První šéf automobilky se vyjádřil k povinným omezovačům rychlosti aut v EU

Dnes už je prakticky jasné, že přijdou, přesto na téma jejich zavedení lidé z nejvyšších vedení automobilek mlčí. Andreas Bovensiepen se stal první výjimkou, podle něj nehod kvůli nim jen přibude.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

První šéf automobilky se vyjádřil k povinným omezovačům rychlosti aut v EU

6.8.2019 | Petr Prokopec

Dnes už je prakticky jasné, že přijdou, přesto na téma jejich zavedení lidé z nejvyšších vedení automobilek mlčí. Andreas Bovensiepen se stal první výjimkou, podle něj nehod kvůli nim jen přibude.

Existuje pouze jedna jediná věc, kterou jsou lidé ochotni vyměnit za svou svobodu, a tou je bezpečnost. S daným tématem již úspěšně několik desetiletí pracují hollywoodští scénáristé, kteří posílají do kin jeden trhák za druhým. Prakticky pokaždé se ale dočkáme společnosti ovládané určitou ideologií, jenž nesnese odpor. Proto bývá povětšinou tvrdě potlačen. Z rebélie ale vždy povstane hrdina, který nakonec fanatické diktátory porazí a navrátí lidem to, oč po slibech bezpečnějšího světa přišli. Za všechny takové snímky připomeňme dnes už pomalu historického Demolition Mana z roku 1993.

Že vám některé scény z něj něco připomínají? Máte pravdu, skutečně již přestává jít o filmovou fikci a místo toho se výměna svobody za deklarovanou bezpečnost začíná přetvářet v realitu. V čele tohoto vývoje kráčí Evropská unie, která se ve světě aut opravdu činí. Nových povinností majících směřovat k větší bezpečnosti je nespočet a autům se skutečně nevyhýbají. Nová povinná výbava pro rok 2022 čítá i povinné omezovače rychlosti, které vám prakticky neumožní jet rychleji než je v tom či onom místě dovoleno.

Ačkoli jsme jen vzdáleni jen tři roky od chvíle, kdy novinky vstoupí v platnost, vedení automobilek na toto téma prakticky mlčí. První výjimkou se stal šéf Alpiny Andreas Bovensiepen, který je přesvědčen, že tyto snahy o navýšení bezpečnosti nepovedou k ničemu jinému než k poškození německých automobilek. A ve výsledku také k nebezpečnějšímu provozu. Připouští, že zavedení omezovačů může být rozumným krokem, ovšem pouze ve chvíli, kdy řidiče z masa a kostí nahradí za volantem umělá inteligence.

Pro Alpinu, stejně jako pro ostatní výrobce výkonných či sportovních automobilů, ovšem zavedení omezovačů bude představovat hlavně ztížený byznys. „Zpočátku lze očekávat pokles prodejů. Myslím, že to zasáhne každého výrobce rychlých aut... ale také si myslím, že lidé i přesto nadále budou toužit po sportovních vozech. Je to stejné, jako když si kupují drahé hodinky. Myslím tedy, že lidé si stále budou užívat koupi drahých a rychlých aut,“ říká k tématu Bovensiepen.

Jak jsme ovšem naznačili, mnohem podstatnější je ona bezpečnostní stránka. „Je pravdou, že nižší nehodovosti skutečně lze dosáhnout změnou jediného parametru. Nicméně pokud politici pouze vidí ten fakt, že čím pomaleji jedete, tím nižší je kinetická energie a tím bezpečnější jízda po teoretické stránce je, pak je to velmi nebezpečný způsob smýšlení. Pokud totiž budou zavedeny omezovače, většina aut dostane horší podvozek, neboť výrobce nebude mít důvod k investicím (do vývoje komponentů a řešení zvládajících náročnějších využití - pozn. red.).“

Nejde však pouze o to, že pro 130kilometrové tempo není zapotřebí pětiprvková náprava, další omezení lze očekávat také na straně brzd, pneumatik a dalších částí. Pokud totiž nebude povolena vyšší rychlost, automobilky záměrně začnou svá auta koncipovat jen v rámci legálních mezí. To dle Bovensiepena třeba v rámci obutí znamená, že „prioritou bude výdrž a ne přilnavost. Vzorek tak bude tvrdší a bude mít nižší odpor, ovšem na mokru ubude přilnavosti. Dočkat se tak můžeme více nehod.“

Jsou tu ale i jiné souvislosti, které lze připodobni ke zbraním a zbrojním průkazům. Pokud si obojí pořídíte, neznamená to, že se hodláte stát masovým vrahem, jakkoliv tato možnost vždy existuje. Politici se ji přitom snaží vymýtit naprostým zákazem, jenž ale povede k většímu ohrožení nevinných, neboť zločinci stejně nenakupují v normálních obchodech, ale na černém trhu. Po legislativním zákroku se jejich pozice neztíží, ubude jen lidí schopných se jim bránit.

Zavedení omezovačů bude mít podobný následek. Vysoký výkon automobilů samozřejmě lze zneužít, ale povětšinou tomu tak není - místo toho jej lidé využívají třeba k daleko bezpečnějšímu předjetí, neboť předjet auto jedoucí 70 km/h krátkodobým zrychlením na 120 km/h je zkrátka bezpečnější než se kolem něj vléci limitovanou devadesátkou. Nyní ale o ony rezervy přijdou, manévry se tak mohou stát riskantnějšími. A to je jen jeden z možných dopadů - my podobně jako Bovensiepen zůstáváme více naklonění představě svobodnější společnosti odpovědných lidí, v nichž se všichni budeme snažit onu odpovědnost budovat. Ne na tyto snahy rezignovat zaváděním dalších a dalších omezení, která určitá, jen potenciálně nebezpečná jednání zkrátka znemožní s krátkozrakou představou, že je o riziko méně.


První šéf automobilky se vyjádřil k povinným omezovačům rychlosti aut v EU - 1 - BMW Alpina B5 BiTurbo 2017 prvni sada 01aPrvní šéf automobilky se vyjádřil k povinným omezovačům rychlosti aut v EU - 2 - BMW Alpina B5 BiTurbo 2017 prvni sada 02aPrvní šéf automobilky se vyjádřil k povinným omezovačům rychlosti aut v EU - 3 - BMW Alpina B5 BiTurbo 2017 prvni sada 03aPrvní šéf automobilky se vyjádřil k povinným omezovačům rychlosti aut v EU - 4 - BMW Alpina B5 BiTurbo 2017 prvni sada 04aPrvní šéf automobilky se vyjádřil k povinným omezovačům rychlosti aut v EU - 5 - BMW Alpina B5 BiTurbo 2017 prvni sada 05První šéf automobilky se vyjádřil k povinným omezovačům rychlosti aut v EU - 6 - BMW Alpina B5 BiTurbo 2017 prvni sada 06První šéf automobilky se vyjádřil k povinným omezovačům rychlosti aut v EU - 7 - BMW Alpina B5 BiTurbo 2017 prvni sada 07První šéf automobilky se vyjádřil k povinným omezovačům rychlosti aut v EU - 8 - BMW Alpina B5 BiTurbo 2017 prvni sada 08První šéf automobilky se vyjádřil k povinným omezovačům rychlosti aut v EU - 9 - BMW Alpina B5 BiTurbo 2017 prvni sada 09První šéf automobilky se vyjádřil k povinným omezovačům rychlosti aut v EU - 10 - BMW Alpina B5 BiTurbo 2017 prvni sada 10
Vysoký výkon a žádný omezovač rychlosti, to jsou jedny z hlavních prodejních artiklů Alpiny. Není tedy divu, že se šéf firmy obává zaváděných legislativních omezení. Nejde mu ale jen o zhoršení byznysu, obává se i zhoršení bezpečnosti na silnicích

Zdroj: Which Car?

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama