Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není

20.7.2017 | Marek Bednář | 45 příspěvků

Celá „elektrická revoluce” je kriticky závislá na akumulátorech, jejich ceně a dostupnosti. S lithiem potíž není, ale je tu ještě jeden kov, o kterém se nemluví.

Když vyrábíte normální auto, k ukládání energie potřebné pro jeho pohyb vám stačí v podstatě velká plastová láhev, jejíž výroba je naprosto banální a jejíž životnost se počítá nejméně v dekádách. Snad nikdy se nestalo, že by musela být omezena výroba, protože na světě nebyl včas dostupný dostatek surovin pro výrobu palivových nádrží konvenčních aut.

Jenže když vyrábíte elektromobil, jste na surovinách pro výrobu baterií kriticky závislí. A suroviny to nejsou ledajaké - k těm nejvzácnějším patří lithium a kobalt a ty rozhodně na každém rohu neleží. Okamžik, kdy jich začne být nedostatek, a kdy tedy začne být problém s dodávkami lithium-iontových baterií pro elektromobily, není jen výmyslem ropné lobby.

Tento okamžik je závislý na tom, jaká bude po elektromobilech poptávka. „Když se dostaneme do bodu, ve kterém bude na trhu množství relativně levných elektrických aut, a tenhle bod může přijít někdy okolo roku 2020, začnou se objevovat problémy,” říká Caspar Rawlas, analytik u firmy Benchmark Mineral Intelligence. Pravda, jak to bude ve skutečnosti s poptávkou vypadat, je otázka, když lidé chtějí hlavně Teslu a o obyčejný elektromobil tolik nestojí.

Potenciální problém tu nicméně je. Nejdůležitějším materiálem pro výrobu lithium-iontových baterií samozřejmě je lithium. Toho se vloni vytěžilo asi 75 tisíc tun a zatím je ho dostatek. Podle Rawlase bude do roku 2020 poptávka po této surovině dvojnásobná, což relativně malé trhy může silně zatížit.

„Na světě je aktuálně dostatek lithia pro všechny, kteří ho teď chtějí,” říká Brian Jaskula, specialista na minerály u U. S. Geological Survey. „Nabídka a poptávka tu skutečně závisí na tom, jak rychle se tahle auta budou prodávat. I kdyby ale byl převis poptávky po lithiu nad nabídkou, např. při velkých objemech prodejů elektroaut, bude jen krátkodobý,” dodává.

S lithiem tedy zase takový problém není, prostě se ho vytěží víc, je dostupný na mnoha místech světa. Z rostoucí poptávce po lithiu by nakonec mohla profitovat i Česká republika, kde byly nedávno objeveny poměrně velké zásoby lithia, dle různých zdrojů údajně 5 - 6,5 milionu vytěžitelných tun. Těžba by tu mohla začít během příštích dvou let, což znamená, že by těžaři měli zmíněný rok 2020 stihnout.

Jenže je tu ještě jedna klíčová surovina pro baterie elektromobilů, s jejíž dostupností je to o mnoho složitější - kobalt. Trh s ním ovládá Demokratická republika Kongo, v níž se nachází největší naleziště. Další jsou v Rusku, Číně, Austrálii a Zambii, ale Kongo je na tom nejlépe - má 2/3 světových zásob kobaltu. Problém je, že tahle obrovská africká země má navzdory svému jménu problémy se zacházením s vlastními občany a pracovními podmínkami, což je jedním z důvodů, proč se Elon Musk zapřisáhl, že jeho gigatovárna na baterie bude čerpat jen ze severoamerických zdrojů. A právě to mohlo stát za nedávným nedostatkem akumulátorů pro Tesly - už teď, kdy se jich vyrábí stále velmi malé množství.

Kobalt je na světě unikátní právě v tom, že je jeho těžba koncentrována na jedno místo. „Stal se téměř tak důležitý jako lithium, a právě proto je mu v tomto roce věnovaná taková pozornost, a také proto se jeho cena na světových trzích zdvojnásobila,” vysvětluje Trent Mell, šéf firmy First Cobalt Group.

Problémy elektromobilům tak bude působit právě nedostatek kobaltu. „Je to něco, co je nejspíš největším tlumičem rozmachu elektromobilů,” říká Caspar Rawlas. Podle Tama Hunta ze společnosti Community Renewable Solutions ovšem automobilový průmysl bude hledat náhradu za kobalt i lithium, když kvůli velké poptávce vzroste cena těchto surovin. Místo lithia se nabízí vápník, hořčík, rtuť nebo zinek, ovšem tyhle materiály také mají určitá omezení co do dostupnosti.

Jiným řešením může být kompletně nahradit lithium-iontové baterie něčím jiným, naplnění podobného scénáře v nejbližších letech je ale nemožné, to je hudba vzdálenější - pokud vůbec nějaké - budoucnosti. Některé automobilky s alternativami experimentují, žádná z technologií, která by v dohledné době mohla být k dispozici, ale není ani zdaleka tak dobrá jako lithium-iontové baterie používané dnes. A tak se docela dobře může stát, že budeme o kobaltu v dohledné době slýchat častěji. A v pozitivních souvislostech to pro firmy jako Tesla nebude...

Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 1 - tesla model s baterie rozebirani 01Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 2 - tesla model s baterie rozebirani 03Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 3 - tesla model s baterie rozebirani 04Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 4 - tesla model s baterie rozebirani 05Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 5 - tesla model s baterie rozebirani 06Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 6 - tesla model s baterie rozebirani 07Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 7 - tesla model s baterie rozebirani 08Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 8 - tesla model s baterie rozebirani 09Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 9 - clanek baterie tesla zevnitr 01Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 10 - clanek baterie tesla zevnitr 02Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 11 - clanek baterie tesla zevnitr 03Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 12 - clanek baterie tesla zevnitr 04Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 13 - clanek baterie tesla zevnitr 05Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 14 - clanek baterie tesla zevnitr 06Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 15 - clanek baterie tesla zevnitr 07Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 16 - clanek baterie tesla zevnitr 08Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 17 - clanek baterie tesla zevnitr 09Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 18 - clanek baterie tesla zevnitr 10Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 19 - clanek baterie tesla zevnitr 11
Takto vypadá akumulátor Tesly Model S až do nejmenšího detailu. Krom lithia používá ve značné míře i kobalt. A zřejmě jeho omezená dostupnost už teď Teslu trápí

Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 20 - tesla model s p90d uk 2017 01Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 21 - tesla model s p90d uk 2017 03Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 22 - tesla model s p90d uk 2017 04Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 23 - tesla model s p90d uk 2017 05Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 24 - tesla model s p90d uk 2017 06Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 25 - tesla model s p90d uk 2017 07Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 26 - tesla model s p90d uk 2017 08Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 27 - tesla model s p90d uk 2017 09Rozmach elektrických aut může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není - 28 - tesla model s p90d uk 2017 10
Tesla Model S ve specifikaci pro britský trh

Zdroj: Jalopnik

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 45 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše