Poslední kroky Tesly dokazují, že přecenila tržní potenciál Modelu 3, zákazníci dochází

Hovoří se o něm jako o elektromobilu pro masy, jenže ty masy nejsou zase tak velké, jak si někteří představují. Zlevňování a propouštění personálu zajišťující dodání v USA ukazuje realitu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Poslední kroky Tesly dokazují, že přecenila tržní potenciál Modelu 3, zákazníci dochází

11.2.2019 | Petr Prokopec

Hovoří se o něm jako o elektromobilu pro masy, jenže ty masy nejsou zase tak velké, jak si někteří představují. Zlevňování a propouštění personálu zajišťující dodání v USA ukazuje realitu.

Na první pohled se může zdát, že Tesla má to nejhorší již definitivně za sebou. Prodeje soustavně rostou, automobilka navíc dvě čtvrtletí po sobě vykázala zisk, čehož dosáhla vůbec poprvé ve své historii. Stalo se tak navíc ještě před tím, že začala oficiálně vyvážet Model 3 také do Evropy. A aby toho nebylo málo, značka uvedla, že navyšuje efektivitu výroby, což sice na jedné straně vyústilo v propouštění dělníků, ovšem na straně druhé došlo ke snížení nákladů. Suma sumárum tu tedy máme jen pozitiva.

Jenže do letošního roku Tesla nevkročila až tak úplně pravou nohou. V prvé řadě je totiž třeba zmínit, že ve Státech automobilka dodala již 200 tisíc aut, což sice lze vnímat kladně, nicméně zároveň s dosažením tohoto mezníku došlo ke snížení vládního kreditu ve výši 7 500 USD (cca 170 500 Kč) na polovinu. To se Tesla pokusila kompenzovat snížením ceny svých aut o dva tisíce dolarů (45 500 Kč), zákazníci ale na tento krok nejspíše nezareagovali dostatečným jásotem. A proto je tu další zlevňování.

Nově je tedy Model 3 k dispozici od 42 900 USD (975 100 Kč), respektive od 35 tisíc dolarů (795 600 Kč), jak uvedl na Twitteru šéf značky Elon Musk. Automobilka se tak vlastně dle něj dostala na sumu, s jakou v roce 2016 uváděla vůz na trh. Jenže realita až tak růžová není, Musk totiž do dané sumy započítal zbývající daňový kredit a úspory na palivu. S obojím samozřejmě můžete ve Státech počítat, nicméně obojí přichází až po pořízení, navíc ony úspory na palivu jsou virtuálními počty. Na nákup tedy stále potřebujete oněch 42 900 USD, nikoliv o osm tisíc dolarů méně, ať už se na věc podíváte, jak chcete.

Už z těchto kroků je zjevné, že žádný převis poptávky nad nabídkou přinejmenším v USA neexistuje a Tesla musí sahat i na cenu, aby oslovila alespoň nějaké zájemce. Za potvrzením razantního poklesu zájmu pak můžeme vyrazit do města hříchu, tedy do Las Vegas. Tam značka měla oddělení, jenž se staralo o dodávky nových aut zákazníkům, přičemž to ještě na konci loňského roku čítalo 230 lidí. V lednu ovšem 150 z nich dostalo padáka, ona divize tedy byla nejvíce zasažena razantním propouštěním, o němž jsme se zmiňovali v úvodu.

Do tohoto oddělení přitom firma ještě v druhé polovině loňského roku přesouvala lidí z jiných částí firmy. V té době ovšem maximalizace odběrů aut byla prioritou, neboť automobilka zjevně tušila, že snížení vládního kreditu zájem o její auta značně zmenší. Nyní se ale tento krok již odehrál, a jakkoliv fanoušci značky naznačovali, že nic neovlivní, realita je zjevně o trochu jiná.

„Není již dostatek objednávek. Není tedy třeba tým, když není tolik aut, o které je třeba se postarat,“ uvedl k tématu jeden z dnes již bývalých zaměstnanců. Další pak dodal, že „jsme prodali každý vůz, jaký byl k dispozici, přičemž jsme prakticky každého člověka na této planetě, jenž vyjádřil svůj zájem o vlastnictví Tesly, obeslali s informací, že vládní kredit brzy vyprší“. Tím ale vlastně Tesla i splaskla bublinu, kterou sama předtím nafoukla.

Další dva bývalí zaměstnanci značky totiž uvedli, že veškeré rezervace byly víceméně vyřízeny a na celém severoamerickém trhu již aktuálně není pomalu jediný zákazník, který by si chtěl a především mohl dovolit Model 3 startující na sumě vyšší než 40 tisíc dolarů (909 200 Kč). I proto se vlastně značka hodlá momentálně soustředit hlavně na ukojení hladu v Evropě a v Číně. Její registrace v zámoří tak mají klesnout o polovinu, a to je vnitřní odhad Tesly.

Analytici dodávají, že zájem by bezesporu rozdmýchalo snížení ceny na proklamovaných 35 000 USD. Musk pak uvedl, že na tuto úroveň by se značka mohla dostat v polovině letošního roku, nicméně jde o „mega náročnou dřinu“. V tuto chvíli platí, že kdyby se tak skutečně stalo, pak by tato auta byla prodávána se ztrátou, nikoli se ziskem. To potvrdil i sám Musk, a tak řada analytiků zpochybňuje, zda základní Model 3 vůbec kdy dorazí.

Kalifornská automobilka tak zřetelně přecenila tržní potenciál Modelu 3, alespoň při jeho současných cenách. Ať už je to auto zajímavé či dobré jakkoli, lidí schopných nebo ochotných dát skoro milion za nový vůz je zkrátka omezené množství. A je o to omezenější, že jde o elektromobil se všemi svými specifiky. Je to i varovný signál i pro jiné automobilky, které se rády tváří, že se pouští do samozřejmého procesu, během nějž budou konvenční auta nahrazena elektrickými. Možná až tak samozřejmý nebude, možná je lidí ochotných přijmout takovou změnu mnohem méně, než si myslí.


Poslední kroky Tesly dokazují, že přecenila tržní potenciál Modelu 3, zákazníci dochází - 1 - Tesla Model 3 2019 nova sada 01Poslední kroky Tesly dokazují, že přecenila tržní potenciál Modelu 3, zákazníci dochází - 2 - Tesla Model 3 2019 nova sada 02Poslední kroky Tesly dokazují, že přecenila tržní potenciál Modelu 3, zákazníci dochází - 3 - Tesla Model 3 2019 nova sada 03Poslední kroky Tesly dokazují, že přecenila tržní potenciál Modelu 3, zákazníci dochází - 4 - Tesla Model 3 2019 nova sada 04Poslední kroky Tesly dokazují, že přecenila tržní potenciál Modelu 3, zákazníci dochází - 5 - Tesla Model 3 2019 nova sada 05Poslední kroky Tesly dokazují, že přecenila tržní potenciál Modelu 3, zákazníci dochází - 6 - Tesla Model 3 2019 nova sada 06Poslední kroky Tesly dokazují, že přecenila tržní potenciál Modelu 3, zákazníci dochází - 7 - Tesla Model 3 2019 nova sada 07Poslední kroky Tesly dokazují, že přecenila tržní potenciál Modelu 3, zákazníci dochází - 8 - Tesla Model 3 2019 nova sada 08Poslední kroky Tesly dokazují, že přecenila tržní potenciál Modelu 3, zákazníci dochází - 9 - Tesla Model 3 2019 nova sada 09Poslední kroky Tesly dokazují, že přecenila tržní potenciál Modelu 3, zákazníci dochází - 10 - Tesla Model 3 2019 nova sada 10
Mohlo by se zdát, že Tesla má veškeré problémy za sebou, nicméně slábnoucí zájem o Model 3 naznačuje spíše opak

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše