Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rýsuje se největší automobilová aliance všech dob. Dává větší smysl, než se zdá
18.10.2018 | Petr Prokopec
Už dnes lze mezi velké automobilky počítat jen jednotky obřích firem, ani to ale nemusí být konečný stav. Analytici naznačují další slučování a spojení Volkswagenu s Fordem by byla opravdu rána.
Na počátku 90. let minulého století to minimálně z českého úhlu pohledu vypadalo, že Ford a Volkswagen jsou úhlavními nepřáteli, mezi kterými nelze čekat smír. Proti sobě stály především Escort a Golf, stejně jako jejich majitelé, kteří se přeli o to, čí vůz je lepší. O to překvapivější byl následující vývoj, neboť v roce 1995 přišla na světlo světa první generace Fordu Galaxy, jíž modrý ovál vyvinul ve spolupráci s Volkswagen (Sharan) a Seatem (Alhambra).
Kooperace ovšem byla ze strany Fordu v roce 2005 ukončena a až do letoška se nezdálo, že by mohlo dojít k jejímu obnovení. Nicméně co člověk míní, to doba mění. Teď se totiž ukázalo, že modrý ovál a Volkswagen už v červnu podepsaly Memorandum o porozumění, jenž pokládá základy ke strategickému partnerství nebývalých rozměrů. Pokud totiž vše půjde maximálně pozitivně, mohla by vzniknout největší automobilová entita všech dob, která by všechny ostatní převyšovala o desítky procent.
Na tento scénář je ale zatím ještě relativně brzo, momentálně totiž spolupráce bude zaměřena na společný vývoj užitkových vozidel. Mimo to chtějí automobilky společně lépe porozumět aktuální i budoucím potřebám svých zákazníků. Mluví se ovšem také o budoucím sdílení platforem i rozšiřování portfolií. Nejdůležitější ovšem je, že na základě tohoto partnerství by si obě značky pomohly přesně tam, kde je jejich největší slabina.
Možná jste si hned pomysleli, že spojení dvou beztak obřích firem povede spíše k vzájemné kanibalizaci, jenže zrovna mezi VW a Fordem to tak není. Němci ve Spojených státech nikdy příliš nebodovali a kvůli kauze Dieselgate mají dosti pošramocenou pověst. Ford si zase nevede moc dobře v Evropě, Latinské Americe a Číně. Zrovna tyto dva koncerny by se tedy mohly docela dobře doplňovat.
Mimo to zde máme tu skutečnost, že Ford hodlá hodit přes palubu ztrátové nebo problematické modely, povětšinou malé hatchbacky či sedany. Pokud by tedy došlo ke změně nákupních trendů, mohl by být velmi zranitelný. Se silným partnerem po boku se ovšem toto riziko snižuje. Stejně tak budou poníženy náklady v rámci vývoje mnoha crossoverů, SUV a pick-up trucků, kterými by najednou mohl disponovat i Volkswagen.
Zda se tak ovšem skutečně stane, je stále nejasné. I když spolupráce smysl dává a zdroje blízké oběma značkám říkají, že jednání jsou v plném proudu, jednání nemusí skončit úspěchem. Pokud se tak ovšem stane, začíná se tu nyní formovat největší aliance všech dob, která by ročně produkovala zhruba 17 milionů aut. Muselo by tak dojít ke sloučení GM a Toyoty, aby vůbec někdo tuto dvojici dohnal. A to je méně pravděpodobné, než kooperace Fordu a VW.




Ford a Volkswagen spolu už kdysi spolupracovaly, modrý ovál však společný podnik nakonec opustil. Nyní se zdá, že kooperace bude obnovena, a to navíc na daleko větší úrovni
Zdroj: The Detroit Bureau
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejnovější články
Američané s dvouletým zpožděním dodali prvnímu zákazníkovi svůj vlastní Rolls-Royce, jeho barva mluví za vše
včeraNová verze Lady Niva vypadá na první pohled jako veterán z roku 1977, je to ale úplně nové auto
včeraČíňané dál chtějí absolutní rekord „naší” Severní smyčky. Jsou na dostřel, jejich auto zvládá v Liščí noře 313 km/h
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včeraOd počátku nesmyslný čtyřválec, který měl nahradit osmiválce v Mercedesech-AMG 63, skončí bez náhrady. Nikdo ho nechce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva