Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pohon 4x4 vs. přední pohon: co je lepší v přímém srovnání oblíbených SUV?
11.6.2017 | Marek Bednář | 22 příspěvků
Pohon všech kol u SUV vypadá jako nezbytnost, ale je tomu nutně tak? Pohon 4x2 má též své přednosti a při určitém využití nemusí být limitem.
„Čtyřkolka je k ničemu, jen to víc žere,” slyší občas člověk, často od někoho, kdo nikdy auto s pohonem všech kol nevlastnil. Jiný zase na pohon 4x4 nedá dopustit a vůz s náhonem jen jedné nápravy nikdy nekoupil, i když žádný takový dlouho pořádně nepoznal. Kdo má pravdu? To záleží na úhlu pohledu - život není černobílý a vždy záleží na tom, o jakém autě je řeč a jaké je jeho zamýšlené využití.
Pokud zrovna vy přemýšlíte o novém SUV či crossoveru, můžete řešit stejné dilema. Na jedné straně je možnost ušetřit nejen na palivu, ale i na pořizovací ceně a dostat lehčí, často i rychlejší, lépe ovladatelný a mrštnější vůz. Proti tomu stojí skoro imunita vůči rozmarům počasí a neprohrnutým silnicím, možnost vydat se i mimo zpevněné cesty nebo také přidaná hodnota ve formě vřelých díků, když budete méně zručné řidiče v zimě tahat ze závějí.
Co je u jakého auta víc, se jali zkoumat kolegové z německého Auto Bildu. Vzali pět oblíbených aut - BMW X1, Nissan Qashqai, Opel Mokka X, Škodu Kodiaq a Volkswagen Tiguan - vždy jeden kus s pohonem přední nápravy a jeden kus se čtyřkolkou, a vymysleli si pět testů, ve kterých by se měly ukázat rozdíly. Všechny berou za základ zpevněnou silnici, ale to je pochopitelné, jako off-road si tyto modely nekupuje prakticky nikdo.
Prvním testem bylo zrychlení v rovině na dráze dlouhé 180 metrů, ovšem na dráze mokré a levá kola byla na mokrém asfaltu, pravá kola na mokrých dlažebních kostkách. Druhý test spočíval v brzdění z 80 km/h na mokrém asfaltu. Třetí byl zajímavější - auta se rozjížděla do kopce s pravými koly na mokrém asfaltu a levými na mokrém ocelovém plátu, což mělo simulovat led.
Čtvrtý test probíhal celý na simulovaném ledu a kopec, do kterého se auta rozjížděla, měl 12% stoupání. A navíc bylo na palubě celkem 400 kg zátěže. A konečně, pátý test znamenal průjezd okruhem k testování ovladatelnosti. Okruh měl mokrý asfalt a mírou tu nebyl čas, nýbrž průměrná rychlost.
Výsledky jsme poskládali do tabulek a můžete si je projít u každého auta zvlášť. Z nich si můžete udělat vlastní závěry, co je objektivně lepší, ten subjektivní přidávají i Němci. A my v některých případech dodáváme své zkušenosti a pocity. Vše podstatné následuje.
1. BMW X1 xDrive18d
Ano, BMW X1 je dnes v základu předokolka, pohon všech kol je u slabších verzí za příplatek. Je v podstatě tímtéž, čím je Haldex u aut koncernu VW a elektronika i tady fungují dostatečně dobře na to, abyste obtížně rozeznávali chvíle, kdy jsou do pohonu zapojena pouze přední a kdy i zadní kola. Podvozek se projevuje skvěle i v extrémních situacích a přední náhon funguje dost dobře na to, že většina lidí může ušetřit a čtyřkolku si nekupovat, tvrdí Němci. A to i přes to, že čtyřkolka byla lepší ve všech měřených disciplínách včetně brzdění a že reálná spotřeba byla u obou aut stejná.
2. Nissan Qashqai 1,6 dCi 4x4i
Qashqai je se čtyřkolkou lepší úplně ve všech disciplínách, dokonce přes vyšší hmotnost i v brzdění a na testovací dráze, podle Němců ale přesto subjektivně „nepřináší znatelné výhody”, a tak doporučují přední náhon.
3. Opel Mokka X 1,4 Turbo 4x4
Čtyřkolka u Mokky pomáhá jen při rozjezdu, nikoliv třeba ke stabilizaci vozu při brždění, a i na testovací dráze je pomalejší než předokolka. Proto Němci opět dávají přednost verzi s pohonem předních kol. Podle našich zkušeností je 4x4 při rozjezdu opravdu dobrá i na mokré šotolině a na silničních gumách - zadní náprava se totiž připojí už před rozjezdem, abyste měli co nejlepší trakci okamžitě. Za jízdy jsou její přínosy opravdu omezené.
4. Škoda Kodiaq 2,0 TDI DSG 4x4
Nové české SUV bylo testováno se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a rozdíly, které tu znamená pohon 4x4, jsou docela velké. O 90 kg vůz byl rychlejší na mokré testovací dráze a při zrychlení do kopce na simulovaném ledu byl lepší o téměř 2/3. I my jsme měli možnost verzi 2,0 TDI s pohonem 4x4 a později i bez něj a tak rezolutní bychom nebyli. Kodiaq 2,0 TDI 4x4 je nepochybně univerzálnější, v případě jízdy po silnici je ale ve verzi 4x4 citelně rychlejší, mrštnější a lépe ovladatelný.
5. Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 4Motion
Tiguan je autem s největším rozdílem v brzdění na mokru ve prospěch pohonu 4x4, konkrétně to byly tři metry. Ve zrychlení do kopce je tu čtyřkolka lepší o 70 % a spolu s BMW X1 je Tiguan jediným autem, které bylo jako čtyřkolka ve všech pěti měřených disciplínách lepší. Na rozdíl od BMW tu ovšem musíte skousnout o 13 % větší reálnou spotřebu paliva, to se tady zdá být jediným minus, proto Němci doporučují 4x4.
Jak vidíte, u tří aut z pěti, BMW, Nissanu a Opelu, je čtyřkolka označena za zbytnou, Škodovka a Volkswagen s ní však byly výrazně lepší než jen s pohonem předních kol. Z naměřených dat - či vlastních zkušenosti - si ale můžete udělat docela jiné závěry. Pokud k takovým dojdete, podělte se o ně s námi prosím v diskuzi...
Zdroj: Auto Bild
Další zajímavé články:
Diskuze 22 příspěvků
Bleskovky
- Až takhle rychlý dnes může být „obyčejný“ kompakt za statisíce
včera (15) - Ryzí supersport vyzval na sprint „rodinný liftback”. A asi to neměl dělat
22.4.2018 (1) - Rekordem čerstvě ověnčené Porsche dostal první český majitel. Tohle je moc i na Prahu
21.4.2018 (16) - Registrační značka tohoto Porsche skrývá šifru. Rozklíčují ji jen znalci
20.4.2018 (8) - A pak že jste včera měli špatný den. Podívejte se, co se stalo majiteli tohoto Astonu
20.4.2018 (2)

Nejčtenější články
- Soud nařídil otevřít léta opuštěný archiv zkrachovalé karosárny. Podívejte se, co objevil uvnitř
26.3.2018 (2) - Tímto autem chtějí Číňané bodovat v EU. Má doživotní záruku, internet zdarma a prodají ho až třikrát
27.3.2018 (5) - Už se ví, co byl ten tajemný prototyp auta nafocený v ČR. Škoda to definitivně není
27.3.2018 (6) - Tohle je jeden z nejluxusnějších pojízdných domů svého druhu. Zemi jeho původu byste neuhodli
27.3.2018 (1) - Zvědavec rozpáral nožem sedačku Mercedesu S. A nestačil se divit, co našel uvnitř
27.3.2018 (11) - Každý si k narozeninám dává dárky podle svých možností. Tento si nadělil nejbohatší boxer
27.3.2018 (5) - Už se ví, jak zabránit krádežím aut zneužitím bezklíčového vstupu. Řešení je geniálně jednoduché
27.3.2018 (56) - Pilot jedné z nejrychlejších motorek vyzval McLaren 720S. A sám byl v šoku z výsledku
27.3.2018 (26) - Dokumenty ze soudní pře odhalily, kolik TDI z Dieselgate po opravě skutečně zlobí
27.3.2018 (20) - Proč nevyjíždět nádrž auta až do dna? Rozborka palivového čerpadla ukáže
27.3.2018
Živá témata na fóru
- Audi A4 - servis ojetého auta 01:03 - DZetko
- Cukání motoru 1.6 Octavia 23:56 - matasek77
- Auto do 100k - student 23:29 - Stepan
- Za kolik jezdíte s dieselem? 22:36 - Snowman000
- Onboard videa 22:29 - driver
- Za kolik jezdíte s benzínem? 21:07 - řidičBOB
- Na slovenské dálnici bez známky 19:54 - Alitero
- Video a Nordschleife, the best of 19:12 - Sajmik
- Opel obecně 16:47 - HondaMan
- Lyžárna 16:30 - pavproch
Autobazar
Škoda Superb 2.0 TDI
r.v. 2014
480 000,- KčŠkoda Superb 2.0 TDI
r.v. 2017
670 000,- KčŠkoda Superb 2.0 TDI
r.v. 2016
720 000,- KčŠkoda Superb 2.0 TDI
r.v. 2015
580 000,- KčŠkoda Superb 2.0 TDI
r.v. 2016
720 000,- KčŠkoda Superb 2.0 TDI
r.v. 2012
350 000,- KčŠkoda Superb 2.0 TDI
r.v. 2016
680 000,- KčŠkoda Superb 2.0 TSI
r.v. 2015
750 000,- Kč