Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Problém s dostupností baterek pro auta na elektřinu je skutečný. Hyundai už teď brzdí
23.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Elektromobily na automobilovém trhu pořád paběrkují, přesto naplnění omezené poptávky už teď hatí potíže s dostupností akumulátorů.
Nedávno jsme psali o rychlém propadu ceny akcií Tesly. Jejich hodnota se během pár dnů snížila skoro o 20 procent a i když důvodů bylo více, jedním z nich byly i menší než očekávané dodávky Model S a Model X ve druhém letošním kvartálu. Tesla pro ně měla vysvětlení - potíží prý nebyl až tak nezájem zákazníků jako nedostatek akumulátorů. Dodavatel automobilky je prostě nebyl schopen dodat v potřebném množství.
O velmi podobné situaci se nyní dozvídáme z opačného konce světa, z korejského poloostrova. Tam se vyrábí elektrická varianta Hyundai Ioniq, kterou si můžete koupit i u nás. Na rozdíl od České republiky ale v Koreji po tomto voze je docela slušný zájem a třebaže nejde o závratný počet vozů, jeho následkem je, že Hyundai pro Ioniq nemá dostatek baterií a nestíhá tak vyrábět.
Můžeme jen spekulovat o tom, čím je tento problém způsoben, je ale velmi nepravděpodobné, že by firmy jako Panasonic nebo LG Chem (dodavatel akumulátorů pro Hyundai) přivedla do úzkých sama technická potřeba vyrobit pár desítek tisíc akumulátorů ročně. Nedostatek tak bude zřejmě pramenit z toho, co jsme probírali před pár dny - výroba akumulátorů potřebuje vzácné kovy, kterých není dostatek a získat jich větší množství v krátkém čase buď není možné levně a nebo vůbec.
V případě Ioniqu se přitom opravdu jedná o nízká čísla. Automobilka nyní vyrábí 1 200 kusů tohoto modelu měsíčně, tj. 14 400 ročně. Nestačí to, a tak navyšuje produkci o dalších 50 % na 1 800 kusů měsíčně - to znamená 21 600 kusů ročně. Fabrice Hyundai v jihokorejském Ulsanu, kde se Ioniqy vyrábí, taková produkce potíže nečiní, LG Chem ale nedokáže dodávat tak velké množství baterií - nebo alespoň ne tak rychle, jak by si Hyundai přálo. „LG Chem se snaží navýšit výrobu, aby uspokojilo rostoucí poptávku, ale má problémy dodat dostatek baterií Hyundai a zároveň dalším automobilkám,” píše k problému Business Korea.
Lze pochopitelně očekávat, že se firmy vyšší poptávce postupně přizpůsobí, již zmiňovaný případ Tesly ale naznačuje, že to nemusí být tak snadné. Zatímco v případě Hyundai lze hovořit alespoň o rychle rostoucí poptávce, která s LG Chemu spolu s dalšími zakázkami nemusí „hodit do krámu”, v případě Tesly nevíme o žádném prudkém nárůstu poptávky. Přesto má i ona s dodávkami akumulátorů problémy naznačující, že ony miliony elektromobilů na silnicích během pár let opravdu nejsou reálným cílem, i kdyby o ně nakrásně tolik lidí stálo.
Jak jsme již naznačili, největší část poptávky po Ioniqu Electric je domácí. Jen za první čtyři měsíce letošního roku se tam prodalo 5 581 kusů a čekací doba na nový vůz, objednaný dnes, je 4 - 5 měsíců. Podobná situace má pokračovat nejméně do září letošního roku. Oproti tomu třeba ve Spojených státech se za prvních pět měsíců letoška prodalo jen 99 kusů. V ČR má Hyundai Ioniq Electric baterie o kapacitě 28 kWh, dojezd 280 km a maximálku 165 km/h. Může být váš za 859 900 korun, takže o nějakém elektromobilu pro masy ani v tomto případě nemůže být řeč - v prodejních statistikách jsou jich jednotky a zřejmě půjde především o vozy registrované samotnou automobilkou...
Hyundai Ioniq Electric je v Severní Koreji letos nejprodávanější elektromobil vůbec, už prodeje v řádu jednotek tisíců vozů za rok ale způsobuje problémy
Zdroj: Business Korea
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 2 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 4 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva