Pohon 4x4 vs. přední pohon: co je lepší v přímém srovnání oblíbených SUV?

Pohon všech kol u SUV vypadá jako nezbytnost, ale je tomu nutně tak? Pohon 4x2 má též své přednosti a při určitém využití nemusí být limitem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Pohon 4x4 vs. přední pohon: co je lepší v přímém srovnání oblíbených SUV?

11.6.2017 | Marek Bednář | 22 příspěvků

Pohon všech kol u SUV vypadá jako nezbytnost, ale je tomu nutně tak? Pohon 4x2 má též své přednosti a při určitém využití nemusí být limitem.

„Čtyřkolka je k ničemu, jen to víc žere,” slyší občas člověk, často od někoho, kdo nikdy auto s pohonem všech kol nevlastnil. Jiný zase na pohon 4x4 nedá dopustit a vůz s náhonem jen jedné nápravy nikdy nekoupil, i když žádný takový dlouho pořádně nepoznal. Kdo má pravdu? To záleží na úhlu pohledu - život není černobílý a vždy záleží na tom, o jakém autě je řeč a jaké je jeho zamýšlené využití.

Pokud zrovna vy přemýšlíte o novém SUV či crossoveru, můžete řešit stejné dilema. Na jedné straně je možnost ušetřit nejen na palivu, ale i na pořizovací ceně a dostat lehčí, často i rychlejší, lépe ovladatelný a mrštnější vůz. Proti tomu stojí skoro imunita vůči rozmarům počasí a neprohrnutým silnicím, možnost vydat se i mimo zpevněné cesty nebo také přidaná hodnota ve formě vřelých díků, když budete méně zručné řidiče v zimě tahat ze závějí.

Co je u jakého auta víc, se jali zkoumat kolegové z německého Auto Bildu. Vzali pět oblíbených aut - BMW X1, Nissan Qashqai, Opel Mokka X, Škodu Kodiaq a Volkswagen Tiguan - vždy jeden kus s pohonem přední nápravy a jeden kus se čtyřkolkou, a vymysleli si pět testů, ve kterých by se měly ukázat rozdíly. Všechny berou za základ zpevněnou silnici, ale to je pochopitelné, jako off-road si tyto modely nekupuje prakticky nikdo.

Prvním testem bylo zrychlení v rovině na dráze dlouhé 180 metrů, ovšem na dráze mokré a levá kola byla na mokrém asfaltu, pravá kola na mokrých dlažebních kostkách. Druhý test spočíval v brzdění z 80 km/h na mokrém asfaltu. Třetí byl zajímavější - auta se rozjížděla do kopce s pravými koly na mokrém asfaltu a levými na mokrém ocelovém plátu, což mělo simulovat led.

Čtvrtý test probíhal celý na simulovaném ledu a kopec, do kterého se auta rozjížděla, měl 12% stoupání. A navíc bylo na palubě celkem 400 kg zátěže. A konečně, pátý test znamenal průjezd okruhem k testování ovladatelnosti. Okruh měl mokrý asfalt a mírou tu nebyl čas, nýbrž průměrná rychlost.

Výsledky jsme poskládali do tabulek a můžete si je projít u každého auta zvlášť. Z nich si můžete udělat vlastní závěry, co je objektivně lepší, ten subjektivní přidávají i Němci. A my v některých případech dodáváme své zkušenosti a pocity. Vše podstatné následuje.

1. BMW X1 xDrive18d

Ano, BMW X1 je dnes v základu předokolka, pohon všech kol je u slabších verzí za příplatek. Je v podstatě tímtéž, čím je Haldex u aut koncernu VW a elektronika i tady fungují dostatečně dobře na to, abyste obtížně rozeznávali chvíle, kdy jsou do pohonu zapojena pouze přední a kdy i zadní kola. Podvozek se projevuje skvěle i v extrémních situacích a přední náhon funguje dost dobře na to, že většina lidí může ušetřit a čtyřkolku si nekupovat, tvrdí Němci. A to i přes to, že čtyřkolka byla lepší ve všech měřených disciplínách včetně brzdění a že reálná spotřeba byla u obou aut stejná.

Pohon 4x4 vs. přední pohon: co je lepší v přímém srovnání oblíbených SUV? - 1 - bmw x1 fwdVSawdAB tab

Pohon 4x4 vs. přední pohon: co je lepší v přímém srovnání oblíbených SUV? - 2 - BMW X1 2016 prvni oficialni sada 68Pohon 4x4 vs. přední pohon: co je lepší v přímém srovnání oblíbených SUV? - 3 - BMW X1 2016 prvni oficialni sada 73Pohon 4x4 vs. přední pohon: co je lepší v přímém srovnání oblíbených SUV? - 4 - BMW X1 2016 prvni oficialni sada 79

2. Nissan Qashqai 1,6 dCi 4x4i

Qashqai je se čtyřkolkou lepší úplně ve všech disciplínách, dokonce přes vyšší hmotnost i v brzdění a na testovací dráze, podle Němců ale přesto subjektivně „nepřináší znatelné výhody”, a tak doporučují přední náhon.

Pohon 4x4 vs. přední pohon: co je lepší v přímém srovnání oblíbených SUV? - 5 - nissan qashqai fwdVSawdAB tab

Pohon 4x4 vs. přední pohon: co je lepší v přímém srovnání oblíbených SUV? - 6 - nissan qashqai fwdVSawdAB 01Pohon 4x4 vs. přední pohon: co je lepší v přímém srovnání oblíbených SUV? - 7 - nissan qashqai fwdVSawdAB 02Pohon 4x4 vs. přední pohon: co je lepší v přímém srovnání oblíbených SUV? - 8 - nissan qashqai fwdVSawdAB 03

3. Opel Mokka X 1,4 Turbo 4x4

Čtyřkolka u Mokky pomáhá jen při rozjezdu, nikoliv třeba ke stabilizaci vozu při brždění, a i na testovací dráze je pomalejší než předokolka. Proto Němci opět dávají přednost verzi s pohonem předních kol. Podle našich zkušeností je 4x4 při rozjezdu opravdu dobrá i na mokré šotolině a na silničních gumách - zadní náprava se totiž připojí už před rozjezdem, abyste měli co nejlepší trakci okamžitě. Za jízdy jsou její přínosy opravdu omezené.

Pohon 4x4 vs. přední pohon: co je lepší v přímém srovnání oblíbených SUV? - 9 - opel mokka x fwdVSawdAB tab

Pohon 4x4 vs. přední pohon: co je lepší v přímém srovnání oblíbených SUV? - 10 - test opel mokka x web 079Pohon 4x4 vs. přední pohon: co je lepší v přímém srovnání oblíbených SUV? - 11 - test opel mokka x web 081Pohon 4x4 vs. přední pohon: co je lepší v přímém srovnání oblíbených SUV? - 12 - test opel mokka x web 097

4. Škoda Kodiaq 2,0 TDI DSG 4x4

Nové české SUV bylo testováno se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a rozdíly, které tu znamená pohon 4x4, jsou docela velké. O 90 kg vůz byl rychlejší na mokré testovací dráze a při zrychlení do kopce na simulovaném ledu byl lepší o téměř 2/3. I my jsme měli možnost verzi 2,0 TDI s pohonem 4x4 a později i bez něj a tak rezolutní bychom nebyli. Kodiaq 2,0 TDI 4x4 je nepochybně univerzálnější, v případě jízdy po silnici je ale ve verzi 4x4 citelně rychlejší, mrštnější a lépe ovladatelný.

Pohon 4x4 vs. přední pohon: co je lepší v přímém srovnání oblíbených SUV? - 13 - skoda kodiaq fwdVSawdAB tab

Pohon 4x4 vs. přední pohon: co je lepší v přímém srovnání oblíbených SUV? - 14 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 07Pohon 4x4 vs. přední pohon: co je lepší v přímém srovnání oblíbených SUV? - 15 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 14Pohon 4x4 vs. přední pohon: co je lepší v přímém srovnání oblíbených SUV? - 16 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 41

5. Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 4Motion

Tiguan je autem s největším rozdílem v brzdění na mokru ve prospěch pohonu 4x4, konkrétně to byly tři metry. Ve zrychlení do kopce je tu čtyřkolka lepší o 70 % a spolu s BMW X1 je Tiguan jediným autem, které bylo jako čtyřkolka ve všech pěti měřených disciplínách lepší. Na rozdíl od BMW tu ovšem musíte skousnout o 13 % větší reálnou spotřebu paliva, to se tady zdá být jediným minus, proto Němci doporučují 4x4.

Pohon 4x4 vs. přední pohon: co je lepší v přímém srovnání oblíbených SUV? - 17 - vw tiguan fwdVSawdAB tab

Pohon 4x4 vs. přední pohon: co je lepší v přímém srovnání oblíbených SUV? - 18 - vw tiguan fwdVSawdAB 01Pohon 4x4 vs. přední pohon: co je lepší v přímém srovnání oblíbených SUV? - 19 - vw tiguan fwdVSawdAB 02Pohon 4x4 vs. přední pohon: co je lepší v přímém srovnání oblíbených SUV? - 20 - vw tiguan fwdVSawdAB 03

Jak vidíte, u tří aut z pěti, BMW, Nissanu a Opelu, je čtyřkolka označena za zbytnou, Škodovka a Volkswagen s ní však byly výrazně lepší než jen s pohonem předních kol. Z naměřených dat - či vlastních zkušenosti - si ale můžete udělat docela jiné závěry. Pokud k takovým dojdete, podělte se o ně s námi prosím v diskuzi...

Zdroj: Auto Bild

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 22 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše