Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche má průšvih, zakázali mu prodávat Cayenne Diesel. Emisemi NOx to ale není
28.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dieselgate zdaleka nekončí. Překvapivé další kolo se týká Porsche, které tvrdí, že nemá nejmenší tušení, jak se do jeho motorů dostal podvodný kód.
Už skoro dva roky informujeme o vývoji kauzy Dieselgate, která zásadní měrou změnila nejen koncern VW, ale prakticky celý automobilový svět. Až do září 2015 kladně vnímané vznětové motory totiž rázem začaly být mnoha lidem trnem v oku. Nově se ovšem především mezi německou vládou a tamními výrobci má rodit dohoda, na jejímž základě budou utraceny nemalé peníze za opětovné zvýšení popularity „naftožroutů“.
Za těmito kroky nehledejte nic jiného než politikaření. Německá vláda si totiž uvědomila, že pokud bude dále táhnout proti dieselovým (a vlastně i benzinovým) motorům, mohou o práci přijít statisíce lidí. A to je vskutku hodně voličů, pročež bylo zkrátka již nutné zavelet k obratu. Je však otázkou, zda dohoda skutečně bude realizována, naplněna a hlavně zda zájem o diesely skutečně oživí. Dnes totiž došlo k dalšímu zvratu, který nelze vnímat jinak než jako další hřebíček do jejich rakve.
Německá KBA (Kraftfahrtbundesamt) nyní s okamžitou platností zakázala prodej Porsche Cayenne Diesel. Po testech tohoto SUV totiž vyšlo najevo, že je osazeno softwarem, který dokáže rozpoznat laboratorní prostředí a uzpůsobí tomu mapu řídicí jednotky. Kupodivu ale nejde o snahu snížit papírové emise NOx, nýbrž emise CO2, tedy spotřebu paliva. Ty mají dle normovaného cyklu činit 173 gramů na kilometr (6,5 l nafty na 100 km), emise ale i v laboratoři byly s použití standardní mapy motoru vyšší.
Zajímavé přitom je, že KBA na přítomnost podvodného softwaru upozornila samotná automobilka. Ta se zároveň velmi ostře pustila do značky se čtyřmi kruhy ve znaku, jejíž třílitrový šestiválec Cayenne Diesel pohání. „Cítíme se být Audi podvedeni. Představenstvo by mělo vyhodit kompletně celý management,“ uvedl k věci šéf odborů Porsche Uwe Hueck.
Samotná značka pak v tiskovém prohlášení dodala, že „Porsche během interního vyšetřování objevilo nesrovnalosti v softwaru řídicí jednotky motoru a aktivně na to upozornilo německou federální autoritu, KBA. Nesrovnalosti ovšem již nejsou spojeny se softwarem převodovky. Náprava v podobě přehrání softwaru již byla autoritami odsouhlasena a bude uskutečněna během svolávací akce.“
Automobilka dále dodala, že nemá tušení, kde se takový software v řídící jednotce motoru vzal. Odpovědnost z jejích beder ale nikdo nesejme a čeká ji svolání 22 000 aut, která prodala po celé Evropě. Ta dosud neprodaná nemohou být do vyřešení celé situace registrována, neboť jim byla odňata certifikace KBA, kterou Porsche používá pro celou Evropu. Kolik aut kvůli tomuto problému nemůže být prodáno, zatím nebylo zveřejněno. Zákaz prodeje může ale stejně jako u ve výsledku podobného problému Audi trvat klidně měsíce, a to je velmi nepříjemné - Cayenne je pro Porsche jednou z dojných krav.
Tuto situace lze také vnímat jako další kapitolu mocenských bojů, které v koncernu VW aktuálně zuří. Mateřský Porsche Holding má podle zákulisních informací na mušce zejména šéfa Audi Ruperta Stadlera. Ten je pod extrémním tlakem již od února, kdy jej jeden z někdejších techniků značky obvinil z toho, že celý skandál se odehrává pod jeho taktovkou. Technik za to byl „odměněn” za to byl výpovědí.
Stadler nicméně od té doby musí neustále obhajovat svou pozici, v čemž mu nejnovější vývoj zahrnující i svolávací akci 850 tisíc dieselových aut zrovna nenapomáhá. Ostatně stejně jako fakt, že i původní kód, který odstartoval celý skandál, má na kontě Audi. Je proto vskutku sporné, zda bude stát v čele čtyř kruhů až do roku 2022, jak bylo původně předpokládáno.
My pak jen dodáme, že KBA zjistila nesrovnalosti také u Porsche Macan S Diesel, které je osazeno stejným třílitrovým turbodieselem jako Cayenne. V tomto případě se ale o zákazu prodeje nemluví, alespoň prozatím.
Prodej Porsche Cayenne Diesel aktuálně v Německu stojí, třílitrový turbodiesel od Audi je prý osazen podvodným softwarem
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 7 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 8 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
před 10 hodinami - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
před 11 hodinami - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry