Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory

Mnozí jim věstí brzký konec, jako by snad už za pár let neměly existovat. Je to nesmysl, říká Klaus Zellmer z Porsche, nikdo z nás se jejich úplného konce nedočká.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory

19.6.2019 | Petr Prokopec

Mnozí jim věstí brzký konec, jako by snad už za pár let neměly existovat. Je to nesmysl, říká Klaus Zellmer z Porsche, nikdo z nás se jejich úplného konce nedočká.

Pro Porsche je letošní rok zlomový, na trh přijde dlouho očekávaný elektromobil Taycan. Značka již v prosinci oznámila, že minimálně pro první rok musí zdvojnásobit výrobu z 20 tisíc na 40 tisíc vozů, neboť zájem je vskutku enormní. Třeba v Norsku, kde elektrifikace je dotována jako nikde ve světě, Porsche běžně prodá jen zhruba 600 aut za rok. V případě modelu Taycan však již automobilka má jen v této zemi 3 000 objednávek podpořených zálohami ve výši 50 000 Kč za každou z nich.

Zdá se tedy, že Porsche se svou novinkou trefilo střed terče. Dle Klause Zellmera, šéfa severoamerické divize značky, bychom ale neměli být příliš překvapeni. Současný elektrický boom přirovnává k době před sto lety, kdy první auta začala z ulic vytlačovat koně a kočáry. Především v Americe se do té doby jednalo o stěžejní dopravní prostředky, jejichž obliba se zdála být nepřekonatelná. Přesto však stačilo pouhých 15 let, aby se věci nenávratně změnily.

Můžeme ale nyní počítat s tímtéž časovým obdobím? Dle Zellmera nikoli. Elektrifikace sice získává na oblibě, což je patrné třeba na registracích, které se ve Státech meziročně zvedly o 81 %. Nicméně stále je řeč jen o 361 307 vozech, což je pouhý drobek v rámci celého koláče, který čítá přes 17 milionů nových aut. A jakkoliv se zlepšuje infrastruktura, nedůvěra většiny lidí v nedostatečný dojezd a praktičnost je vyšší než když auta nahrazovala koně, protože má své opodstatnění.

Zellmer si proto myslí, že spalovací motory nikam nezmizí. Budou je stále častěji doplňovat či nahrazovat elektrická jednotka, všechna tři řešení ale budou existovat vedle sebe. Existují způsoby využití aut, pro která se elektrický pohon z podstaty nehodí a zákazníkům jej těžko vnutíte, dokud nebude představovat stejně dobré či lepší řešení jako ta současná. A máme před sebou skutečně hodně dlouhou cestu k tomu, aby elektrické auto během pár minut stání dobíjecí stanice získalo dojezd mnoho set kilometrů rychlé nebo klidně i přes 1 500 kilometrů pomalé jízdy.

To je navíc pohled pouze nejcivilizovanějších zemí světa. Může se stát, že jednoho dne zejména z evropských silnic auta se spalovacími motory zmizí, je ale nepředstavitelné, že by se totéž kdykoli v dohledné budoucnosti stalo i celé Asii, Jižní Americe nebo Africe. Je tedy krajně nepravděpodobné, že by se kdokoli z nás, kteří jsme dnes naživu a umíme číst, dožili chvíle, kdy spalovací motory přestanou existovat.

Přesto je Zellmer směrem k rozvoji elektromobility pozitivní, a to z jednoho prostého důvodu. Necelá polovina lidí ve Státech, kteří si objednali Taycan, již patří mezi zákazníky Porsche. A většina z této klientely vlastní právě model 911. A právě tato skutečnost, že někdo, kdo se opájí zvukem šestiválce, je ochoten jít do tichého elektromobilu, utvrzuje Zellmera v tom, že elektromobily budou přijímány stále lépe.

Je přitom třeba dodat, že jakkoliv má Amerika benevolentnější emisní limity a prezident Donald Trump kope za zdravý rozum, infrastruktura je zde budována mnohem rychleji než v Evropě, která jde zaslepeně za elektromobilitou za každou cenu. Zellmer v tomto ohledu zmiňuje hlavně společnost Electrify America, se kterou Porsche spolupracuje, stavějící jednu dobíjecí stanici za druhou. Od 1. července tak bude možné přejet s elektrickým autem celé Spojené státy jen s podporou jejích stanic, podobně jako v případě Tesly.

Zdá se tedy, že rozjetý vlak již nic nezastaví, ačkoliv je evidentní, že zpočátku za sebou potáhne jen velmi málo vagónů. Souprava se ale postupně bude prodlužovat, byť minimálně po příštích 10 let ji podle Zelmera stále budeme moci titulovat jen jako alternativní. Pokud jste se tedy obávali toho, že si Porsche 911 se šestiválcem již nikdy nekoupíte, můžete si oddechnout, zrovna to bude k dispozici ještě hodně dlouho.


Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 1 - Porsche 911 992 2020 oficialni foto 01Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 2 - Porsche 911 992 2020 oficialni foto 02Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 3 - Porsche 911 992 2020 oficialni foto 03Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 4 - Porsche 911 992 2020 oficialni foto 05Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 5 - Porsche 911 992 2020 oficialni foto 06Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 6 - Porsche 911 992 2020 oficialni foto 07Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 7 - Porsche 911 992 2020 oficialni foto 08Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 8 - Porsche 911 992 2020 oficialni foto 09Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 9 - Porsche 911 992 2020 oficialni foto 11Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 10 - Porsche 911 992 2020 oficialni foto 12Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 11 - Porsche 911 992 2020 oficialni foto 13Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 12 - Porsche 911 992 2020 oficialni foto 14Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 13 - Porsche 911 992 2020 oficialni foto 15Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 14 - Porsche 911 992 2020 oficialni foto 16Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 15 - Porsche 911 992 2020 oficialni foto 17Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 16 - Porsche 911 992 2020 oficialni foto 18Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 17 - Porsche 911 992 2020 oficialni foto 19Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 18 - Porsche 911 992 2020 oficialni foto 20Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 19 - Porsche 911 992 2020 oficialni foto 21
Porsche 911 se šestiválcem pod kapotou v nabídce značky setrvá minimálně po příštích 10 let a spalovací motory jako takové podle Zellmera nikam nezmizí...

Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 20 - Porsche Taycan a Walter Rohrl 2019 nove foto 01Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 21 - Porsche Taycan a Walter Rohrl 2019 nove foto 02Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 22 - Porsche Taycan a Walter Rohrl 2019 nove foto 03Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 23 - Porsche Taycan a Walter Rohrl 2019 nove foto 04Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 24 - Porsche Taycan a Walter Rohrl 2019 nove foto 05Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory - 25 - Porsche Taycan a Walter Rohrl 2019 nove foto 06
...elektrifikace však bude stále výraznější

Zdroj: Motor Authority

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama