Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf VW říká, že renezance dieselů ještě přijde. „Budete se divit, co se stane,” tvrdí
7.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Buď Matthias Müller ví něco, co my nevíme, nebo je to věčný optimista. Budoucnost dieselových motorů ale vidí v růžových barvách.
Od chvíle, kdy byla na světlo světa vynesena kauza Dieselgate, uplynulo již dva a půl roku. Za tu dobu stihl koncern Volkswagen utratit přes 600 miliard korun na pokutách a opravách, zároveň se s německou automobilkou rozloučila řada schopných manažerů a techniků. Mimo to se změnil i svět a na diesely je teď nahlíženo o dost nevraživěji, a to dokonce i v Evropě, která dříve bývala jejich neochvějnou baštou.
Po přelomovém rozhodnutí německého soudu v Lipsku jsme nad dieselovými motory začali lámat hůl. Bylo totiž rozhodnuto, že města, ve kterých dochází k překračování limitů emisí NOx, mohou dieselovým vozům zakázat vjezd na své území. Zájem o ně tak rázem začal klesat, stejně jako ceny ojetin. Nové přísnější emisní limity navíc tyto motory už vykázaly z nejmenších aut a zdálo se být jen otázkou času, když turbodieselům zazvoní umíráček.
Ne všichni jsou ale toho názoru. Nejde přitom jen o zatvrzelé fanoušky naftových motorů, zastání se dočkali z docela překvapivé strany - přímo od šéfa koncernu VW. „Budete se divit, co se ještě stane,” řekl před novináři na autosalonu v Ženevě. „Diesely v nepříliš vzdálené budoucnosti zažijí renesanci, neboť lidé, kteří s nimi jezdí, si uvědomí, že to byl velmi pohodlný koncept,“ uvedl šéf VW Group Matthias Müller. A rovnou dodal, že „jakmile se v myslích lidí upevní myšlenka, že diesely jsou přátelské vůči životnímu prostředí, pak podle mne neexistuje důvod, proč by si je někdo neměl kupovat“.
To jsou více než silná slova, zvláště ve světle výše zmíněných faktů. Nicméně naplnění klidně mohou dojít, neboť poptávka po těchto motorech nevymřela - je pouze zastřena obavami z ekonomické výhodnosti jejich koupě či společenského vnímání z ježdění takovým autem. Proto Müller hovoří hlavně o nutnosti změny smýšlení lidí o nich. A jeho kolega z vedení to nevidí jinak: „Potřebujeme diesely, abychom dosáhly emisních cílů,“ osvětluje celou záležitost Herbert Diess, šéf Volkswagenu jako značky. Dle Müllera jich sice Volkswagen zvládne dosáhnout, neboť dělá vše možné i nemožné, nicméně „bez dieselů to celé bude náročnější“.
Nejde však pouze o Volkswagen, ale o veškeré výrobce. Respektive o závazky Evropské unie plynoucí z Kjótského protokolu. „Pravidla hry v EU ve spojitosti s ochranou klimatu a emisními cíli jsou natolik náročná, že je vlády nezvládnout dodržet bez dieselů,“ dodal dále Müller. Evidentně tedy doufá, že onu renesanci dieselů zapříčiní „zásah shůry“.
V tomto kontextu se musíme ptát, jestli šéf VW neví něco, co my nikoli. Působil v Ženevě velmi sebevědomě, velmi jistě na to, že mluvil o motorech, které skoro všichni odepisují. Je tedy možné, že chystá nějaká legislativní změna („zásah shůry“), která by dieselům zase rozvázala dnes poněkud svázané ruce. Pak by díky své přirozeně vyšší efektivitě mohly znovu bodovat.
Dodejme, že i Mercedes velmi věří dieselům, byť je nově páruje s elektromotory. Kromě toho se ale začínají objevovat nové diesely i v Americe. Je tedy možné, že vystavení onoho parte bylo opravdu poněkud předčasné a jak říká Matthias Müller, budeme se divit, co se ještě stane...
Diesely se dle šéfa VW Group dočkají velmi brzy renesance. Je však otázkou, zda se tak nestane jen u větších vozů, ale i u těch menších typu Volkswagenu Golf
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
před hodinou - Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024
Nejnovější články
- Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
před hodinou - Musk se Superchargery hraje vabank. Ruší novou výstavbu, vedle zaměstnanců děsí i konkurenční automobilky
před 2 hodinami - Elektromobily poškozují drahé značky, říká prodejce. Porsche Taycan masivně ztrácí hodnotu i zájem, zákazníci jsou nuceni ho kupovat
před 3 hodinami - Konkurence Dacie od Stellantisu už je hotová věc, levná auta začne ještě letos sekat jako Baťa cvičky
včera - Kupec kýčovitého Mercedesu za rok a půl vlastnictví prodělal kalhoty, každý ujetý kilometr ho stál přes 374 Kč
včera