Evs

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama

Autobazar

zobrazit vše

Reklama